Der var en ulmende panik i lufthavnen i Milano i søndags, da flere fra den danske modepresse skulle hjem fra modeugen. Butikker lukkede ned, fly blev aflyst, uden årsagen kom frem, og folk puffede til hinanden for at komme foran i køen til de fly, der nu gik. Alt i mens kunne man følge Corona-udbruddets konsekvenser for de norditalienske byer på lufthavnens TV-skærme. For var man i tvivl, har Corona-virusset, bredt sig og er ved at etablere sig i Europa.

En af dem, der var i lufthavnen, er modeekspert Mads Emil Grove Møller, der var der sammen med sin kæreste Emili Sindlev.

“Da vi ankom i lufthavnen kunne vi med det samme mærke, at det ikke var en almindelig dag der. Vi følte, at alle bar masker, og vi blev pludselig meget bevidste om ikke at røre ved ting. I køerne talte vi med folk om, hvordan man skulle undgå at stå tæt på folk, der nøs, og det var helt tydeligt, at alle var meget bevidste om det. Derudover gik der rygter om shows, som blev aflyst i Paris, og folk, der ikke ville afsted. Det var hot topic, men jo nok også fordi, at folk ikke ved så meget om det, så både panik og rygter går hurtigt i gang,” fortæller Mads Emil Grove Møller, der dog stadig planlægger at besøge Paris senere på ugen.

Men også herhjemme på dansk jord er konsekvenserne af den kinesisk startede virus allerede store for de danske modevirksomheder. I sidste uge fortalte Kopenhagen Fur til DR.dk, hvordan udeblevne kinesiske indkøbere alene ved sidste pelsauktion allerede har kostet dem i omegnen af 400-500 millioner kroner. Og Pandora, som har måtte lukke halvdelen af deres kinesiske butikker. Men de er langt fra de eneste, der er mærket af virussets følger.

Strøget mangler sine kinesiske kunder

Hos Group 88, der er retailpartner for en lang række luksusmodebrands, blandt andre Burburry, Gucci, Mulberry og Saint Laurent, mærker man, ifølge CEO Thomas Møller, også de udeblevne kinesiske kunder, som der normalt er ekstra mange af omkring det kinesiske nytår, der i år faldt den 25. januar.

“Vi servicerer i øjeblikket færre internationale kunder i vores forretninger end normalt, og vi oplever helt konkret, at der er væsentligt færre kinesiske kunder på markedet end samme periode sidste år. Mange flyselskaber har justeret eller helt aflyst deres afgange til og fra Kina, så det er helt forventeligt, at vi også i den kommende periode vil opleve færre internationale kunder hos os,” fortæller Thomas Møller, der også oplevede, at virusset har påvirket hans butikspersonale.

“Covid-19 har selvfølgelig skabt en smule utryghed blandt vores personale særligt i starten af udbruddet, hvor der var stor usikkerhed i forhold til smitte. Vi følger sundhedsmyndighedernes anvisninger og situation generelt tæt, men forholder os ligeledes til den meget lille risiko for smitte i Skandinavien og har derfor ikke igangsat specielle tiltag eller foranstaltninger,” fortæller Thomas Møller, der dog forventer, at dette er ikke er noget, der “er overstået på kort sigt, så vi vil skulle forholde os til konkrete konsekvenser i relation til Covid-19 i en vis periode frem i tiden.”

Det betyder blandt andet, at de i virksomheden har indført ansættelsestop frem til maj 2020 og udskudt nogle større IT-investeringer.

“For vores virksomhed er basen af kunder vores skandinaviske, hvorfor jeg egentlig tager situation ganske roligt, men det er da klart, at det kommer til at påvirke vores top- og bundlinje, hvis vi oplever effekterne af virusset i mange måneder frem. Som en konsekvens af den usikkerhed har jeg valgt at indføre nogle midlertidige omkostningsminimerende tiltag som kan udbalancere den mulige omsætning, vi kommer til at mangle fra specielt vores kinesisk kunder frem mod sommeren 2020.”

Produktion i Asien

Også hos By Malene Birger har man hurtigt mærket effekten af det kinesiske lockdown.

“Hvis du har produktion i Asien, er du ramt. På den ene eller anden måde. Hvis du har e-commerce eller retail, så kan det ikke undgås, at du kommer til at mangle varer. Og selv nu hvor kontorerne så småt begynder at åbne og kan få ekspederet nogle varer, så er der dels et enormt stort back-log af varer, og dels så fungerer infrastrukturen med toge rundt i landet stadig ikke, ligesom transporten ud af Kina heller ikke fungerer endnu,” fortæller Morten Linnet, CEO i By Malene Birger, der også forhandles i en enkelt butik i Hong Kong og får en del af sine produkter produceret i Kina.

“Derudover har det også nogle andre konsekvenser. Blandt andet har vi to forestående butiksåbninger i Korea, som vi ikke kan deltage i, da vi har stoppet al rejseaktivitet til Asien. Mange af vores asiatiske indkøbere kommer heller ikke til Paris som planlagt, og det kan komme til at have en betydning for vores indsalg. Og så er vi jo selvfølgeligt bekymrede for dem, der arbejder for os i Asien, og for hvordan det her påvirker deres daglige liv og velfærd,” fortæller Morten Linnet.

Hos By Malene Birger forventer man at få varer hjem indenfor det leveringsvindue, de har hos deres retailere, og at de derfor ikke vil blive ramt af den leveranceklausul, som mange butikker har, der betyder, at de kan afvise at modtage for sent distribuerede varer. Men som Morten Linnet udtrykker det, så er det stadig “noget møg” med forsinkede leveringer, også selvom de i virksomheden ikke kender den endelige konsekvens af udbruddet endnu. Hverken i forhold til økonomi eller varer. Men ligesom hos Group 88 er Morten Linnet begyndt at tage sine forholdsregler i forhold til den kommende produktion.

“Vi ser fremad og overvejer alternativer til den kinesiske produktion og er meget forsigtige med at lægge ordrer i Kina. Alle bliver jo påvirkede, og det kan ikke undgås, at det hele rykker sig, når nogen er forsinkede, som det er tilfældet her efter den seks uger lange nedlukning af de kinesiske fabrikker.”

Også positive takter

Mens vi stadig ikke har det fulde overblik over konsekvenserne af den forventede nedskalerede deltagelse i den parisiske modeuge, er Day Et et af de danske brands, der ind til videre er kommet igennem udbruddet uden de største tab.

“Vi har været heldige,” fortæller Co-CEO Therese Niko Busch.

“Vores fabrik har ingen syge haft, og vores leverancer afgik inden det kinesiske nytår og begynder at komme hjem nu. Vi får det meste med skib, men har man ting, der skal igennem Københavns Lufthavn, står man med yderligere et problem, for de kommer i karantæne. Officielt sluttede karantænen sidste mandag, men blev forlænget to uger, så vi kommer ikke uden om at mangle samples til indsalg af vores jule- og pre spring kollektion,” siger hun og fortæller, at det er hendes opfattelse, at alle varer til eksport bliver opprioriterede i forhold til kinesisk egenproduktion, da de godt er klar over, at de vestlige firmaer begynder at lede efter alternative produktionsmuligheder, hvis de ikke kommer hurtigt op at køre igen. Ganske som hun selv, og som man hos By Malene Birger, er i gang med.

Derudover hjælper det at have gode og stabile kontakter på fabrikkerne. Men det til trods tager ingen fra teamet afsted for at sætte brandets kollektioner i gang i denne omgang.

“Vi skulle have været derude og påbegynde de nye kollektioner, men det kommer ikke til at ske. Det bliver uden vores tilstedeværelse på de næstkommende kollektioner. Vi har lige nået at tænke, om vi skulle til at være kreative med vores NOOS-varer, men så langt ud kommer det heldigvis ikke til at gå.”

Fashion Forum følger Corona-udviklingen tæt.