Det kommer nok ikke bag på nogen, der følger Fashion Forum, at modeugen i København fandt sted i sidste uge. Og det var en modeuge, der i høj grad var indrammet af bæredygtige ambitioner. Copenhagen Fashion Week lagde ud med at præsentere sin ambitiøse treårige handlingsplan for bæredygtighed under tirsdagens indledende pressemøde. En plan, der blandt andet betyder, at brands fra 2023 skal leve op til 17 minimumskrav for at komme i betragtning til at vise på den officielle kalender. En udmelding, der gav genlyd i de internationale medier. Herunder Business of Fashion, der i den anledning beskrev København som den bæredygtige modes hovedstad, Womens’ Wear Daily og Vogue Australia, der begge beskrev højderne for modeugens bæredygtige ambitioner og Vogue UK og Fashion United, der i kor kaldte den nye linje for ‘radikal’.

Men også brandsne på catwalken viste de bæredygtige ambitioner. Der var de helt åbenlyse, som Carcel, der helt havde droppet modeshowet til fordel for en fælles tur ned ad catwalken for de overraskede gæster. En fin kommentar, der dog fik en noget blandet modtagelse, om at gå i fællesskab mod klimatruslen. Holzweiler og Rave Review kommenterede også begge mere eller mindre åbenlyst – og vellykket – på modebranchens klimaansvar. Begge med løftede pegefingre og en voice over, der mindede os om vores rolle for at ændre den dystre fremtid. Hvor showbrandsne måske ikke gav så meget andet end stof til eftertanke, gav Lee og CIFFs samarbejde i messens Special Projects-afdeling faktisk decideret stof ud til de besøgende. Her kunne man på mange forskellige måder rekonstruere, lappe eller bare lege med de denimmateriale, der flød ud over de nænsomt oplyste haller. For at få en taktil oplevelse af, hvad tøj er, og hvad det kan.

Kigger vi ud over landets grænser, så starter den store amerikanske modeuge, New York Fashion Week i dag. Men det er en modeuge i krise. Det fortæller flere medier, blandt andre Vogue Business, der i kølvandet på CFDA-formand Tom Fords valg om at holde show i Los Angeles frem for New York faktisk spørger, om man helt burde aflyse modeugen her?

Læs ugens andre, korte nyheder herunder:

Femilet med nyt butikskoncept

Der skal en del til at holde kunderne i de fysiske butikker i disse år. Men netop et sted som lingeri, kan det give god mening at gentænke butikskonceptet omkring, da pasform er altafgørende, når det kommer til BH’er. Det er da også det, som Femilet har gjort med deres nye butik, der åbnede i Aarhus i sidste uge, den 31. januar. Her satser de på en kreativ tilgang til butiksfaget, der skal fastholde de klassiske butiksdyder, som den gode serviceoplevelse, men give en mere ærlig, ligefrem shoppingoplevelser for brandets kunder. Butikskonceptet som har fået navnet Femilet Designed by CL, da den ud over Femilets produkter også vil have et sortiment af Parisiske Chantelle Lingeris vifte af mærker.

Ud over åbningen af den nye flagskibsbutik i Aarhus har Femilet planer om at renoveret sine eksisterende forretninger i Danmark.

Femilet.

Digital catwalk

Der er mange måder at tackle vores alle sammens bæredygtige udfordring. Fra cirkulære koncepter til grønnere materialevalg. En helt tredje kategori leger med tanken om at videreudvikle kundernes digitale personligheder, som Carlings, der har lavet hele kollektioner med digitalt tøj. Også Jacques Zhang, der debuterede med en fornem præsentation under sommerens modeuge i København, men som siden har fået afvist sit arbejdsvisum, prøver kræfter med det digitale. Under modeugen i København i sidste uge viste han sin AW20-kollektion via Instagram, som en slags digital runway. For ham en måde at eliminere spild og CO2-udledning, men også en måde at tale til de digitalt indfødte forbrugere.

Jens Laugesen går sammen med Walk on Moons

Det cirkulære brand Walk on Moons, der blev lanceret i april 2019 via en crowdfunding, har netop lanceret et samarbejde med den konceptuelle designer Jens Laugesen. Den danske designer var i starten af 00’erne blandt de mest omtalte unge mærker i London, men holdt en ti-år lang pause, inden han relancerede sit brand i 2018, blandt andet med et samarbejde med SNS Herning. Men nu har Jens Laugesen skabt en unik, one-of-a-kind kollektion – der er vitterligt kun én af hver af de ti styles i kollektionen – der fusionerer hans dekonstruktivistiske tilgang til design med Walk on Moons grafisk bårede udtryk. Walk on Moons eksisterende T-shirts og sweatshirts med print har fået tilført detajler fra skjorter og rammer derfor et helt nyt udtryk i hænderne på Jens Laugesen.

Walk on Moons X Jens Laugesen.

Slipsesamarbejde

Et samarbejde har gavnet mange modebrands gennem tiden. Og hvis de to brands ovenikøbet begge er på himmelfart, som det er tilfældet med internationalt satsende Les Deux og slipsemærket An Ivy, der i foråret 2019 fik en investering af Løvens Hule-iværksætter Jesper Buch, kan det næsten ikke gå galt. Under den netop overståede modeuge præsenterede de et samarbejde omkring Les Deux første slipseproduktion nogensinde. Den lille kollektion består af fire slips inspireret af 50’erne og 60’ernes Ivy League-stil, tre silkeslips med regiment-striber og et uldslips i tern.

Minikollektionen bliver forhandlet i Les Deux flagskibsbutik på Frederiksberg og på begge mærkers hjemmesider.

An Ivy X Les Deux.

Pilgrim, Vagabond og Soeren Le Schmidt

Og vi bliver ved samarbejder. For under sit show under sidste uges modeuge præsenterede Soeren Le Schmidt ikke bare sin nye AW20-kollektion. Showet markerede samtidig startskuddet til flere designsamarbejder – efterhånden en tilbagevendende begivenhed for den vidtfavnende designer. Det ene samarbejde er med smykkemærket Pilgrim, som designeren har skabt arkitektoniske showpiece-smykker sammen med. Også chokers og bælter havde fået en guld- eller sølvbelægning. Det hele som en optakt til et større designsamarbejde, der bliver præsenteret senere i år, hvor Soeren Le Schmidt har skabt syv smykker for Pilgrim.

Men også et Vagabond-samarbejde så dagens lys under tirsdagens show. Det første Copenhagen Fashion Week-samarbejde for skomærket, i øvrigt. Resultatet er en opdateret version af brandets populære Cosmo 2.0, en knæhøj, bikerinspireret støvle i sort, grå og hvid. Og de limiterede støvler blev set på flere store influencere under modeugen, hvilket var en planlagt strategi for de to mærker.

Celine Aagard, en af de influencere, som gav opmærksomhed omkring samarbejdet under modeugen.

Wellness-bukser

Jeans-mærket Pieszak excellerer i sit nyskabende take på denim. De har blandt andet opnået de bæredygtige ceritificeringer Svanemærket og EU-blomsten, som et bevis både på deres grønne ambitioner og den innovative tilgang til faget. Næste skridt for mærket er en helt ny denimteknologi, der fusionerer aloe vera-planten – og dens helbredende egenskaber – med jeans via implanterede aloe vera-mikrokapsler i vævningen. Målet er at skabe jeans, der ikke kun sidder godt, men også føles godt mod huden.

Pieszak lancerer denim med Aloe Vera.