“Jeg er virkelig begejstret over at være nomineret til den syvende udgave af den årlige udgave af LVMH-prisen. Jeg er stadig på det stadie, hvor jeg bliver nødt til at nive mig selv i armen for at forstå, at det er virkeligt. Det er en stor ære at få muligheden for at dele mine idéer med så beundringsværdige brancheprofiler, og jeg ser så meget frem til at møde juryen, eksperterne og alle de andre designere.”

Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Emilie Helmstedt, der i dag har afsløret, at hun er iblandt de 20 semifinalister i den anerkendte designkonkurrence ’Young Fashion Designer Awards’. En konkurrence, som arrangeres af den franske luksuskoncern Louis Vuitton/Möet Hennesy, og som har til formål at spotte og fremme unge designtalenter fra hele verden under 40 år, som har produceret minimum to kollektioner under eget navn. Vinderen af konkurrencen får overrakt en pengepræmie på 300.000 euro, svarende til over 2,2 millioner danske kroner, samt et ét-årigt skræddersyet mentorprogram med personer i LVMH-koncernen, som er specialiseret indenfor forskellige fagområder i alt fra produktion, distribution, kommunikation og marketing til bæredygtig udvikling.

En anerkendelse, der kan løfte brandet til nye højder

Emilie Helmsted er ikke den første danske designer, der bliver en del af det fornemme selskab af nominerede Til LVMH-prisen. Det ditto store talent Cecilie Bahnsen blev nomineret i marts 2017og gik senere samme måned videre til finalen, hvor prisen dog gik til den franske designer Marine Serre, der siden er blevet verdenskendt for sine hypede styles og karakteristiske måneprint. Af øvrige tidligere vindere er det også værd at nævne Jacquemus, der deltog i konkurrencen i 2015, og som i dag driver et modehus i stor vækst. For Emilie Helmstedt er håbet da også, at hendes deltagelse i konkurrencen vil være med til løfte hendes brand til nye højder – om hun løber med prisen eller ej.

“At være nomineret er en stor anerkendelse, som giver mig motivationen til at gøre mit brand endnu bedre. LVMH-prisen står for udsøgt kreativitet og innovation, som også er det, jeg selv sigter efter. Bare det at blive betragtet til prisen er noget, der kan have en enorm indflydelse på mit brands fremtid,” lyder det videre fra Emilie Helmstedt, der siden hun løb med førstepladsen i  Magasin du Nord Fashion Prize i 2018 har nået flere store milepæle – heriblandt at få hul til det eftertragtede amerikanske marked gennem et samarbejde med Moda Operandi og deres eksklusive pre-order koncept i august 2019. Også på den kreative front udvikler hun sig, hvilket vi senest så til brandets anmelderroste AW20-show under Copenhagen Fashion Week i slutningen af januar.

Semifinalen finder sted den 27. og 28. februar under modeugen i Paris, hvor Emilie Helmstedt skal præsentere et udvalg af sine styles for konkurrencens jury og ekspertpanel, som bedømmer, hvilke designere, der går videre til finalen. 

Udover Emilie Helmstedt, er også Josephine Bergqvist og Livia Schück fra det svenske upcycling-brand Rave Review – som netop har debuteret under Copenhagen Fashion Week – på listen. Se alle de nominerede her og konkurrencens ekspertpanel her.