Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Designers Remix Campaign SS19
Alle nyheder, Bæredygtighed, Indland

Mads Nørgaard og Designers Remix vil fremover udbalancere deres kulstofudledning

Flere og flere modevirksomheder satser på klimakvoter for at kompensere deres miljømæssige aftryk.
Flere og flere modevirksomheder satser på klimakvoter for at kompensere deres miljømæssige aftryk.

FNs verdensmål er blevet pejlemærker for mange virksomheder i forhold til at skabe mere bæredygtige produktioner. Særligt er klimakvoter, hvor virksomheder kompenserer for den CO2, de udleder, blevet et af de kort, som de større spillere i branchen benytter i den svære øvelse, det er at blive mere bæredygtig som modevirksomhed.

Det gælder blandt andre Ganni, som siden 2016 har sporet og kompenseret deres kulstofudledning via FN-godkendte sociale projekter, der understøtter ren energi og bringer positive forandringer i folks liv.

Et positivt initiativ i en tid, hvor det er svært at kende forskel på op og ned i foreningen af mode og bæredygtighed. Men også et initiativ, der – som alt andet i denne sammenhæng i øvrigt – bør fungere som et supplement til andre gode tiltag og bakkes op af en grundlæggende værdiændring i branchen, hvis det reelt skal gøre en forskel. 

I den forgangne uge har både Mads Nørgaard Copenhagen og Designers Remix meldt ud, at de fremover vil kompensere for mere end deres eget kulstofudslip gennem køb af klimakvoter. For begges vedkommende et skridt på vejen i en større bæredygtighedsstrategi, der for Mads Nørgaard hovedsageligt er fokuseret på arbejdsforhold og for Designers Remix primært på tøjets produktion, aftryk og levetid.

Mads Nørgaard har købt klimakvoter, der støtter projekter i udviklingslande, helt konkret et Gold Standards projekt, der støtter energieffektive og rent brændende køkkenovne i Ghana. Udover at udlede en renere røg i naturen mindsker det også risikoen for lungesygdomme som følge af åben ild, bakker op om lokale ansættelser og forhindrer ligeledes lokale skovrydninger. I alt bidrager projektet til ni af FN’s 17 bæredygtighedsmål.

’A Human Fashion’

“For os handler bæredygtighed om meget mere end blot produktion af tøj. Det handler også om den måde, vi kommunikerer på, de drømme, vi skaber, de idealer, vi fremmer, og den måde, vi behandler hinanden – og planeten – på. Vi mener, at bæredygtighed er en proces uden udløbsdato, som skal lyse ned i alle dele af vores firma. Vi kalder det ’A Human Fashion’,” fortæller Mads Nørgaard i en pressemeddelelse.

Designers Remix har netop underskrevet FNs Climate Neutral Now Pledge. Igennem de seneste par år har firmaet sat alt ind på at blive mere bæredygtige med blandt andet brug af mindst mulig miljøbelastende materialer, upcycling af ældre designs og uddannelse af deres kunder i at passe på tøjet og returnere det, når det ikke kan bruges mere. De har desuden indledt samarbejde med den norske klimavirksomhed CHOOOSE om at gøre deres fremtidige kollektioner klimapositive igennem klimakvoter.

Gennem investering i vindmølleprojektet ‘Bac Lieu’ i Vietnam vil de balancere 2.500 tons CO2 ud. Det betyder, at deres AW19-kollektion bliver såkaldt klimapositiv, da de hermed balancerer mere CO2 ud end dét, som produktionen af kollektionen har kostet. Fremover vil de balancere 50 kilo CO2 ud per stykke tøj de producerer, hvilket svarer til halvanden gange den CO2, som et par jeans gennemsnitligt udleder i sin levetid.

“Vi arbejder med bæredygtighed på flere niveauer,” fortæller ejer og CEO Niels Eskildsen i en pressemeddelse og fortsætter:

“Da den største miljømæssige påvirkning i vores tøjproduktion stammer fra de metervarer, vi vælger, er vores fokus altid rettet mod at vælge de mest bæredygtige af slagsen. Vi er samtidig meget bevidste om, at hvert stykke tøj altid, uanset hvor bæredygtige vores metervarer er, vil efterlade et CO2 aftryk. Dét faktum kan vi ikke ignorere, og derfor er vi glade for at annoncere dette nye ‘klimapositive’ initiativ,” slutter han.