150-års fejring hos Birger Christensen, karrieredag, plus-size hos Victoria’s Secret og Masai i Røde Kors-samarbejde

Birger Christensen åbner flash-museum, karrieredag for designstuderende, Victoria's Secret booker endelig første plus size-model og Røde Kors samarbejder med Masai.
11.10.2019 ∙ af Martin Mitchell
Foto: Masai SS20.

Hvis man bor i København, er man nok ikke i tvivl. C40 World Mayors Summit 2019 er i Danmark. Og det har i denne uge præget meget af det københavnske bybillede. Ikke kun med selve topmødet, men også med den kommunestøttede klimafestival Live Like Tomorrow, der spreder klimapolitik ud i gadebilledet. Blandt andet til KADK, hvor Youth Climate Summit finder sted og prøver give svar på de studerendes miljøudfordringer.

Også i denne uge kom det frem, at Victoria’s Secret har hyret sin første plus size-model i form af Ali Tate Cutler – i løbet af sommeren bookede de også deres første transkønnede model. Endelig, vil mange mene. For sent, siger endnu flere. Inklusion og diversitet er en god og nødvendig ting. Men hvis man først indser det, når man bliver pustet i nakken af en stribe nye og allerede-inkluderende brands som Aerie, ThirdLove og særligt Rihannas Savage X Fenty, der manifesterede sin position som førsteudfordrer til den detroniserede undertøjsgigant med et storstået show under New York Fashion Week, virker det som en nødløsning snarere end en reel handling. Især i betragtning af, at brandet tidligere kategorisk har udelukket plus size-kategorien fra sin porteføljeAli Tate Cutler har endda også fået kritik for at fat-shame på de sociale medier, skriver Refinery29. Og så ligner det pludselig ikke en super god case på diversitetsfronten for Victoria’s Secret, der i de seneste år har oplevet en massiv tilbagegang – måske netop på grund af deres mangel på inklusion – der blandt andet har resulteret i at deres ikoniske TV-show helt blev aflyst i år. Det er også værd at nævne, at i samme kampagne, som Ali Tate Cutler er booket til, optræder også den danske transkønnede model og skuespiller May Simón Lifschitz.

Pitti Uomo samler som en af de største internationale herremesser flere end 30.000 besøgende fra hele verden – og har i de sidste par år har haft dansk islæt dels med høj dansk deltagelsesrate og dels i form af Revolver-enklaven Scandinavian Manifesto. Men hvert år inviterer de også en stor gæstedesigner til at afholde show. I år var det Givenchys chefdesigner Claire Waight Keller, der tog den nye kollektion med til Firenze – i øvrigt den første gang, at brandet viste et enkeltstående herreshow. Tidligere har gæstedesignerne været Glenn Martens og hans Y/Project, Craig Green, J.W. Anderson, Paul Smith og Raf Simons. Den næste i den række bliver Jil Sander og chefdesignerne Lucie og Luke Meier, der vil præsentere mærkets nyeste herrekollektion, når Pitti Uomo løber af stablen fra den 7.-10. januar 2020.

Læs flere af ugens korte branchenyheder herunder:

150 år og 150 timer

Birger Christensen, et af de mest ikoniske modehuse i Danmark, fylder 150 år i 2019. Det har medført en række fejringer, der blev initeret i maj måned med en modedebat mellem Rotate Birger Christensens Jeanette Madsen og Thora Valdimars, Else Skjold og modejournalist Lotte Freddie, modereret af Moussa Mchangama. Senere fulgte blandt andet endnu en debat og en podcast. Og nu bliver næste fejring bragt til live. Et midlertidigt museum bliver slået op i Birger Christensen-lokalerne på Østergade i København i 150 timer. Her vil man kunne opleve alt fra billeder og ikoniske objekter fra familievirksomhedens lange historie til kunst og design fra husets samling og et indblik i Birger Christensens nyeste varemærker Remain og Rotate Birger Christensen. Udstillingen er kurateret af Jens Birger Christensen, fjerde generation i familievirksomheden, ligesom der vil være en tilhørende museumsshop, hvorfra der vil blive solgt specialfremstillet merchandise.

Museet åbner fredag den 11. oktober klokken 10.00 og er åbent 150 timer frem inden for butikkens åbningstid.

Birger Christensens butiksfacade fra de gamle dage.

Boozt støtter op om bekæmpelsen af kræft

I uge 43 går TV2 igen all-in på at samle penge ind til at bekæmpe kræft med deres Knæk Cancer-arrangement. Det arrangement får hvert år stribevis af virksomheder til at donere penge eller til at skabe initiativer, der sætter fokus på kræft. I de seneste seks år har Boozt.com stået bag den officielle Knæk Cancer T-shirt, som de skaber sammen med modebrands, og som giver 100 kroner til Knæk Cancer for hver solgt T-shirt. I år er T-shirten skabt i samarbejde med Matinique på herresiden og med Part Two på kvindesiden. I front for kampagnen er de tre skuespillere Cecilie og Simon Stenspil og Rosalinde Mynster, der alle har haft sygdommen tæt inde på kroppen.

De seneste fem år har Knæk Cancer T-shirten indsamlet 3,1 millioner kroner til Knæk Cancer.

Knæk Cancer T-shirt båret af Rosalinde Mynster og Cecilie og Simon Stenspil. 

Lindex passer også på brysterne

Og vi bliver ved kræftbekæmpelsesinitiativerne. Denne måned er det Breast Cancer Awareness Month verden over, og det får hver oktober en række modebrands til at engagere sig i den vigtige indsats for at bremse sygdommen, der rammer så mange. I sidste uge rullede både Vans og Chantelle initiativer ud i den gode sags tjeneste. I denne uge er turen kommet til det svenske mærke Lindex, der hver oktober gennem de sidste 17 år har sat fokus på kampen mod brystkræft, og som i sidste uge åbnede sin allerførste butik i Danmark – en butik, der havde 14.000 besøgende alene til åbningen. I år har de lanceret ‘The Pink Collection’  af 19 designs med print og strik i fokus, hvor 10 procent af kollektionens omsætning går til Kræftens Bekæmpelse. I tillæg har de lanceret et armbånd og et stofnet, hvor hele overskuddet går til kræftforskning.

I alt har Lindex gennem de sidste 17 år bidraget med over 100 millioner danske kroner til kræftforskning.

Lindex ‘The Pink Collection’.

Brobygning mellem studerende og virksomheder

Det kan være svært at få en fod indenfor i modebranchen som nyuddannet. For hvor starter man lige, og hvem kontakter man? For at lette overgangen fra studerende til ansat har de fire skoler VIA University, Syddansk Universitet, Designskolen Kolding og Kunstakademiets Designskole gennem de sidste par år afholdt Takeoff – Karrieredag. Her har virksomheder inden for mode- og livsstilsbranchen mulighed for at opsætte stande, som de kan netværke med de studerende igennem og måske finde deres næste praktikant eller medarbejder. Årets Takeoff – Karrieredag foregår på Aarhus Rådhus den 7. november 2019 mellem 13.00–16.00, og du kan tilmelde dig her.

Sidste år deltog 33 virksomheder og cirka 300 studerende.

Genbrug frem for recycling

Slow fashion er en af de tendenser, der har præget den bæredygtige mode gennem de sidste mange år. Her er det tanken om et længere liv for tøjet, der trækker mere end jagten på den næste trend. Præcis den tankegang præger også det danske brand Masai, og den vil de videreføre i deres CSR-arbejde. I stedet for at fokusere på for eksempel recycling satser de på genbrugstanken og det cirkulære forbrug. For at forlænge deres tøjs levetid har de derfor stablet et samarbejde med Røde Kors på benene. Ud over en fast årlig donation til Røde Kors’ arbejde indledes også et initiativ, hvor kunder kan indlevere brugt Masai-tøj i brandets butikker, som herefter bliver doneret til Røde Kors, som kan sælge det i deres genbrugsbutikker.

Samarbejdet med Røde Kors er det første i en større CSR-indsats fra Masai.  

Masai SS20.

Månestråle lancerer nyt onlineunivers

Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen at modebrands genererer en stor del af sit salg via egne platforme. Men siden 2001 har det danske uld- og cashmeremærke Månestråle kørt helt uden egen webshop – indtil nu. Brandet har netop offentliggjort åbningen af sin første webshop, der samtidig markerer introduktionen af to nye tiltag. For det første vil brandet ikke længere køre sæsonbestemte kollektioner, men i stedet drypvist lancere nye styles året rundt. Derudover vil brandet bevise, at kvalitet og lav pris godt kan hænge sammen med konceptet Democratic Prices.

Den første kollektion har meget passende fået navnet Collection Zero, for at indikere den nye start, som brandet indleder med webshop og nye tiltag.