Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Bæredygtighed, Indland

Erfarne branchefolk bag nyt cirkulært modebrand

Det nye mærke, Walk on Moons, opfordrer til cirkulært forbrug og en fælles march mod en bedre modebranche.
Det nye mærke, Walk on Moons, opfordrer til cirkulært forbrug og en fælles march mod en bedre modebranche.

‘Hvis vi vil ændre noget, må vi gøre det i samlet flok’. Dette synes at være mantraet for det nye brand Walk on Moons, der bogstavelig talt opfordrer dig til at gå med dem i kampen for en bedre modeverden. Bag det nye mærke står Henrik Spandet-Møller, der blandt andet har bestridt lederstillinger i Birger Christensen, Stella Nova og Baum & Pferdgarten foruden konsulentarbejde i firmaet Spandet And Parters og Majbrit Weidemann, der udover at være partner i Spandet & Partners har en lang karriere bag sig, som blandt andet brand strateg og sidenhen CEO i det bæredygtige børnetøjsmærke New Generals. Kombinationen af deres fælles erfaringer har skabt et minimalistisk brand af primært T-shirt og sweatshirts båret af grafiske elementer.

Fordelen ved at starte et brand fra bunden er, at du kan definere din strategi ud fra bæredygtige principper i stedet for at skulle vende din skude i den rigtige retning, sådan som mange brands står over for i disse år. Og det er lige præcis, hvad duoen har gjort. Her er det nemlig materialerne og produktionen, der er taget hånd om før det designsmæssige er specificeret. Henrik Spandet-Møller og Majbrit Weidemann  har altså set på hvilke materialer, der kan genbruges og hvilke produktionsprocesser, der er mindst skadelige for miljøet og derfor er alle produkter lavet af genanvendte plastikflasker og affaldsbomuld.

Duoen vil desuden gøre op med kortvarige trends og arbejder ikke i sæsoner for at fordre, at du beholder dit tøj i længere tid. Men Walk on Moons fokuserer ikke kun på brugsfasen i form af langtidsholdbare materialer og tidløse designs. De giver også forbrugerne mulighed for at indlevere brandets nedslidte produkter mod et gavekort på 20 procent til dit næste Walk on Moons-køb. Altså et take-back-system, som vi også ser for eksempel H&M beskæftige sig med, som skaber et bæredygtigt incitament og loyalitet blandt kunderne.

Walk on Moons lanceres den 15. april med en kickstarter-kampagne, der giver dig mulighed for at støtte brandets tilblivelse, men også få rabat på kollektionen, der kommer i handlen til september.

Stifterne Majbritt Weidemann og Henrik Spandet.