Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge, Udland

Cecilie Bahnsen om LVMH-nominering: ”Det er det største, jeg har oplevet”

Cecilie Bahnsen viste sig med sit debutshow, som en af de klareste stjerner på den danske modescene, og det er udlandet enige i - det danske designtalent er med i kapløbet om den prestigefyldte LVMH-pris.
Cecilie Bahnsen viste sig med sit debutshow, som en af de klareste stjerner på den danske modescene, og det er udlandet enige i - det danske designtalent er med i kapløbet om den prestigefyldte LVMH-pris.

Den internationale modebranche har for alvor fået øjnene op for den danske designer, siden hun, for lige godt en måned siden, afholdte sit allerførste show, under den københavnske modeuge.

Og den anerkendelse nåede nye højder, da det franske luksushus, Louis Vuitton/Möet Hennesy, afslørede, at de har valgt Cecilie Bahnsen som en af de 21 nominerede i den årlige designkonkurrence ’Young Fashion Designer Awards’.

”Det er nok noget af det største, jeg har oplevet. Det er jo alle dem man har set op til hele sin karriere, så det giver en ret nervøs fornemmelse, men derudover er det bare fantastisk,” fortæller hun om den flotte nominering, som allerede har sat godt skub i tingene.

Designeren kan nemlig allerede nu mærke effekten af et skulderklap i den kaliber, der for eksempel har sikret brandet en hel del flere salgsaftaler end forventet i Paris, hvor de i denne uge viser kollektionen frem i forskellige showrooms.

Stor ros efter debutshow
Det var en både spændt og nervøs Cecilie Bahnsen, Fashion Forum talte med lige inden modeugen i starten af februar. Men den store debut skuffede ikke:

”Showet gik over alle forventninger, og jeg synes bare det hele gav mening, og var lige, som jeg gerne ville have, det skulle være. Selve showet føltes som et splitsekund – men et virkelig fedt splitsekund,” siger Cecilie Bahnsen og fortsætter:

”Lige efter showet var jeg meget rørt, og havde faktisk lidt en tom følelse i kroppen. Men det gik hurtigt over, da anmeldelserne begyndte at tikke ind, og jeg kunne ånde lettet op, fordi folk heldigvis godt kunne lide hvad de så.”

Det store udland
At Cecilie Bahnsen er talentfuld, blev allerede slået fast, da hun i slutningen af 2016 vandt DANSK Design Talent – Magasin prisen, hvilket sikrede hende en plads i den københavnske showkalender, samt en anselig pengepræmie til at sætte skub i det nye brand. Men det er ikke kun Danmark, der har fået øjnene op for den debuterende designer – flere udenlandske medier havde også svært ved at få armene ned, efter det vellykkede show i Trommesalen i Operaen. Amerikansk Vogue har dømt den danske designers fremvisning, som den bedste under Copenhagen Fashion Week, og det er bare en lille flig af den opmærksomhed, det stadig unge brand har fået de sidste par uger.

”Nu ved folk lige pludselig, hvem jeg er, og det giver mig virkelig et drive, så jeg får lyst til at gøre det igen, bare endnu bedre. Jeg blev især meget rørt over omtalen på Vogue.com – hvis de synes, at mit brand har det internationale niveau, som jeg har stræbt efter, så ved jeg, vi er på rette vej,” fortæller Cecilie Bahnsen, som også har sit debutshow at takke for, at hun er kommet på den eftertragtede LVMH-liste. Allerede dagen efter hendes show modtog hun en e-mail fra en talentspejder fra LVMH, som havde overværet showet i Operaen, og som på det kraftigste opfordrede det unge talent til at ansøge om at være med i konkurrencen.

Lyse tider forude
Siden modeugen har Cecilie Bahnsen for alvor fået øjnene op for, hvor vigtigt det er for en designer, at være i showkalenderen:

”For et lille brand som mit, er det et kæmpe skridt at holde show. Men jeg fornemmer, hvordan hypen omkring selve fremvisningen kører videre, så jeg kan virkelig se, hvad det faktisk giver at holde show. Vi har for eksempel oplevet, at flere indkøbere gerne vil gerne have musikken fra showet også, fordi de har fået lov til at se hele pakken, og det er den, de er vilde med. Og det gør mig rigtig glad,” fortæller Cecilie Bahnsen, som har en klar plan om, at gentage successen næste sæson også.

Men næste skridt er at få en masse ud af sin deltagelse i den anerkendte konkurrence. Målet er nemlig, at øge kendskabsgraden til brandet, og fremme både salg og anerkendelse på et internationalt plan:

 Jeg håber selvfølgelig, vi kommer vi videre til næste stadie, men det er også stort for mig, bare at få en masse input, kontakter og inspiration. Der kommer en nogle virkelig spændende mennesker, som jeg glæder mig til at snakke om mit design med og lære en masse af. Det er nok mit største håb,” siger Cecilie Bahnsen afslutningsvist.