Der er ualmindeligt lyst i Henning Kerns lejlighed med udsigt over Amager Fælled denne morgen. Den lejlighed, hvor Gitte Dyrberg og Henning Kern selv har mødtes og arbejdet fra gennem de sidste par måneder, siden de den 1. maj i år indgav en konkursbegæring for deres fælles firma, Dyrberg/Kern, til Sø- og Handelsretten i København.

“Jeg har bagt boller,” siger Henning Kern i tilsvarende lyst humør, mens Gitte Dyrberg hælder kaffe op. For selvom denne ufrivillige pause primært er gået med spekulationer omkring, hvordan de kunne tilbagekøbe rettighederne til den virksomhed, de som designstuderende grundlagde i 1986, så er det sådan noget som nybagt morgenbrød, der også er blevet plads til. Og for Henning Kerns vedkommende også at skrive musik, men det er lidt en sidehistorie.

Vi bliver hurtigt enige om, at det var radikalt andre toner, der spillede, da vi sidst talte sammen den dag maj viste sig i kalenderen. Den dag havde de taget den endelige konsekvens af, at de igennem en årrække havde oplevet svigtende salg på flere markeder og på flere af deres salgskanaler. Og oven i det havde de været igennem en svært opslidende investorproces, der viste sig at ende ud i det absolutte ingenting.

Firmaet havde på det tidspunkt oplevet at have 100 ansatte, da de var flest, til at være skaleret ned til knap 25 personer, da de stoppede. De var gået fra før-finanskrisens opsving med underlinjer til mænd og børn, linjer i sterlingsølv, solbriller og ure. Et porcelænsstel fik de endda også lavet.

“Vi knopskød, fordi vi kunne,” siger Gitte Dyrberg denne morgen, da vi har taget plads på en hvid daybed med Henning Kerns mops imellem os. “Vi udbyggede, fordi vi kunne. Vi er jo kreative mennesker, der ser muligheder i meget, men til sidst havde vi en så utroligt kompleks forretningsmodel, der fik os til at flytte fokus fra vores kerneydelser og -kompetencer. Alle de linjer skulle jo produceres, lagerstyres og markedsføres, og der skulle hentes to millioner kroner hjem hver måned for, at alle udgifter og lønninger var betalt. Det var simpelthen for voldsomt og for langt fra det, vi egentlig synes er sjovt, og det forplantede sig ned igennem virksomheden og endte med vores konkurs.”

Tilbagekøbte rettigheder

Men én ting har været gennemgående siden konkursen. Og det er lysten til at fortsætte Dyrberg / Kern. “Vi kunne ikke magte at lade firmaet overgå til andre hænder – det er jo vores hjertebarn og det, vi har brugt hele vores voksne liv på,” fortsætter Gitte Dyrberg. Derfor var det første mål også at kunne tilbagekøbe de immaterielle rettigheder, design- og licensrettigheder, og siden deres lager og webshop. En webshop, der allerede nu er oppe at køre igen og har en nøglefunktion i den strategi, som salgsmæssigt også beror på offline wholesale gennem distributører og agenter. Tilbagekøbet har været muligt, fordi de to ejeres personlige økonomi har været stabil trods firmaets konkurs, og de derfor selv har kunne købe de essentielle dele af virksomheden tilbage. Deres AW19-kollektion er færdigdesignet og har ligget i dvale siden foråret, klar til at blive produceret hos de fabrikker, der heldigvis stadig tror på dem.

“Det er jo bizart, at man skal købe rettighederne til ens eget design og produkter, man selv har fået produceret, tilbage, men sådan var det, og det var det eneste rigtige at gøre. Nu har vi brandet, vi har produkter, og vi har heldigvis også stadig kunder, der tror på os,” siger Henning Kern og suppleres af Gitte Dyrberg: “Ja, også vores mailadresser forsvandt med konkursen. Det er jo hele ens historik, finder man ud af. Jeg har haft den mail så længe, der har eksisteret mails. Vi har været selvstændige og selvejende i 34 år, og så er det ikke sådan lige at forestille sig at blive ejet eller skulle arbejde for andre,” fortæller hun og lægger ikke skjul på, hvor hårdt det også har været at miste det hele, før de fandt en løsning på at kunne købe det tilbage.

Et nyt Dyrberg / Kern

Fremover kommer det dog til at se anderledes ud hos Dyrberg / Kern. Både når det kommer til virksomhedens, men også kollektionernes struktur. Ganske vist kommer der en kollektion ud nu, der blev designet i de ’gamle’ rammer, men i næste hug er der meget, der vil se anderledes ud. Det er på alle måder “a fresh start”, som Gitte Dyrberg betegner det.

“Nu bruger vi de næste måneder på at stadfæste, at vi er tilbage. Praktisk og kontraktuelt. Vi har en masse erfaring på godt og ondt, og den kommer vi til at kunne bruge konstruktivt nu. Hernæst kommer arbejdet med at etablere os i vores version 2.0. Først og fremmest vil vi arbejde med et langt mindre set-up med langt færre mennesker, så vi er tættere på både vores smykker, vores produktion og vores kunder. Vi skal ikke op og have 100 eller bare 25 ansatte igen for den sags skyld. Dernæst, så vil vores nye struktur også afspejle sig i vores kollektioner. Vi laver stadig fashion jewellery, men det bliver i et langt mindre, men meget stærkt sortiment fremover. Vi kommer til at lancere langt færre nyheder og udnytte, at vores smykker altid har haft noget tidløst over sig. Vi laver et fantastisk godt produkt, der kan holde i lang tid, og det kombineret med æstetik, der er klassisk på en cool måde, gør, at smykket som helhed kan holde længe. Hvis du køber et godt smykke, så beholder du det. Det er langt mere i tiden lige nu og repræsenterer i langt højere grad det, vi gerne vil stå for,” siger Henning Kern.

“For os handler det også om en afvejning af, hvad vi vil bruge de sidste år af vores arbejdsliv på. Og det her føles rigtigt.”