“Vi går meget op i, at alle vores samarbejder udføres ordentligt, og vi bruger enormt meget tid på at sætte os ind i et brand, hvem de er, hvad det står for. Det forventer vi går begge veje. Vi får desværre også rigtig mange henvendelser fra brands, der ikke engang ved, hvad vi hedder. Og så fungerer det ikke. Det er jo en meget personlig form for kommunikation vi laver – det er ikke bare hurtig reklame.”

Ordene er 24-årige Caroline Nehrings. Sammen med sin mand, Anthony Bogdan, 32, har hun gjort en forretning ud af sit signifikant mørke og ekstravagante visuelle univers på Instagram, hvorfor de i dag begge lever af at skabe indhold for virksomheder, som betaler dem for at promovere deres produkter som influencere – en titel, Caroline dog aldrig selv har fundet sig helt til rette med.

“Før i tiden blev jeg flov. I en periode stod vi op med solen klokken fire om morgenen, for at tage ud i byen og tage billeder i dagslys. Vi kunne ikke lide at gøre det foran andre mennesker, vi ville helst ikke ligne nogen, der elsker at fotografere os selv. Men sådan har vi det ikke mere,” fortæller hun videre, da vi besøger hende i parrets lejlighed i 8tallet i Ørestaden i det sydlige København – en lejlighed, der allerede ved første øjekast afslører, at Caroline Nehrings konsekvente Instagram-feed og bloggen ‘A new kind of love’ ikke er en illusion, som så meget andet på de sociale medier. Det er sådan hendes verden ser ud – det er sådan hun ser ud. Væggene er malet koksgrå, møblerne er mørke og alt er holdt i nuancerne grå, hvid og sort, præcis som hendes tøj, hår og makeup er det. Selv lejlighedens specialindrettede børneafdeling er tro mod parrets signatur farveunivers og er indrettet med legetøj, hyggehjørner og vægmalerier i grå, sort og beige. Vi sidder rundt om det mørke spisebord og taler over en kop kaffe. Caroline puster ned i sin kop, tager en slurk og samler tankerne, inden hun fortsætter:

“Vi synes selv, vi har verdens fedeste arbejde og vil rigtig gerne fortælle dem, der ikke ved hvad det går ud på, hvad det egentlig vil sige at være influencer. Det værste er, når vores arbejde ikke bliver taget alvorligt. Det er svært. Vi er på mange måder bare ligesom alle andre selvstændige – vi holder også møder, lægger strategier og betaler regninger.”

Caroline og Anthony har været sammen i fire år og har i dag firma og to børn.

At tage chancen

Caroline og hendes mand, der oprindeligt er fra England, mødte hinanden på Instagram for fire år siden. To uger senere fløj han til Danmark for at besøge hende, og så har han været her lige siden. I dag er de både gift og forældre til to børn på henholdsvis 8 og 18 måneder, som de sammen passer derhjemme. Men de er også partnere i en virksomhed, der skal løbe rundt. Caroline står for forretningen, Anthony for det kreative. Sådan har de fået det til at fungere. Men vejen dertil har været fyldt med både op- og nedture – ikke mindst fordi de valgte at satse alt på et erhverv, der stadig var relativt nyt og ukendt for bare ganske få år siden.

“Vi kendte ingen, der levede af at være influencere, da vi selv startede for fire år siden. Da vi mødte hinanden havde vi ikke så mange følgere, men begyndte at tage flere og flere billeder sammen. Selvom det gik rigtig godt, kunne vi ikke leve af det. Så vi stod med overvejelserne, om vi skulle gøre det halvt, som en hobby, eller om vi skulle tage det seriøst og sætte alt vores energi ind på at få det til at lykkes. Vi valgte det sidste. Vi følte, at vi var nødt til at prøve det af. Så vi satte os ned og lagde en udførlig forretningsplan, Anton sagde sit job op, og jeg var gravid i niende måned med vores første barn. Det var virkelig nervepirrende. Det er to år siden nu,” siger hun og rødmer til spørgsmålet om, hvorfor hun kalder sin mand, Anthony, for Anton.

”Det ved jeg faktisk ikke. Det har jeg bare altid gjort. Det er nok min måde at gøre navnet lidt mere dansk.”

I dag har de begge lige godt 100.000 følgere på Instagram, brands står i kø for at samarbejde med dem, og forretningen er i vækst. Men successen har krævet benhårdt arbejde. Hverdagen er planlagt ned til mindste detalje for at få både ægteskab, børnepasning og ambitionerne om at kunne leve af at være influencer til at gå op. Om dagen er de sammen som familie, med alt hvad det indebærer af leg, skovtur og bleskift. Og når så børnene er lagt i seng, starter arbejdsdagen og fortsætter ofte til langt ud på natten.

“Vi lever lidt et dobbeltliv. Det er hårdt arbejde, men det er også en stor glæde for os, at vi har friheden til at kunne lave det, som vi synes er sjovt,” siger Caroline, da hendes søn Elliot vågner og kræver hendes opmærksomhed – en opmærksomhed, hun giver ham uden at tabe tråden. Hun taler videre, imens han sidder på hendes skød og pludrer. Indimellem rejser hun sig op og går rundt i stuen med ham på armen. Laver små gyngende bevægelser og sætter sig ned igen, når han er faldet til ro. Alt sammen uden at bryde øjenkontakten. Hun fortsætter:

“Vi er meget strukturerede. Vi holder morgenmøde hver morgen, hvor vi sidder rundt om bordet og planlægger dagens arbejde. Det er vigtigt for os at have nogle ydre rammer, så det ikke bliver for flydende,” siger hun videre og fortæller, at de hver dag slukker deres telefoner og lægger de dem i en skål ude i gangen, når børnene er vågne. En nødvendighed fortæller hun, for ellers er de aldrig offline.

“Jeg har efterhånden lært at sige, at mine e-mails må vente til i morgen. Vi har meget frihed, men til gengæld har vi heller aldrig rigtigt fri. Der er ikke nogen traditionelle weekender eller ferier, når man laver det, vi gør – på de sociale medier kører det konstant videre.“

Caroline, Anthony og deres to børn

At finde det rigtige match

Som influencere arbejder Caroline og Anthony sammen med mange forskellige virksomheder, både mode-, smykke-, sko og taskebrands, men også rejsebureauer, bilfirmaer eller for eksempel B&O, som de i løbet af det seneste halvandet år har haft et kommercielt partnerskab med. Et partnerskab, der ifølge Caroline selv er godt eksempel på det helt rigtige match mellem brand og influencer – løber man igennem parrets Instagram-profiler, kan man spotte et B&O-produkt hist og her. Som når det sidste nye skrig indenfor højtalere, specifikt udvalgt i mørkegrøn, står præsenteret i parrets reol i stuen, side om side med bøger, vaser og personlige nips, på en måde der gør, at den ubesværet smelter sammen med deres genkendelige sort/hvide univers. For Caroline og Anthony er det ikke så vigtigt, hvilket brand de skal promovere, men at de selv tror på det.

“Vores hovedregel er, at hvis vi ikke selv vil købe produktet, så kan vi heller ikke forvente, at vores følgere vil. Vi er meget ærlige omkring vores målgruppe og siger også nej til brands, hvis matchet ikke er rigtigt. Det er vigtigt for os, at vi ved, at de også kan tjene penge på samarbejdet.”

Intet er hurtigt over den måde Caroline og Anthony arbejder på. Hver eneste lille detalje er gennemtænkt og gennemarbejdet, når de et par gange om dagen deler ud af deres liv på Instagram.

“Det ser jo enormt nemt ud udefra. Og det er også meningen. Men det er ikke nemt. Hvert eneste billede tager lang tid, både når der skal forhandles kontrakt og det skal styles, men også efter, når det skal redigeres. Alt det kan man jo ikke se på det enkelte billede, men det betyder ikke, at det ikke er der,” siger hun og fortæller om dengang de fik installeret speciallavede lamper i hele lejligheden, så de kunne tage billeder i ’dagslys’ i løbet af deres nattearbejde, eller om Anthonys kompromisløse perfektionisme:

“Anton har bakket sig selv lidt op i et hjørne. Han synes ikke, at lyset og naturen her i Danmark passer til hans billeder. At den danske himmel ikke har den rigtige blå nuance. Så nu flyver han til Skotland, hver gang han skal skyde kampagnebilleder,” siger hun og svarer til spørgsmålet om det ikke er anelse omstændigt:

“Nej det er ikke så problematisk – vi bor jo lige ved siden af lufthavnen.”

Man kan betaler sine regninger ved at arbejde fuldtid

Livet som influencer er meget anderledes i dag, end da Caroline og Anthony kastede sig ud i det som professionelle for lige godt tre år siden. I starten brugte de meget tid på overhovedet at overbevise brands om, at de skulle have løn for deres arbejde. At man ikke kan betale sine regninger med gratis ting.

“De første par år tænkte vi, det kan godt være, at en virksomhed ikke ved, hvor meget arbejde det kræver af os, så derfor er det vores job at fortælle dem det. Vi har altid holdt fast i, at vi er noget værd. Det var utroligt svært at sige nej tak til gode og spændende samarbejder i starten, fordi vi ikke fik betaling, men vi har holdt fast. Ikke bare for vores egen, men også for resten af branchens skyld – vi bliver nødt til at stå sammen, hvis vi skal forvente at skabe forandring,” siger hun på en måde, der vidner om, at hun på få år er gået fra gymnasieelev til autodidakt forretningskvinde med speciale i alt fra kontraktudvikling til forretningsstrategi.

I dag har resten af verden, herunder især modebranchen, dog også endelig fået øjnene op for det, som Caroline og hendes mand længe har vidst. Influencere er kommet for at blive. I starten var det hovedsagligt parret selv, der tog fat i brands for at stable et samarbejde på benene, men i dag er det i ligeså høj grad omvendt. Virksomheder er for alvor begyndt at budgettere efter influencer marketing og sætte det på lige fod med traditionel marketing – men det betyder dog ikke, at pengene fosser ind.

“Betalingen for et billede eller et samarbejde kan godt være rigtig høj, og så kan man tjene rigtig mange penge, men nogle gange går der flere måneder imellem, at det sker. Jeg tror, vi i gennemsnit tjener lige så meget som en helt normal familie. Man skal op omkring de 500.000 følgere, hvis man skal blive rig af at være influencer,” fortæller hun ærligt og fortsætter sin ligefrem tone til spørgsmålet om, hvad fremtiden byder på.

“Vi har længe haft en drøm om at flytte på landet, så nu har vi købt en gård, hvor vi vil arbejde på vores drøm om at blive helt selvforsynende,” fortæller hun og afslører dermed en side af sig selv, der umiddelbart står i kontrast til den ekstravagante tilværelse, hendes Instagram-feed afspejler.

“Man bliver nødt til konstant at forny sig, så man forbliver relevant og så det ikke bliver kedeligt for følgerne. Det er både en glæde og en hovedpine ved det her arbejde,” siger hun og tilføjer, at det især er blevet sværere, efter Instagram har fået en ny algoritme. Hvis interaktionsgraden på et billede bliver for lav, bliver det ikke længere vist.

“Det puster os hele tiden i nakken og gør det svært bare at holde på følgerne, for slet ikke at tale om at øge antallet.”

Carolines drømme for fremtiden strækker sig vidt og bredt. Lige fra at starte sig eget børnetøjsbrand eller skrive en børnebog til at stifte et bureau eller måske at tage den formelle uddannelse, som hun aldrig fik. Men når alt kommer til alt tror hun på, at hun uagtet sin unge alder allerede er landet på rette hylde – hvad end hun skal fortsætte med at producere visuelt indhold for sit eget brand eller på sigt nogle andres.

”Lige nu går det rigtig godt, og jeg tror og satser på, at det er en branche, der fortsætter med at vokse. Men vi er også fuldt ud klar over, at der er en risiko for, at det når et mætningspunkt på et tidspunkt. Lige nu ser jeg det som vores egen opgave at sikre, at vi fortsat har et publikum, blandt andet ved ikke at overeksponere forbrugerne for irrelevant indhold. Det er noget, som vi er meget opmærksomme på, og som jeg tror, kun bliver endnu mere vigtigt i fremtiden,” siger hun og afslutter:

“Det er jo vores arbejde, der er på spil.”