Halvvejs igennem 2023: 5 ting, der har formet året indtil videre
Vi er lidt over halvvejs i 2023, og det giver anledning til at se på, hvilke nyheder og temaer, der har karakteriseret året indtil videre – fra messefusion og EU-strategi til inklusion og AI.EU’s tekstilstrategi tager form
EU’s strategi for bæredygtige og cirkulære tekstiler. Det er nok ikke første gang i år, du læser eller hører den frase, og slet ikke hvis du er fast læser hos Fashion Forum. For godt nok kom strategien allerede ud i 2022, men i dette forår begyndte forhandlingerne endelig i Bruxelles, hvor de stadig er ved at finde ud af, hvordan strategien konkret skal implementeres. Derfor har vi i løbet af årets første seks måneder talt med blandt andre EU-parlamentariker Pernille Weiss, som sidder med ved forhandlingsbordet, og Cecilie Thorsmark, efter hun som del af European Fashion Alliance også var forbi EU-Rådet for at give sit besyv med og lade den kreative del af modebranchen blive hørt.
Kunstig intelligens ruller ind over branchen
Et andet emne, det har været svært at komme udenom i 2023 – også indenfor mode – er kunstig intelligens. Nogle frygter det, andre omfavner det, men med AI opstår der en masse nye muligheder, som flere i branchen er i fuld gang med at udforske. Blandt andet har vi skrevet om tøjvirksomheden AIsthetic Apparel, der har ChatGPT som CEO. Det kreative bureau Fern har lanceret en hel AI-afdeling, hvor de blandt andet vil bruge kunstig intelligens til at skabe visuelle kampagner. Og så har Zalando lanceret en modeassistent, der er styret af kunstig intelligens. Og lad os trygt antage, at det kun er begyndelsen.
Dansk modes globale momentum fortsætter ufortrødent
Dansk mode har længe markeret sig internationalt – og 2023 har indtil videre ikke skuffet på den front. Amalie Røge Hove blev i maj anerkendt med overrækkelsen af Karl Lagerfeld Award for Innovation – en pris, der gives under den anerkendte International Woolmark Prize, hvor hun vandt 100.000 australske dollars svarende til knap 500.000 kroner. I april kunne vi bringe nyheden om, at Isnurh som det eneste skandinaviske brand blev udvalgt et nyt projekt om materialeinnovation i samarbejde med Kering og Pitti Uomo. Og så fortsætter flere danske brands med at cementere deres position ved efterhånden at være en fast del af de internationale modeuger. Heriblandt kan Heliot Emil og Han Kjøbenhavn fremhæves i Milano og Cecilie Bahnsen, Louise Lyngh Bjerregaard, Rains og Henrik Vibskov i Paris – sidstnævnte har endda netop fejret sit 20-års jubilæum med shows i Paris. Det er dog ikke kun dansk design, der vækker opsigt i den internationale modebranche. I sidste uge blev CEO i Copenhagen Fashion Week Cecilie Thormark anerkendt for sit arbejde med at rykke branchen i en mere ansvarlig retning af det amerikanske erhvervsmagasin Fastcompany, som hvert år fremhæver de mest kreative erhvervsprofiler globalt – og det er under ét år efter, hun tilbage i september blev optaget på Business of Fashions top 500 over de personer, der former modebranchen globalt.
Er kropsdiversiteten på tilbagetog?
Vi har længe talt om inklusion og diversitet, men med Vogue Business’ nylige opgørelse over kropsdiversiteten ved Paris’ og Milanos herremodeuger, er det tydeligt, at vi slet ikke er færdige med at tale om det. Her ses det nemlig, at der kun var plus size-modeller til stede ved seks ud af i alt 72 shows – hvilket er en nedgang fra de otte, der var ved sidste sæsons modeuger.
I marts lavede vi vores egen optælling af diversiteten under Copenhagen Fashion Week, efter en nedslående undersøgelse af udviklingen under de internationale AW23-modeuger. Og her kunne vi se, at antallet af kurvede modeller under modeugen i København var steget fra 2,98 procent ved AW22-modeugen til 7,39 procent ved den seneste modeuge. Stadig et beskedent tal, men dog støt stigende modsat modeugerne i både Paris, London, New York og Milano.
Det tilbagevendende fokus på – eller skal vi sige besættelse af – den ultratynde krop har vi da også i løbet af året undersøgt i Fashion Forum på lyd over et todelt afsnit med henholdsvis tidligere model og journalist Alberte Clement og modeekspert Chris Pedersen samt indehaver af casting-bureauet Coup de Cæur Anja Gildum.
To rivaler bliver til én
For vores egen lille andedams vedkommende har en af årets største nyheder uden tvivl været CIFFs opkøb af Revolver, som blev officielt tilbage i januar. Siden har fusionen af de to messer været i fuld gang, hvilket har resulteret i et nyt og endnu større format, som vi for første gang kommer til at opleve i fuld flor under den forestående SS23-modeuge i august. I løbet af foråret har de dog løftet sløret for forskellige nyheder som et øget fokus på beauty, fastholdelsen af Scandinavian Manifesto under Pitti Uomo, som hidtil har været drevet af Revolver, samt den nye – eller skal vi sige tilbagevendende – tradition med et stort forbrugerrettet show under modeugerne. Kort sagt – og med direktør Sofie Dolvas egne ord – “Vi tager det bedste fra hver messe og laver en ny identitet”