Vi er midt i Fashion Month. Den travle modeugemåned præger rigtig mange medier i modeland i disse uger. Og vi er ingen undtagelse.

London Fashion Week sluttede i tirsdags efter flere højdepunkter. Som altid var mandagens Burberry-show spændende at følge. For at se, hvordan Riccardo Tisci igen, igen, igen havde genfortolket det ikoniske modehus’ mindst lige så ikoniske tern.

Mandagens showkalender fra det britiske bød også på den vigtige talentkonkurrence Woolmark Prize, som gennem tiden har haft flere danske deltagere som Freya Dalsjø og Asger Juel Larsen foruden Tonsure, der vandt menswear-kategorien i 2016. I år, hvor alle deltagere i øvrigt skulle fremlægge en bæredygtig produktionsdrejebog, løb irske Richard Malone med hovedprisen. Emily Adams Bode bag mærket Bode fik desuden æren af at vinde den første Karl Lagerfeld Award for Innovation for sine materialeeksperimenter.

I tirsdags startede Milanos modeuge så. Her var der sædvanen tro store forventninger til Alessandro Micheles arbejde for Gucci. Og det blev et storslået show, hvor et cirkelformet lokale åbenbarede modellernes omklædning via store glasfacader. Og modellerne kunne nemt risikere at blive rundtossede, for scenen drejede rundt mens de blev påklædt, inden den stoppede sin rotation og lod modellerne indtage catwalken.

Men modeugemåneden er slet ikke færdig endnu. På mandag starter den parisiske modeuge nemlig. Og det bliver med udtalt dansk islæt. Emilie Helmstedt, der, som vi tidligere på måneden kunne afsløre, er blandt semifinaledeltagerne til LVMH-prisen, skal nemlig præsentere et udvalg af sine styles til konkurrencens dommerpanel den 27. og 28. februar. Det skal de svenske upcyclere Rave Review, der netop har debuteret under Copenhagen Fashion Week, i øvrigt også.

Derudover kan man også se frem til, at Meet the Nordics gør sit indtog i den franske modehovedstad den 25. februar efter flere succesfulde præsentationer i hjembyen København.

Her er ugens øvrige korte nyheder.

Modebog med dansk afsender

Den danske mode- og kunstkritiker – og tilbagevendende showanmelder på Fashion Forum – Jeppe Ugelvig har netop løftet sløret for udgivelsen af sin første bog, Fashion Work 1993-2019. Her følger han modens og kunstens sammenkoblinger fra 90erne og frem til 2019. Fra 90ernes DIY-kultur i storbyer som New York, Paris og Berlin til 2010ernes digitale opblomstring og den betydning, de forskellige bølger har haft på modens udvikling. Han har zoomet ind på de subversive og eksperimenterende brands som Bernadette Corporation, Susan Cianciolo, BLESS og DIS og fået et eksklusivt indblik i deres arkiver i løbet af de tre år, bogen har været undervejs.

Bogen udkommer officielt den 26. marts, men Jeppe Ugelvig lancerer bogen i flere europæiske byer i disse uger. Blandt andet blev den lanceret i Milano i onsdags.

Bæredygtigt tekstilfokus

Den bæredygtige samvittighed fylder mere og mere i modebranchen. Og det er godt, for den fordrer brands til at tage stilling til deres egne grønne aftryk. Netop nu griber mange fat i tekstilerne og lancerer hele eller halve kollektioner med mere bæredygtige materialer. Det er ét svar på de bæredygtige udfordringer, og da også et skridt på vejen, om end den egentlige indflydelse af de bæredygtige materialevalg hurtigt kan blegne, hvis kollektionernes kvantitet og kvalitet ikke følger trop i den bæredygtige tanke. Men det er – trods alt – et positivt skridt på den vej, vi skal gå.

To, der fokuserer på tekstiler i CSR-strategien, er Bestseller-brandsene Object og Pieces. Object fokuserer i deres PA 2020-kollektion for eksempel på at introducere flere styles i bæredygtige materialer som økologisk bomuld, genanvendt polyester og uld og træfibrene LENZING™ ECOVERO™ og TENCEL™. I alt er omkring halvdelen af den over 100 style store kollektion lavet af mere bæredygtige fibre. Pieces har lanceret capsule-kollektionen Better Choice bestående af 17 styles lavet af mere bæredygtige materialer – i øvrigt første gang, de prøver kræfter med bæredygtige materialer i en capsule-kollektion. Fokus er også her på genanvendte, økologiske eller innovative materialer og især på at inspirere forbrugerne til at træffe grønnere modevalg.

Pieces.

Fremtidsmode i fællesskab

Det britiske modebrand Mother of Pearl, der for et par sæsoner siden åbnede Københavns modeuge, har udtalte bæredygtige ambitioner. Dem bliver der sat en tyk streg under med deres digitale kampagne #Fashionourfuture, der er tænkt som en platform, hvor man gennem såkaldte ‘pledges’, løfter, i fællesskab skal inspirere til en grønnere fremtid. Idéen er at skabe en kædereaktion af løfter og inspiration, der kan tackle vores forbrug og gøre det grønnere gennem hashtagget #Fashionourfuture.

Kampagnen blev skudt i gang med et event under London Fashion Week med støtte British Vogue, British Fashion Council and Farfetch.

#fashionourfuture

Afklædt

I 2018 udgav makkerparret modedesigner Mads Nørgaard og modejournalist Anne Christine Persson Dansk Modeleksikon. Et opslagsværk af de helt store for dansk mode. Og det følger de nu op på med en podcast inspireret af netop det leksikon. Podcasten Afklædt giver nemlig et leksikalt blik på dansk mode gennem 100 år, når de to værter sammen med nye gæster vender tidens vigtigste tematikker inden for modens fascinerende verden. Det første afsnit blev sendt onsdag den 18. februar og omhandlede den kritiske modejournalistik. Her var Politikens journalist Sarah Skarum og Euromans moderedaktør og ejer af bureauet Holidays Frederik Lentz Andersen gæster.

Der kommer et nyt afsnit hver anden uge, og de kan høres på Podimo.