Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Tak for i år: Her er de 10 mest læste artikler i 2019

2019 er ved at gå på hæld, men inden vi tager hul på et nyt årti, kaster vi her et tilbageblik på de historier, der har fået flest klik i år – og her er både et par populære showanmeldelelser, en shitstorm og den om et nyt kreativt bureau.
2019 er ved at gå på hæld, men inden vi tager hul på et nyt årti, kaster vi her et tilbageblik på de historier, der har fået flest klik i år – og her er både et par populære showanmeldelelser, en shitstorm og den om et nyt kreativt bureau.

1. Demonstranter var på gaden foran dansk Uniqlo-åbning. Men hvorfor?

Ikke alle hilste Uniqlo velkommen, da de i april åbnede deres danske butik på Strøget i København. Men hvad var det egentlig, at de demonstrerende havde på hjerte? Vi så nærmere på den tvist, som den japanske mega-kæde var havnet i.

2. Stærke modeprofiler bag nyt kreativt bureau

I september kom nyheden om det nye bureau Holidays, der er stiftet af Frederik Lentz Andersen, Kasper Smith og Agnes Buch, som med base i København vil arbejde med danske og internationale mode-og livsstilskunder omkring blandt andet koncept- og content udvikling.

Kasper Smith, Frederik Lentz Andersen og Agnes Buch. Foto: Rasmus Weng Karlsen.

3. Lej, brug, returnér: Nu lancerer Ganni udlejningsplatform

Fremtidens modeforbruger vil ikke eje, men leje. Det ved flere og flere virksomheder, heriblandt Ganni, der i august introducerede ’Ganni Repeat’ i forbindelse med deres forsat ambitiøse bæredygtige omstilling.

4. Les Deux slår igennem modemuren med overbevisende debut

Les Deux beviste under modeugen i januar, at de kan langt mere end de T-shirts og kasketter, vi ellers kender dem for, med et show, der vidnede om en designprofil i udvikling. 

Les Deux sprang ud som showbrand for første gang i januar – og beviste, hvor langt de også designmæssigt er kommet siden 2011.

5. Dyrberg/Kern tilbage med ny strategi

Kun tre måneder efter den 34 år gamle smykkevirksomhed gik konkurs, købte Gitte Dyrberg og Henning Kern i august rettighederne tilbage og startede forretningen op igen med en ny og langt mere simpel strategi.

Det blev heldigvis kun en kort afsked med smykkeduoen Gitte Dyrberg og Henning Kern, der siden august har taget hul på “a fresh start.”

6. Baum und Pferdgarten indleder jubilæumsår med to nyansættelser

Den 2. januar i år kom nyheden, at det danske modehus, der i år fejrer 20 års jubilæum, fortsatte sine internationale ambitioner ved at ansatte ny Head of PR og Head of Marketing.

7. Saks Potts fik hele modebranchen til at holde mund

Kun fire år efter deres første show, er Saks Potts blevet uundgåelig i dansk mode og var som det næstsidste show under modeugen i august med til at runde sæsonen af med en overlegen opvisning, der på en gang var både højtidelig og sjov.

Showets største attraktion –ifølge Fashion Forums anmelder Annelise Eskesen – var Emma Rosenzweig, der gjorde entre i lårkort og diamantbesat cowboyhat.

8. Instagram-darling bag ny kollektion: “Jeg er meget inspireret af det kønsneutrale”

I januar gik Envii endnu en gang influencer-vejen – denne gang gennem et samarbejde med Freja Wewer om en ny kollektion af unisex-styles.

Enviis Freja Wewer-kollektion tog udgangspunkt i influencerens egen personlige stil.

9. Shitstorms og undskyldninger: Dansk mode i den globale politiske orkan

Indenfor få uger i februar var to danske virksomheder midtpunkt i hver sin internationale shitstorm. Men hvor gik det galt, og hvorfor er moden pludselig også blevet en betændt politisk arena? Vi talte med Louise Van Hauen fra Carcel.

10. Populær dansk luksusmodebutik lukker

Efter flere årtier som bannerfører for luksusshopping i Danmark, valgte Kassandra i juli at sige farvel og tak grundet øget konkurrence på modemarkedet herhjemme.