Les Deux, Un Nouveau Départ, The Plant, tirsdag den 29. januar, klokken 15.00.

Med murbrokker fordelt hele vejen langs catwalken satte Les Deux allerede fra første sekund scenen til deres debutshow under Copenhagen Fashion Week. Showet, der har fået navnet Un Nouveau Départ, er skabt med inspiration fra tiden efter murens fald i Berlin i 1989 og det ‘nye’ Berlin, der rejste sig i støvet efter næsten 30 års adskillelse mellem øst og vest. Men indimellem de rå sten tittede grønne og gule spirer op fra jorden, som for at markere den nye begyndelse, som både murens fald – og showet – repræsenterer.

For Les Deux sprang i dag ikke bare ud som showbrand. Mærket, der blev grundlagt tilbage i 2011 af Andreas von der Heide og daværende partner Virgil Nicholas, sprang også ud med en ny visuel rækkevidde, der modsat de første års mange T-shirts og kasketter, nu også spænder over hele outfits fra top til tå. Ud af mørket kom alt fra velsyede, nålestribede jakkesæt, grove strik, ternede uldbukser og de mere tekniske og praktiske vinterjakker. Ja, selv et par bøllehatte tittede frem, der med sine klare 90’er referencer både skævede til moden i gadebilledet i dag og til dengang i 1990’erne, hvor Berlins indbyggere endelig var blevet genforenet.

Foto: Copenhagen Fashion Week.

Les Deux’ kollektion var på mange måder lige efter bogen, men viste samtidig en ny side af herrebrandet, hvis kreative afstikkere var diskrete, men dog lette at spotte, hvis bare man kender lidt til deres normalt mere preppy og klassiske udtryk. Små designmæssige vovestykker bevægede sig ned af catwalken blandet trygt ind imellem de mere forudsigelige styles. Som da den gængse bomberjakke kom i en stærk orange fløjl. Eller de orange og gule fartstriber, der løb ned ad benene på flere af sæsonens både track- og habitbukser. For slet ikke at tale om showets måske mest interessante indgang, hvor en oversized, ternet frakke var stylet med et stort sennepsgult striktørklæde løst kastet over skuldrene på modellen – som kom han direkte ud fra en af Berlins mange misundelsesværdige genbrugsbutikker fyldt med modemæssige guldskatte. De klassiske Les Deux-storsællerter var altså stadig til stede, men denne sæson ganske let krydret med nye tilføjelser til brandets til tider lavmælte – men altid utroligt ‘wearable’ – designpalette.

Foto: Copenhagen Fashion Week.

Lignende så det ud i valget af farver. Hele kollektionen blev bundet sammen af en farveskala, der gik fra de sikre marineblå, sort, grå og grønne nuancer til de mere iøjnefaldende lettere brændte orange, røde og gule toner, der som små faner bekendtgjorde Mathias H. Jensens nye visioner for Les Deux – et brand, der må siges at have udviklet sig rent designmæssigt fra før at balancere mellem den pæne dreng i klassen og fyren på gaden til nu, hvor de så småt også tør gnide skuldre med resten af herrebranchens mere avantgarde og udskejende showbrands.

Les Deux har med sit debutshow måske ikke revolutioneret moden. Men de gjorde noget andet, der på sin vis er mindst ligeså vigtigt. Med et show fyldt med gedigne hverdagsfavoritter beviser brandet nemlig, at de forstår, hvad mange mænd formentlig gerne vil have. Tøj, der på en og samme tid udfordrer og understøtter. Inspirerer og er let forståeligt. Tøj, der kan tages på hver dag og mikses med det, der allerede er i garderoben. Og med det fik den ellers så stilsikre Mathias H. Jensen ganske forsigtigt vist, at han også forstår at skeje kreativt ud på en måde, der kun kan få en til at håbe, at han tør slå sig endnu mere løs næste sæson.

Foto: Copenhagen Fashion Week.

Se hele kollektionen her.