Den sidste måneds tomme og lukkede butikker taler sit eget sprog, ligesom vi ad flere omgange her på Fashion Forum har skrevet om de enorme økonomiske udfordringer, som både tøjbutikker og -brands står med. Udfordringer der blandt andet relaterer sig til tab på varelagre og debitorer, men også skyldes den manglende omsætning i butikkerne. Nu har analyseinstituttet YouGov sat tal på, hvordan coronakrisen har påvirket danskernes forbrug – og her kommer det forventeligt frem, at det er gået særligt hårdt ud over tøjindkøb.

I en undersøgelse baseret på 1547 repræsentativt udvalgte personer i alderen plus 18 år, adspurgt i perioden fra den 11. marts til den 12. april 2020, åbenbarer det sig, at 24 procent har købt mindre tøj i fysiske butikker end normalt. Undersøgelsen viser også, at forbruget er faldet fra uge til uge, siden nedlukningen af Danmark trådte i kraft – i tråd med at flere brands og butikker løbende selv valgte at lukke der.

Men nedgangen i tøjforbruget er ikke kun rettet mod de fysiske butikker. Også nethandlen har mærket nedgangen. Her har 11 procent af de adspurgte købt mindre tøj online, end de plejer, hvor en mindre procentsats på fem procent har købt mere i denne periode. I hvilke kategorier tøjet fordeler sig, fortæller undersøgelsen dog ikke noget om.

Generelt viser undersøgelsen, at danskernes personlige forbrug er faldet med 25 procent, hvor forbruget på toiletsager er stort set uændret i forhold til tidligere. Underholdning og madindkøb på nettet har der til gengæld været stigende salg i.

I denne og næste uge begynder butikkerne at åbne – stadig i tid til at få forårsvarerne ud over rampen.