20 procent på alle forårssko. 40 procent på sæsonens nye kjoler. 60 procent på næsten alt, men kun i aften! Udsalgsfeberen synes at have ramt modebranchen hårdt de sidste par uger, og årsagen er med stor sandsynlighed – som stort set alt andet lige nu – coronakrisen.

For krisen og den medfølgende nedlukning af blandt andet tøjbutikker har haft mange hidtil usete konsekvenser for de danske og internationale modevirksomheder. Én af dem er et brat hold i indtægterne, et andet er et akut behov for at komme af med de efterhånden store lagre af forårs- og sommervarer, som mange netop nu brænder inde med.

Det har allerede fået mange både brands, webshops og butikker til at sætte prisen ned på deres kollektioner og sortiment i håbet om at få sat gang i omsætningshjulene igen, tiltrække de tilbageholdende kunder med gode rabatter og rydde ud i de dyrt opbevarede lagre. Og det er ikke bare nu og her – flere har spået, at hele 2020 vil blive en stor udsalgsfest. Sådan lyder meldingen for eksempel fra Wear, hvor direktør Nikolai Klausen til Fyens.dk har udtalt om situationen for brancheorganisationens medlemmer, at der er “mange, der mener, at der vil være udsalg fra nu af om frem til jul.” Lignende udmeldinger kommer fra alle egne af branchen, heriblandt fra Steen Borgholm, CEO i Ecco – hvor de lige nu kører med 30 procent rabat – der til Finans opstillede skræmmescenariet om “otte til ni måneder med en permanent Black Friday.”

Men er Black Friday-lignende udsalgspriser, lagersalg og de mere sexet præsenterede ’archive sales’ – som blandt andet set online hos Ganni lige nu og Rotate for nyligt – reelt det eneste alternativ, der er? Eller er der andre måder, hvorpå man kan komme lagerproblematikken til livs uden at skulle sælge sine varer – der har kostet både penge, tid og ressourcer at producere – med 30, 50 eller 70 procents rabat?

Nye metoder udtænkes – virtual vouchers

Selvom mange – helt forståeligt – griber til udsalgsskiltene som løsning på problemet, er det ikke alle, der er villige til at ty til den model. Det gælder eksempelvis det aarhusianske skomærke Woden, der i en artikel hos Fashion Forum i fredags fortalte, at de er kommet nogenlunde helskindet igennem krisen indtil videre, og at de derfor ikke vil “sætte vores bæredygtige tiltag på standby for at lave billigere produkter til Black Friday-lignende forhold.” I stedet har virksomheden besluttet at bevare “et acceptabelt prisniveau,” som CEO Carsten Holm formulerede det.

Men det er langt fra alle, der har samme mulighed. Herunder især flere af landets større tøjkoncerner, der lige nu er i midt i et kapløb med tiden om at følge med de mange varer, der strømmer ind fra blandt andet Kina, hvor fabrikkerne efterhånden er tilbage på fuldt blus. Og “om et par måneder begynder også efterårskollektionerne at komme, og så bliver der virkelig hårdt pres på lagerkapaciteten hos os og mange andre i tøjbranchen,” som Erik Andreæ, CEO i børnetøjskoncernen Brand4Kids, har udtalt til Finans.

Så i mellemtiden gælder det om at få forårs- og sommervarerne over disken i en fart ved at stimulere kundernes købelyst. Men som et alternativ til udsalg er man i Asien, hvor forbrugerne – ligesom herhjemme– også har vist sig at holde igen med køb af eksempelvis tøj, begyndt at indføre de såkaldte virtual vouchers. Det er et koncept, der har til formål at sætte gang i forbruget, men uden at virksomheder skal sænke deres priser og derfor gå på kompromis med deres hårdt trængte indtægt. Som en slags ’alternativ hjælpepakke’, hvor staten betaler og udsteder virtuelle værdikuponer til borgerne. De kan bruges til at få rabat på shopping indenfor forskellige kategorier, heriblandt i modebutikker. Det er et initiativ, der blandt andet er afprøvet i Wuhan i Kina, hvor man fra regeringens side har valgt at investere 30 millioner yuan (svarende til lige under 30 millioner danske kroner) i disse virtual vouchers gennem populære kinesiske betalingsplatforme som Alipay og WeChat, som så kan bruges hos blandt andet som H&M, Nike og Zara. Samme koncept kan indføres fra brandsenes egen side, hvor der udvikles interne voucher-modeller i stedet for decideret prisnedsættelse.

Ifølge Business of Fashion, der har talt med flere lokale kilder, kan begge metoder være en effektiv måde at øge omsætningen uden at ty til massive og langvarige udsalgsperioder. De heftige udsalg kan nemlig potentielt skade et brands varemærke, for slet ikke at tale om deres image overfor forbrugerne, som bliver mindre tilbøjelige til at betale fuld pris igen. I Kina oplever de, at forbrugere, modsat regulære udsalg, opfatter voucherne som en attraktiv ’engangsforestilling’. Og indtil videre ser det da også ud til, at voucher-strategien fungerer. Fra den 30. marts oplevede man, ifølge den Shanghai-baserede nyhedsudbyder Guancha, et økonomisk løft i de byer i Kina, der har benyttet værdikuponerne – dog er der også flere især luksusmodehuse, der endnu afholder sig fra modellen på deres asiatiske markeder, blandt andet med begrundelsen, at voucher-konceptet minder for meget om det ’at klippe kuponer’ for at spare penge i et supermarked.

Selvom kineserne på mange måder er længere fremme teknologisk i forhold til betalinger gennem sociale medier som WeChat, er det ikke utænkeligt, at lignende tiltag kunne fungere herhjemme, hvis regeringen – som lige nu diskuterer forskellige måder at få os til at forbruge igen – implementerede sådanne vouchers her og tilpassede dem til de danske forbrugere. For selvom stigende interesse i netop udsalgsfænomener som Black Friday viser, at danskerne stadig er glade for et godt tilbud, er udsalgsskiltenes tiltrækningskraft unægtelig også dalende i takt med, at flere og flere varer sættes ned tidligere og tidligere på året – ja, i dag kan man nærmest købe sine julegaver på udsalg, da ’januarudsalget’ efterhånden er rykket hen til midten af  december. Så måske kan et koncept som virtual vouchers, hvor man kan få lidt mere for sine penge hos sit yndlingsmærke eller i sin yndlingsbutik, virke som et frisk pust? Som et lidt mere eksklusivt alternativ til at skulle bruge sin aften på at scrolle gennem 3000 udsalgsvarer for at finde det helt rigtige match?

Den langsigtede – og grønne – løsning

I takt med den stigende miljøbevidsthed i modebranchen, er der dog opstået en langsom afstandstagen til både sæsonudsalg og deciderede udsalgsfænomener som Black Friday. For hvordan får man overbevist forbrugerne om at købe mindre, men bedre, hvis modevirksomhederne konstant devaluerer deres produkter ved at sætte dem på tilbud? Selvom coronakrisen har ændret alt – og man derfor ikke nødvendigvis kan klandre de mærker, der lige nu brænder inde med varer, for at have overproduceret – så er den nuværende situation alligevel en oplagt mulighed for alle på tværs af branchen til at tænke i nye baner med mindre kollektioner og produktioner og bedre udnyttelse af eventuelt overskydende varer.

Her kan man for eksempel se på det for tiden yderst populære begreb upcycling, som en mulighed for at få udnyttet de overskydende varer i fremtidige kollektioner. Metoden bruges allerede i dag i mere eller mindre omfang som et bud på grønnere sourcing af både store og små brands som Designers Remix, Núnoo, (di)vision, Rave Review og Diesel. Men måske kan det også blive en brugbar løsning på det aktuelle problem nu – ved at omdanne et stykke eller dele af et stykke tøj til nye designs kan man både få noget ud af det, man som brand har investeret i år, og samtidig spare penge på næste års kollektion. Eller kan man?

Ifølge Ganni, er upcycling ikke så nemt, som det lyder. Det skyldes at metoden ikke umiddelbart er skalerbar, da det kræver mere arbejde end normal produktion. Derfor er “vi nødt til at finpudse metoden og finde ud af, hvordan man kan tjene ordentlige penge på det,” som Nicolaj Reffstrup udtaler til Business of Fashion i artiklen “What to Do With All That Excess Inventory”, idet han fortæller, at brandet arbejder på, at upcycling skal blive en større del af brandets kollektioner i fremtiden.

Men så kan man måske spørge sig selv, hvorfor dette års forårsjakker, – sko og -kjoler ikke bare kan ramme hylderne næste år? Svaret på det ligger dybt begravet i modehjulets drejebog. En drejebog, der netop handler om at holde hjulet i gang med en indbygget udløbsdato i designet, som er svær at fjerne fra den ene dag til den anden. Men selvom det, vi oplever lige nu, er en ekstrem og ekstraordinær situation, så er det stadig okay at håbe, at de nuværende problemer med fyldte lagre kan fungere som en inspiration eller ligefrem et skub i en anden retning. Det kunne for eksempel være i retning af en slags ’production on demand’ som især flere mindre brands, heriblandt danske Proem Parades og September Salon, arbejder ud fra, hvor man kun producerer det, man har solgt. Eller måske en helt anden vej, der også får os hen til en destination, hvor overproduktion og selve årsagen til massive udsalg og lagersalg ikke længere er eksisterende.