Det danske skobrand Woden, der arbejder med bæredygtighed indenfor både materialevalg og produktion – for eksempel ved at lave sneakers af co2-neutralt fiskelæder –blev grundlagt tilbage i 2013. Siden har virksomheden oplevet stor omsætningsvækst, især udenfor de danske grænser. 75 procent af omsætningen stammer i dag fra eksport, hvor brandet forhandles i mere end 1000 butikker i 25 lande. Det har blandt andet ført til to Gazellepriser og en virksomhed, der beskæftiger 20 medarbejdere på hovedkontoret i Aarhus – samt tre ansatte på det tilknyttede kontor i Asien, som varetager sourcing, produktionsopfølgning og kvalitetssikring.

På trods af flere års omsætningsvækst var der dog i både 2017-18 underskud på bundlinjen. Men i 2019 formåede Woden at vende de røde tal til sorte. Det viser virksomhedens årsregnskab for 2019, som blev fremlagt i midten af marts i år. Omsætningen er ikke offentliggjort, men steg, ifølge ledelsen selv, med 40 procent sammenlignet med 2018. Det har ført til en bruttofortjeneste, der er vokset til lige under 13 millioner kroner fra lige over 8 millioner året før. På bundlinjen ses et overskud på 2 millioner kroner – hvilket skal sammenlignes med underskuddet på 1,5 millioner i  2018. Et rekordregnskab for den stadig unge virksomhed, der blandt andet skyldes – foruden den øgede omsætning – at virksomheden i 2019 initierede en omkostningsstyring, der kunne holde udgifterne på et kontrolleret niveau og dermed geare dem til yderligere fremgang.

“Men så ramte Covid-19,” som CEO Carsten Holm selv formulerer det.

“Fra at drive en solid vækstvirksomhed med en bæredygtig tilgang stod vi for første gang i den situation, at vi var nødt til at trække håndbremsen og tilpasse os et marked, der gik fuldstændig i stå, og et fremtidigt marked, der er helt uforudsigeligt,” siger han om situationen nu, kun lige over en måned efter han i virksomhedens nye regnskab udtrykte forventninger om, at den positive vækstkurve fra 2019 ville fortsætte ind i 2020.

Nedjusterer forventningerne til 2020

Hele modebranchen er som bekendt hårdt ramt af konsekvenserne af Covid-19. Woden inklusiv. Men som flere andre brands har fortalt om, formåede også de at reagere hurtigt – de fik tilpasset aktiviteten til den nye situation og skåret en række omkostninger fra. Men forventningerne til indeværende år er alligevel blevet drastisk nedjusteret for den ellers voksende virksomhed:

“Desværre har vi været nødt til at sige farvel til nogle medarbejdere for at sikre virksomheden i en ny virkelighed, hvor vores omsætningsestimat for 2020 blev nedjusteret med 30 procent,” supplerer finansdirektør Heine Sørensen.

Det er især på likviditeten, at mange modevirksomheder er ramt netop nu. Hos Woden oplever de blandt andet, at mange kunder har svært ved at betale deres regninger, ligesom der er et stort pres for at forlænge kredittiden fra flere store kunder. Men alligevel er de fortrøstningsfulde:

“Vores held har været, at vi for et år siden gennemførte en turnaround, så virksomheden, inden krisen ramte, var profitabel og på rette spor med den rigtige organisation og struktur på plads. Derfor har vi hurtigt kunne indstille virksomheden på, hvordan vi bedst muligt kommer igennem krisen og imødekommer de krav, der stilles til os på den anden side i en forandret verden,” siger Heine Sørensen videre.

Intet udsalg – men større fokus på bæredygtighed

Woden arbejder ud fra tilgangen: Reduce, Reuse, Recycle, når det kommer til at producere deres sneakers til både kvinder og børn. Det er blandt andet kendetegnet ved deres førnævnte brug af fiskelæder. Det er et spildprodukt fra fiskeindustrien, som stammer primært fra lakseskind, og som er ti gange så slidstærkt som læder. Skindet behandles og garves hos Nordic Fish Leather på Island, hvor produktionen kører på energi fra de varme kilder – en virksomhed, Woden også selv har valgt at investere i for at sikre den fremtidige drift. Derudover benytter brandet både miljøvenlig kork og genbrugsgummi.

Selvom coronakrisen af naturlige årsager tvinger mange til at kaste deres energi og midler på andet end den grønne omstilling – og desuden ty til udsalg og lagersalg for at få gang i omsætningen igen og tømme ud i overfyldte lagre – har Woden valgt en anden strategi.

“Vi vil ikke sætte vores bæredygtige tiltag på standby for at lave billigere produkter til Black Friday-lignende forhold. Tværtimod vil vi have endnu skarpere fokus på at hæve barren for at lave sneakers, der sætter et bæredygtigt fodaftryk,” siger Carsten Holm og fortæller, at de i stedet har besluttet at bevare “et acceptabelt prisniveau” og samtidig opjustere indsatsen ved  at implementere de bæredygtige tiltag på tværs af hele kollektionen.

“Vi tror på, at vores kunder stadig – og måske endda i højere grad – er bevidste om, hvad de køber. Hvis man skal se på de positive effekter af Covid-19, så er det, at verden i særdeleshed har fået et co2-venligt frirum, og at vi alle har set, hvilken enorm effekt det har givet,” afslutter Carsten Holm.