Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Bæredygtighed, Indland

Fra storstilet taskehype til limited edition upcycling: Núnoo i ny grønnere retning

Núnoo har fra dag ét haft godt fat i især de unge forbrugere – og de går op i miljø og klima, fortæller medstifter Pia Silfen-Jensen, der i denne uge er aktuel med taskebrandets første upcycling-kollektion.
Núnoo har fra dag ét haft godt fat i især de unge forbrugere – og de går op i miljø og klima, fortæller medstifter Pia Silfen-Jensen, der i denne uge er aktuel med taskebrandets første upcycling-kollektion.

“Vi har eksperimenteret en del med nye materialer det seneste år. På en tur i den lokale genbrugsbutik fandt vi et gammelt tørklæde, som vi begge syntes kunne være fantastisk som taske. Og hos Núnoo er der kort fra idé til handling – især når det gælder recycling, som vi begge har en stor passion for. Vi har altid elsket genbrug og følte, at nu var tidspunktet kommet til at se, om kunderne har samme kærlighed til genbrug, som vi har.”

Sådan siger Pia Silfen-Jensen, der sammen med sin søster, Naja Silfen, i et stykke tid har arbejdet på at styre deres fælles taske- og accessoriesbrand Núnoo i en mere ansvarsbevidst retning. En strategi, der nu har ført til lanceringen af deres første upcycling-kollektion, som består af 44 tasker af den nye model ’Mini Saki’. De er syet af vintagetørklæder fundet i genbrugsbutikker i både ind- og udland, hvilket betyder, at hver taske har sit helt eget udtryk og historie.

“Vi er startet med en mindre kollektion. Vi bliver altid nødt til at teste nye idéer i mindre skala. Vi er et lille brand uden den store investor i ryggen, så vi er altid forsigtige, når vi prøver noget nyt. Men der er ingen tvivl om, at denne idé godt kan skaleres større. Man kan jo lave tasker af rigtig mange materialer, og genbrug er en god måde at mindske produktets fodaftryk på,” siger Pia Silfen-Jensen videre og fortæller, at de hos Núnoo lige nu arbejder hen imod et mål om, at 30 procent af deres kollektion skal bestå af genbrugsmaterialer i den nærmeste fremtid.

De unge forbrugere efterspørger grønnere alternativer

Pia Silfen-Jensen og Naja Silfen er i ambitionen om at mindske deres aftryk også begyndt at se på, hvordan de kan gøre deres organisation mere grøn gennem alt fra valget af frokostordning til el og den emballage, de bruger. Men den største forandring ses dog stadig i deres fokus på materialer. Udover at satse på upcycling, har de i den nuværende kollektion også lavet en linje i bionedbrydelig plastik, ligesom at deres lædertasker er lavet af skind, som er rester fra kødindustrien. Derudover vil Núnoo til maj introducere det innovative materiale Pinatex, som er et læderlignende tekstil sammensat af overskudsmateriale fra ananasproduktionen på Filippinerne.

“Vi har virkelig mange tiltag i gang. Vi kommer blandt andet med en linje i genanvendt bomuld til maj. Vi starter med totes, og så kommer vores bestsellers ’Ellie’, ’Helena’ og ’Mille’ også i genanvendt bomuld senere på sæsonen. Derudover arbejder vi med Pinatex – det er super spændende at se, hvordan udviklingen virkelig er speedet op i forhold til mere bæredygtige materialer,” siger Pia Silfen-Jensen, der siden hun og Naja Silfen stiftede brandet i 2015 har haft stor succes med deres lynlåstasker hos især helt unge piger. Og det er en målgruppe, som i særdeleshed er med til at skubbe branchen, forklarer Pia Silfen-Jensen til spørgsmålet om, hvorvidt de også mærker en ændring i efterspørgslen fra forbrugerne:

“Ja, jeg tror de unge mennesker i dag er meget mere opmærksomme på, hvilke produkter de køber. De er meget bevidste omkring klimaforandringerne, og det er virkelig fedt. Det er vores ansvar som brand at kunne tilbyde produkter, som lever op til deres forventninger,” siger hun videre og fortæller, at de også netop har lanceret en såkaldt ’vegansk’ kollektion som modspil til deres lædertasker. Og her oplevede de, at kunderne udviste stor interessere for både materialet i sig selv, og hvordan det adskiller sig fra deres tidligere kollektioner. Men på trods af voksende opmærksomhed og efterspørgsel på mere miljøvenlige produkter har de to søstre stadig for øje, at de også skal kunne opretholde den gode forretning, som de har brugt de sidste fem år på at bygge op:

“I sidste ende bliver vi nødt til at se, hvordan forbrugerne tager imod produktet. Men vi håber, de elsker det lige så meget, som vi gør, for vi har nogle virkelig fede projekter på vej i forhold til genbrug af større stykker materialer,” afslutter Pia Silfen-Jensen.

Núnoos upcycling-kollektion lanceres den 6. marts 2020.