I knap ti år har der været to regerende – og internt konkurrerende – modemesser i København. CIFF med sine bredde vidder i Bella Center og Revolver med sin skarpe kuratering i især Øksnehallen. Men når Copenhagen Fashion Week løber af stablen i sommeren 2023, afløses denne velkendte dynamik af det, som de to messer selv kalder “et helt nyt ægteskab” – CIFF har nemlig opkøbt Revolver, hvilket betyder, at de to organisationer fremover slås sammen til én.

“Jeg går ydmygt og dybt begejstret til opgaven med at stå i spidsen for den nye, fælles organisation, der med to unikke ben står på skuldrene af nogle af de stærkeste, mest kompetente og erfarne messekræfter, Skandinavien har at byde på. Nu sætter vi alt ind på at skabe endnu mere udvikling og værdi for modeugens mange interessenter. Denne fusion bliver det største power move, den europæiske modemessebranche har oplevet i mange år,” lyder det i en pressemeddelelse i dag fra CIFFs CEO Sofie Dolva, der allerede har haft mange initiativer på tavlen siden sin indsættelse som direktør i sommeren 2022. Hun suppleres af stifter og kreativ direktør i Revolver Christian Maibom:

”Jeg er megastolt over den opnåede løsning. Det har krævet vilje, tid og hårdt arbejde fra alle parter at nå i mål. Ved netop at forene hver af de to organisationers unikke kvaliteter, kan vi i fællesskab levere en fantastisk og fremtidssikret løsning, som jeg både personligt og sammen med resten af Revolver-teamet mere end glæder mig til fortsat at være en del af.”

Christian Maibom og Sofie Dolva. 

Et længe efterspurgt ønske fra modebranchen

Ifølge CIFF og Revolver selv, er det nye set-up “svaret på et længe efterspurgt ønske fra modebranchen om én samlet og koordineret modeby og ordreplatform,” som der ligeledes står i pressemeddelelsen. Målet er dermed at samle alle kræfter for at skabe både mere relevans, merværdi og udvikling for messerne, samt at gøre messeoplevelsen endnu mere bedre for både indkøbere og pressefolk. Derudover er det også ønsket at udnytte det momentum, som København lige nu oplever, grundet de seneste års succesfulde håndtering af pandemien – kombineret med den fortsatte store internationale bevågenhed på dansk og skandinavisk mode.

Cecilie Thorsmark, CEO for Copenhagen Fashion Week, byder også den nye fusion velkommen:

“Copenhagen Fashion Week har længe været Nordeuropas største og vigtigste modeuge takket være kombinationen af en stærk handelsplatform og en stærk showscene. Med konsolideringen af messerne er der alle forudsætninger for at styrke salgsplatformen yderligere, da det bliver nemmere for både udstillere og indkøbere at navigere. Det er en stor milepæl for Københavns modeuge, og det er – vigtigst af alt – en sejr for branchen.”

Konkret vil de to messekoncepter stadig eksistere side om side i form af CIFF i Bella Center og Revolver i Øksnehallen, hvorimod de to bagved liggende organisationer samles på det nu fælles CIFF-hovedkontor i Bella Center Copenhagen. Det betyder også, at alle medarbejdere i Revolver-organisationen følger med – ledet af Sofie Dolva som fortsat CEO og Christian Maibom som Creative Director.

Selvom fusionen først endelig cementeres under modeugen til sommer, vil indkøbere og udstillende brands allerede under den kommende AW23-sæson af Copenhagen Fashion Week mærke forandring – blandt andet gennem nye tiltag som shuttle bus-service mellem de to venues samt fælles indkøberinformation og -udveksling.