Det er vanskeligt at komme uden om Corona-virusset denne uge. Både i privatlivet og i modeverdenen fylder den omfattende virus mere og mere.

Milanos modeuge, som sluttede i søndags, blev på mange måder afholdt i skyggen af virusset. Showkalenderen blev godt nok fuldført, men Giorgio Armani holdt for eksempel sit show på kalenderens sidste dag for lukkede døre, altså uden publikum, og streamede i stedet sit show.

Mandag startede Paris’ modeuge så. For flere redaktørers vedkommende uden den korte flyvetur, de plejer at have mellem de to modebyer, der holder modeuge i forlængelse af hinanden. Men derimod med lejet bil på den 9-timer lange køretur. Det skriver Vogue UK. Og for dem, der holdt fast i at flyve, var det med en vis kaotisk stemning i Milanos lufthavn, som Mads Emil Grove Møller fortalte til Fashion Forum forleden.

Og indtil videre er det kun de kinesiske brands, der skulle have været på showkalenderen, der har aflyst deres shows i Paris. Ellers foregår den vel nok største modeuge som planlagt, selvom uroen også ulmer her. Flere brands giver for eksempel masker og alco-gel til sine publikummer. Men mens ingen shows indtil videre er blevet aflyst i Paris, er flere events, re-sees og middage, som ellers normalt fylder meget, dog blevet aflyst i stilhed. Og det bliver en løbende vurdering, hvorvidt showkalenderen kan fuldføres, som catwalkproducent Alex de Betak fortalte til Vogue UK. Vi følger udviklingen tæt.

Modebranchen er selvfølgelig også andet end shows og modeuger og glamour. For eksempel på produktionssiden, der for manges vedkommende foregår i Kina. Her er mange varer forsinkede på grund af lukningen af fabrikker og produktionsfaciliteter. Og det kan koste på bundlinjen for brands. Det talte vi med By Malene Birger, Group 88 og Day Et om i tirsdags. Vi talte også med designer Dea Kudibal om de menneskelige konsekvenser virusset har. Hendes virksomhed har nemlig dybe rødder i det sygdomsplagede land.

Virussets hærgen overskyggede også næsten en af de helt store modenyheder i 2020. I søndags blev det nemlig annonceret, at den ikoniske – og efterhånden berejste – designer Raf Simons slutter sig til Miuccia Pradas designhold. Nærmere bestemt som hendes meddesigner. Der bliver derfor spekuleret i, om brandet mon varmer op til, at Prada-brandets mangeårige frontperson går på pension, og om de mon kører belgiske Raf Simons i stilling som hendes afløser.

Læs ugens andre kortere nyheder her.

Italiensk upcycling

Fra at være noget man gjorde i det små, er flere og flere større virksomheder begyndt at eksperimentere med upcycling for at adressere den overflod af materialer, som branchen producerer dagligt. Den tendens har det italienske jeansmærke Diesel også set værdien i. Under den milanesiske modeuge præsenterede de nemlig en upcycling kollektion med navnet ’Diesel Upcycling for 55DSL’, der er første skridt på brandets Responsible Living-strategi. Upcycling-kollektioner bliver et tilbagevendende element i brandets portefølje, som vil invitere forskellige designere og kreative ind under Diesels vinger.

Kollektionen i samarbejde med 55DSL blev præsenteret den 22. februar i et såkaldt ’made now, buy now’-format, hvor syersker skabte styles live foran et publikum.

Diesel Upcycling.

Sporty bæredygtighed

Og vi er langt fra færdige med de bæredygtige ambitioner for denne uge. Denne gang er det H&M, der vil gøre sportstøjet mere bæredygtigt med en kollektion designet i samarbejde med det australske sportstøjsmærke P.E Nation. Kollektionen byder på styles som cykelshorts, leggings, sports-bh’er og accessories, som er lavet i materialer som genanvendt polyester og økologisk bomuld. Det går derfor fint i tråd med branchens øvrige forsøg på at arbejde med mere bæredygtige materialer. Den bliver holdt sammen af toner af pink, sort, hvid, blå tie-dye, beige, orange og mintgrønt og skal give en distinkt retrofornemmelse, som er et af P.E Nations varemærker.

Kollektionen lanceres i butikker verden over og på hm.com den 5. marts.

H&M X P.E Nation.

Endnu mere Filippa K

Vi bliver i det grønne hjørne. Et af de mere progressive brands, når det kommer til bæredygtighed, er uden tvivl svenske Filippa K. Ud over en strømlinet og langsommelig æstetik eksperimenterer brandet også løbende med grønnere tiltag. For eksempel da de i efteråret lancerede en kollektion lavet af svensk restuld. Derfor er de ikke overraskende populære blandt de bæredygtigt opmærksomme danske forbrugere. De har i forvejen en enkelt butik i København, men åbner den 12. marts endnu en butik i den danske hovedstad på Pilestræde 8D.

Moderigtig kvindekamp

Den 8. marts er det Kvindernes Internationale Kampdag. Og det markerer, ud over en fælles fejring og anerkendelse af kvinderne og mændene, der for over 100 år siden indstiftede dagen, også en mulighed for, at brands kan markere sig i en god sags tjeneste. Munthe fejrer for eksempel dagen med lanceringen af en velgørenheds T-shirt, som de har lavet i samarbejde med Dansk Kvindesamfund, den ældste kvindeorganisation i Danmark. Den er lavet i økologisk bomuld og har, meget passende, et rødt print med kvindekampens knyttede logo-næve samt teksten ’Don’t ignore your potential’ på forsiden.

T-shirten bliver sat til salg den 1. marts og overskuddet går ubeskåret til Dansk Kvindesamfund.

Munthes Kvindernes Internationale Kampdag-T-shirt.

Les Deux på fødderne

Les Deux har fart på for tiden. Gode regnskaber, ambitiøs bæredygtighedsstrategi og stadig flere samarbejder, der skal udvide produktporteføljen for det fremadstormende mærke. Det er ikke mange uger siden et samarbejde med slipsemærket An Ivy blev præsenteret. Og nu er endnu et med skomærket Pro-Keds på trapperne. Det bliver en fusion mellem det amerikanske basketballbrands hip hop-baggrund og Les Deux’ skandinaviske udgangspunkt. Det bliver smeltet sammen af begge brands rene og strømlinede æstetik og jagten på det klassiske og tidløse.

Den lille kollektion består af fire limited par sko, som vil være til salg i udvalgte butikker i Europa.

Les Deux X Pro-Keds.