“Med det nye bæredygtige fokus føler jeg, at vi er mere relevante end nogensinde.”

Sådan svarer Meet the Nordics-stifter Kim Grenaa, da jeg spørger ham om status på det snart seks sæsoner gamle koncept, som han grundlagde sammen Anette Kjærgaard tilbage i 2017. Sidste år skiftede eventet navn fra Meet the Danes til Meet the Nordics og udvidede samtidig sit fokus fra danske til skandinaviske mærker. Og i vinter tog de det næste, ja nærmest uundgåelige skridt, da hovedfokus blev rettet mod det voksende bæredygtige segment i mode- og livsstilsverdenen.

Denne sæson rykker Meet the Nordics dog endnu et niveau op. På to planer faktisk. Butikslokalerne hos blandt andet Gubi og Fritz Hansen er skiftet ud med FredericiaFurnitures rummelige showroom i København, hvilket giver både mere plads og større kreativ frihed. Antallet af brands er ligeledes vokset til 21 og bidrager dermed til historien om et event med vokseværk og store ambitioner. Men ambitionerne til trods, var første bæredygtige sæson ikke uden udfordringer, fortæller Kim Grenaa.

“I vinter, hvor vi havde fokus på bæredygtighed for første gang, stod vi med en del nye problematikker. Der var blandt andet nogle af vores faste brands, som pludselig ikke kunne være med mere. Og hvordan håndterer man lige den situation? Men nu står vi med hele 21 forskelligebrands, både kendte og helt nye, der alle har taget et standpunkt i forhold til at arbejde med bæredygtighed,” fortæller han med henvisning til navne som Designers Remix og Filippa K samt mindre kendte mærker som nystartede Proem Parades, som vi her på Fashion Forum bragte et interview med tidligere på året.

Hverdagsrevolution

For Kim Grenaa har det været vigtigt, at Meet the Nordics’ line-up repræsenterer den bredde, som bæredygtig mode har. Der findes nemlig ikke én universel opskrift på, hvordan man implementerer og arbejder med bæredygtighed. Og det vil han gerne vise til de besøgende, der svinger forbi et af modeugens mest populære events. Et event, hvor der både fordres til samarbejde og deling af viden. Både mellem brands, men også mellem eventets deltagere. For hvis den grønne agenda skal rykke sådan rigtigt, kræver det, at alle tager fat, understreger han.

“Det er spændende det, der sker i moden lige nu. For med bæredygtighed konkurrerer man ikke. Det er så vigtigt, at brands deler viden med hinanden. Det nytter ikke noget at stå i et hjørne og føle sig vigtig med sin bæredygtighed. Og så er det også vigtigt at holde fast i, at ingen er 100 procent bæredygtige. Vi har selv været nervøse for at melde ud omkring vores bæredygtighed, fordi vi så ville risikere at blive kritiseret for ikke at gøre nok: ’men I gør ikke dét og dét og dét’,” forklarer han og uddyber:

“For os handler det om at fejre alle de små ting, der kan skabe en helhed. Ikke om at vælte systemet. Det batter, hvis alle gør lidt. Jeg tror ikke på detox. Jeg tror heller ikke på en hurtig juicekur og tyndskid i en uge. Det skal være ting, vi kan ændre i det små, og som vi kan gøre hver eneste dag. Vi vil vise, hvordan man kan gøre det på forskellige måder. Belyse emnet fra flere vinkler.”

Bæredygtighed er svært, men vigtigt

Men når man arbejder med bæredygtighed, er der en masse selvfølgeligheder, der bliver smidt ud af vinduet. Meet the Nordics kan for eksempel ikke længere basere sin udstilling på det rent visuelle, da de mange lag og nuancer i bæredygtighed så risikerer at gå tabt. Derfor startede de sidste sæsons udstilling med en panelsnak anført af Vogue Australias populære bæredygtighedsredaktør, Clare Press. Og i næste uge skal Copenhagen Fashion Weeks CEO Cecilie Thorsmark styre slagets gang og guide folk i den rigtige retning.

“Der er nødt til at komme ord på det, som brandsene laver. Bæredygtighed er virkelig et komplekst emne. Vi er nødt til at sætte ord ind i hovederne på folk, gøre dem klogere. Vi vil gerne fortælle dem om tankegangen bag brandsene, og hvordan tøjet bliver til. Det giver forhåbentligt også gæsterne noget at snakke om efterfølgende,” siger Kim Grenaa og fortæller, at Cecilie Thorsmark bliver flankeret af Karin Söderlind fra House of Dagmar, stifter af smykkefirmaet Kinraden Sarah Müllertz, Veronica D’Souza fra Carcel samt Aiayus direktør Maria Glæsel.

Men for alle de stærke, bæredygtige mærker, der er repræsenteret hos Meet the Nordics i denne sæson, er der ligeså mange brands i branchen, der mangler at få vendt skuden. Mangler at få gjort bæredygtighed til en essentiel del af deres forretning. Og selvom Meet the Nordics kan være et sted at samle inspiration, så efterlyser Kim Grenaa statslig hjælp til modebrands, der gerne vil, men som måske ikke har ressourcerne til at tage springet.

“Vi burde få indført støtte til modebrands, der vil omlægge deres produktion. Vi skal hjælpe de her brands, præcis som man hjælper landbruget, hvis de vil omlægge til økologi. Ellers får vi ikke de store brands med. Det er for dyrt. De små brands vælger det fra starten. Større brands har det ikke ligeså let, da de er afhængige af det modehjul, de befinder sig i, med leveringer og produktionsdeadlines. Jeg synes, det ville give mening at hjælpe de danske virksomheder, der gerne vil,” siger han og fortsætter:

“For alle kan se en værdi i bæredygtighed. Det er oplagt merværdi for danske brands. Det passer til vores historie. Vi var nogle af de første i verden til økologi og vindmøller og bæredygtighed og økologi passer godt sammen med det, som vi står for i Danmark. Det kan bruges i historiefortællingen om danske brands i udlandet.”

“Denne sæson kommer der faktisk en repræsentant fra Paris’ modeuge for at overvære Meet the Nordics. Så det er ikke udelukket, at vi kan eksportere vores event til udlandet.”