Emilie Helmstedt: “Det kan åbne nogle helt nye døre for os på det internationale marked”

Den unge designer har i dag taget hul på det eftertragtede amerikanske marked gennem et samarbejde med Moda Operandi og deres eksklusive pre-order koncept.  
13.08.2019 ∙ af Sofie Ringtved Jensen
Foto: Helmstedt SS20 / CFW

At Emilie Helmstedt har talent blev endnu en gang understreget under den netop overståede modeuge, hvor den unge designer inviterede indenfor på Nationalmuseet til et velmodtaget show fyldt med genkendelige drømmende silkestyles og nye crisp bomuldsdesigns. Ja, faktisk har hun flere gange – siden hun løb med førstepladsen i Magasin du Nord Fashion Prize sidste efterår – bevist sin rækkevidde som designer og sin voksende talent for også at stable en forretning med stort potentiale på benene. Og det har da også kunne mærkes på efterspørgslen – både ude og hjemme:

“Siden jeg startede Helmstedt, har jeg været så heldig at have folk fra hele verden følge med i min rejse. I det sidste halve år, hvor jeg har haft min første kollektion, ’SS19 Oceania’, i retail, har jeg oplevet stor international efterspørgsel,” fortæller hun og tilføjer:

“Vi har haft rigtig god presse på blandt andet Vogue US og Helmstedt er blevet båret af amerikanske influencere som Reese Blutstein og Courtney Trop. Da vi lancerede vores webshop, blev jeg meget overvældet over, hvor mange internationale og amerikanske kunder vi har. Det gør mig helt vildt stolt, at folk over hele verden kan lide det, jeg laver,” siger Emilie Helmstedt, der i dag har taget endnu et stort skridt på vejen mod at skabe et globalt varemærke. Hun har nemlig indgået samarbejde med den anerkendte forhandler Moda Operandi og derigennem for første gang taget hul på det eftertragtede amerikanske marked. Gennem deres såkaldte ’Trunkshows’ kan forbrugerne fra og med i dag eksklusivt forudbestille hendes SS20-kollektion – altså den, der netop er gået ned af catwalken. Et populært koncept, der betyder, at hele indkøbsleddet springes over, og som da også har tiltrukket flere andre anerkendte danske – og showaktuelle – mærker, herunder Stine Goya og Remain.

“At blive tilgængelig for pre-order igennem Moda Operandi er helt fantastisk, og det vil virkelig åbne nogle helt nye døre for os på det internationale marked,” siger Emilie Helmstedt videre, der på trods af de internationale ambitioner også har et klart defineret billede af sin kerneforbruger og et ønske om at lade sin ekspansion ske organisk. Hun afslutter:

“Vores kollektioner, universer og målgruppe er ikke specielt trendorienteret. Vi sælger til en person, som går op i kunst, mode og individualitet. Denne person er ikke defineret af sin alder, eller hvor hun bor. Lige nu har jeg ikke et behov for, at Helmstedt skal sælges i kæmpe skala. Jeg vil sælge mine ting til de personer, som værdsætter min kvalitet og forstår mit univers. Moda Operandi er en rigtig effektiv måde at ramme disse personer på.”

Moda Operandis pre-order koncept betyder, at man som kunde indenfor en vis periode og mod et depositum kan forudbestille samtlige styles fra den nye kollektion, hvorefter varerne leveres mellem 30. december 2019 og 1. marts 2020.

Emilie Helmstedt summer stadig højt over skyerne