Tak for i år: De 10 mest læste artikler i 2018
Influencer marketing er uden tvivl et af årets mest populære emner. Men også artikler om nye ansættelser og fratrædelser, kopi- og medarbejdersager, bæredygtighed og modeuge-strategier er havnet på listen over de mest læste i 2018.Tak for endnu et godt år! Her hos Fashion Forum har 2018 været fyldt med spændende nyheder, dybdegående interviews, interessante holdninger, refleksioner og erfaringer fra alle afkroge af branchen – foruden et helt nyt site, som vi lancerede tilbage i juni.
Redaktionen går på juleferie, men vender stærkt tilbage den 2. januar 2019. Indtil da, kan du her læse eller genlæse dette års ti mest læste artikler.
1. Julie Fagerholt stopper i Heartmade
Den danske designer, Julie Fagerholt, der i 20 år har stået bag brandet Julie Fagerholt Heartmade, valgte i marts at opsige sin stilling i sit eget brand.
2. Baum und Pferdgarten i kopisag mod DK Company
Tilbage i februar kom nyheden om, at Baum und Pferdgarten havde beskyldt DK Company-brandet Soaked in Luxury for at kopiere to af deres designs, og derfor ville de tage sagen videre til Sø- og Handelsretten. Én uge senere indgik parterne dog forlig, så Baum und Pferdgarten trak sagsanlægget tilbage. Våbenhvilen varede dog ikke længe – i oktober inledte brandet endnu en kopisag mod DK Company.
3. Drama hos Ilse Jacobsen: bestyrelsesformand kræver ny ledelse
Den danske designer havnede i oktober midt i en skandale, efter Berlingske kunne berette om både mistrivsel hos medarbejderne, fyringer og gentagne arbejdsretlige sager. Dét betød, at bestyrelsesformand Morten Albæk lavede om i ledelsen – så Ilse Jacobsen og hendes mand skulle gå af. Et par måneder senere tog hun dog kritikken til sig og tegnede en – for nogen længeventet – overenskomst for sine ansatte.
4. Influencer på fuldtid: “Man skal op på 500.000 følgere, hvis man skal blive rig af det”
Forretningskvinde, mor og influencer på fuldtid. I juni tog vi en snak med influenceren Caroline Nehring, der sammen med sin mand har gjort en god forretning ud af deres konsekvente visuelle univers – men det kræver stram struktur, når dagen er helliget børnene og arbejdet foregår om natten.
5. “Danmark har manglet et bæredygtigt taskebrand”
I marts fik Danmark et nyt bæredygtigt taskemærke. Aagé er navnet på brandet, hvor håndværk og miljøbevidsthed går hånd i hånd.
6. Minimum siger farvel til messerne
Det aarhusianske brand kunne i juli fortælle, at de har fået en ansigtsløftning. Som led i ønsket om at kommunikere mere direkte til slutforbrugerne igangsatte de en ny strategi – og det betød også, at de for første gang droppede messerne under modeugen i august.
7. Ganni udpeger ny international CEO
Nicolaj Reffstrup, der siden 2009 har siddet i spidsen for Ganni, gav i oktober styringen videre til Italienske Andrea Baldo, for at varetage andre udviklingsopgaver i den nu internationale virksomhed.
8. ELLE Style Awards vindere: De erfarne og de nye
Der var ikke sparet på glitter og glamour, da det Studio 54-inspirerede ELLE Style Awards løb af stablen i maj, hvor modemagasinet hyldede den danske modebranche. Her kan du læse om årets 16 vindere – inklusive den danske model over dem alle, der vandt årets særpris.
9. Dansk influencer-bureau vækster med 400 procent
Omhyggelig afrapportering af data og et tidligt ben i den danske Influencer-kultur er to af hovedårsagerne til den solide vækst, som influencer-bureauet SMAC Agency kunne berette om i september.
10. “I fremtiden bliver influencer og brand ét”
De hurtige influencer-kampagners kronede dage er forbi – fremover bliver samarbejdet mellem influencere og brands en længerevarende affære. Det skyldes både forbrugernes øgede krav om troværdighed og en stigende strategisk bevidsthed fra brandsene selv, fortalte ekspert i sociale medier David Ledstrup tilbage i april.