Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Jens Laugesen gør comeback

Den prisvindende danske designer præsenterede søndag en helt ny kollektion under London Fashion Week efter ti års fravær. Denne gang er planen at fokusere mere på forretning end image, fortæller han.  
Den prisvindende danske designer præsenterede søndag en helt ny kollektion under London Fashion Week efter ti års fravær. Denne gang er planen at fokusere mere på forretning end image, fortæller han.  

Efter at have arbejdet bag kulisserne i et årti er Jens Laugesen vendt tilbage til modescenen med lanceringen af en helt ny kollektion og brand i eget navn.

Den danskfødte, London-baserede designer fik sit gennembrud i start-00erne, da han afsluttede sit studie på den prestigefyldte designskole Central Saint Martins. I årene efter udviklede han sig til en af de mest omtalte unge designere, både herhjemme, men også udenfor de danske grænser, hvor han præsenterede sine kollektioner i både London og Paris med stor succes – en succes, der vandt ham talentpriser i begge modemetropoler, ligesom at han blev kåret til årets designer i Danmark i 2008. Herefter trak Jens Laugesen sig dog tilbage fra rampelyset, og siden har han arbejdet som kreativ konsulent for store modevirksomheder som Calvin Klein Collection i New York og LG Fashion i Sydkorea – men nu er han klar til at gøre sit comeback.

”Jeg vender tilbage nu, fordi jeg føler, at ti år er tid nok til at tænke over tingene. Og så føler jeg, at det, jeg udtrykte for ti år siden, stadig er relevant. Denne gang vil jeg dog fokusere mere på at lave en forretning end at skabe et image,” forklarer Jens Laugesen om sit comeback, der vil se ham udforske de mere kommercielle sider af designfaget, end han tidligere har haft for øje.

Langtidsholdbarhed
Jens Laugesen har forud for sin tilbagevenden til modescenen fået tildelt støtte af Statens Kunstfond. Det var egentlig ikke intentionen at skabe en forretning til at starte med, fortæller han, men støtten fra Kunstfonden gav ham pludselig motivationen til at arbejde hen imod noget mere substantielt – noget han kan skalere op. Og så er det heller ikke uden betydning, at Jens Laugesen har kunnet mærke, at interessen omkring hans virke er fortsat.

”Jeg har fået at vide af folk, at de synes, at mit tøj fra ti år siden stadig er relevant. At designet er tidsløst, og at de ikke hænger bagerst i garderoben, men derimod forrest, så de kan bruge det igen og igen,” siger han videre.

Det er dog ikke kun efterspørgslen, der har fornyet designerens kreative virke. At blive 50 har også været en skelsættende begivenhed, der har fået Jens Laugesen til at overveje, hvad han skal lave de næste 10-15 år af sin karriere.

”Jeg har altid arbejdet med hybriditet i mit design, og fordi den tilgang også er populær lige nu blandt yngre designere, kan jeg mærke, at der er stor interessere for min måde at tænke og arbejde på,” uddyber Jens Laugesen.

Både kreativ og kommerciel
For Jens Laugesen er det især den bredere appel, der motiverer ham i hans comeback. At kunne lave en luksuskollektion, men samtidig kunne tilbyde noget der er mere tilgængeligt. Derfor har samarbejder været vigtige for designeren forud for comebacket. Udover støtten fra Statens Kunstfond har han arbejdet sammen med både Saga Furs og især S.N.S Herning.

”Jeg blev interesseret i at arbejde sammen med S.N.S Herning efter at have set deres klassiske boblestrik på Tekstilmuseet i Herning. Jeg kom herefter i konktakt med Søren, der ejer firmaet, og da vi begge kommer fra Herning og begyndte at snakke om et fremtidigt kreativt samarbejde opdagede vi, at vi har mange fælles visioner og idéer omkring designfilosofi. Det har ført til udviklingen af nogle konceptuelle designs under navnet S.N.S HER (X) L/AUGESEN,” fortæller Jens Laugesen om starten på det samarbejde, der har vist sig at ændre den ellers garvede designers tilgang til den kreative udvikling af sit nye brand.

”Vi har prøvet at udarbejde designidéer, der skal nå en bredere målgruppe under et nyt koncept til kvinder. Derfor er mit design blevet tonet lidt ned. Vi har gjort det mindre avantgarde, for at det skal være interessant for flere mennesker. Vi vil gerne vise, at man sagtens kan være kreativ og samtidig kommerciel,” siger han og understreger:

”Kort sagt vil jeg fortsætte med at have et luksuskoncept under //JENS_LAUGESEN, der henvender sig til dem, der har mulighed for at købe det, men samtidig skabe en mere tilgængelig kollektion sammen med S.N.S Herning,” forklarer Jens Laugesen.

Ikke et ego-projekt
Efter søndagens præsentation startede hverdagen for Jens Laugesen og hans nye brand. Nu skal han arbejde på at skabe forbindelse til de rigtige forretningspartnere og samtidig opbygge en virksomhed på ny. Dog er udgangspunktet anderledes nu, end det var i starten af designerens efterhånden lange karriere.

”Når jeg starter op igen i et lille setup, ved jeg, hvad der skal gøres. Jeg kender processen, den er ikke fremmed for mig. Så jeg stresser ikke over det. Der vil være mere ro på, så jeg kan træffe bedre beslutninger og integrere det, jeg har lært i branchen i løbet af de sidste ti år,” lyder det fra en afklaret Jens Laugesen, der udover sin erfaring også har trukket på sit store netværk i ønsket om at sikre brandets fremtidige succes.

Allerede nu har han etableret showroom i Paris sammen med S.N.S. Herning, hyret en salgsagent med international erfaring fra modehuset Alaïa, samt etableret et nøje sammensat advisory board der blandt andet indeholder Susanne Tide Frater fra Farfetch.com som ejer Browns Fashion samt Amine Laouedj fra Glenshore Advisors.

”Jeg gør ikke dette for mit ego, jeg har faktisk noget at sige. Det er min vision at finde de rette partnere og skabe starten på et nordisk luksusbrand,” afslutter Jens Laugesen.