I søndags åbnede den nye metro-ring i København – endelig. Dermed får infrastrukturen i den danske hovedstad et tiltrængt løft. Men det er ikke kun infrastrukturen, der bliver påvirket af de 17 nye metrostationers åbning. Detailhandlen omkring de nye stationer gør også. Mæglerfirmaet La Cour & Lykke, der netop har fokus på butikslokaler i Storkøbenhavn, peger i en pressemeddelelse på shoppingcentrene Magasin ved Kongens Nytorv og Frederiksberg Centret som to af de mulige store detail-vindere ved etableringen af den nye metro-ring. De får i forvejen fragtet kunder direkte til døren af metroen, men med deres placeringer midt i to af byens knudepunkter, Kongens Nytorv og Frederiksberg Station, hvor den nye og de eksisterende linjer mødes, vil passagerantallet – og derfor også antallet af mulige kunder – stige markant i takt med den nye metro-linje, lyder spådommen. Men også områderne omkring Frederiksberg Allé og Østerport bliver peget på som mulige vindere, da metro-ringens mange nye passagerer kan skabe større liv her og inspirere en opblomstring af butikslivet. Så hvem ved, måske er det modeindtog på Frederiksberg Allé, som Soulland satte i søen under sommerens comeback-show under Copenhagen Fashion Week, et forvarsel til områdets fremtidige udvikling – i modens tegn.

Læs vores fem højdepunkter fra den internationale ‘fashion month’ her og flere af ugens korte branchenyheder herunder:

Kansas på mode

For to år siden blev den tidligere nordiske salgsdirektør i Adidas, Thomas Schwartz, hentet hjem til det danske arbejdstøjsmærke Kansas. Med sin erfaring fra modens verden skulle han genrejse og præge Kansas i nye retninger. Og det er der nu kommet en storstilet satsning ud af, der har som primært formål at tiltrække yngre forbrugere, skriver Finans. Resultatet er hele syv nye tøjlinjer, heriblandt en decideret modelinje med navnet Kansas Wear, der har samarbejder med Lærke Andersen og Willy Chavarria om capsule kollektioner, der forener Kansas’ arbejdstøjsarv og mode. I dag bliver også et samarbejde med Samsøe & Samsøe præsenteret.

Kansas X Lærke Andersen.

Blanche popper op i Magasin

Blanche, der efterhånden er et fast element på Copenhagen Fashion Weeks officielle kalender og sidste år var nomineret til Magasin du Nord Fashion Prize, har lanceret en pop-up-shop i Magasin. Blanche har med pop-uppen, der løber fra nu og året ud, valgt at fokusere på deres bestsellere fra først AW19- og siden PS20-kollektionen, som blandt andet deres hvide skjorte, logo-T-shirts og deres Apollo Jeans med vidde. Brandet med Mette Fredin og Melissa Bech i spidsen, har i forvejen 127 forhandlere på verdensplan, 36 forhandlere i Danmark og har senest tilføjet Zalando til forhandlerlisten – og kan nu altså også erhverves i Magasins rammer.

Blanche SS20

Pas på brysterne

I denne måned er der Breast Cancer Awareness Month. Det har fået flere brands til at lancere initiativer til både at sætte fokus på sygdommen, men også for økonomisk at støtte bekæmpelsen af den. Det franske lingerimærke Chantelle er i denne forbindelse gået sammen med organisationen Le Cancer du Sein, der for 26. gang markerer kampen mod brystkræft. Til formålet har de skabt en kampagne, der portrætterer seks kvinder, der alle har overvundet sygdommen, ligesom der i oktober måned vil blive solgt en Chantelle BH i en sart rosa farve, hvor overskuddet doneres til kræftforskning.

Chantelle X Le Cancer du Sein

Også Vans sætter i denne måned fokus på kampen mod brystkræft  med deres samarbejde med den britiske velgørenhedsorganisation CoppaFeel, hvis mål er at uddanne alle til selv at tjekke sig for sygdommen, så man kan opdage den i de tidlige stadier. Samarbejdet har resulteret i en specialkollektion med bryster som visuelt blikfang, gennem for eksempel håndlavet grafik af forskellige typer af kvinder, og opmuntrende print-statements som “You’ve Got This”. Kollektionen vil være tilgængelig for mænd, kvinder og børn, og en stor del af overskuddet går til CoppaFeels fortsatte arbejde.

Vans X CoppaFeels.

Aller Media ryster posen

Det store danske mediehus, der står bag udgivelsen af medier som Familie Journal, Elle og Femina, er i gang med en større strategisk manøvre. Forleden købte Aller aktiemajoriteten i Le Gammeltofts medie Heartbeats, og nu følger en markant redaktionel omstrukturering, hvor der er blevet udpeget seks mediechefer med ansvaret for flere publikationer. På samme tid nedlægges 65 stillinger, herunder tre chefredaktørstillinger, hvilket blev offentliggjort i august. Omstruktureringen betyder blandt andet at Camilla Kjems, der hidtil har været chefredaktør for Femina, fremover bliver mediechef for en Familie-redaktion med udgivelserne Ude & Hjemme, Familie Journal og Maries Idéer. At Anne Axholm, chefredaktør på IN, også får det overordnede ansvar for Femina og Søndag samt Psykologi og Main i sin nye stilling som mediechef for Kvindeliv-redaktionen. Og at Cecilie Ingdal, Elles chefredaktør, som mediechef skal stå i spidsen for Unge-redaktionen, der ud over Elle og Elle Decoration også tæller Dossier og Vi Unge.

Fra lama til Gazelle

Som vi skrev i juni, går det godt for Aiayu og deres bløde styles i primært i lamauld og økologisk bomuld, der på mange måder er bannerførere for den langsomme mode, der vinder større og større indpas i disse år. Her fremgik det nemlig, at årets resultat havde taget et markant spring opad. Fra en bruttofortjeneste på 8,6 millioner kroner i 2017 til 13 millioner kroner i 2018, for at være præcis. Og det er faktisk så godt et resultat, at Aiayu for sjette gang kan kalde sig en Gazelle-virksomhed, idet de kan fremvise kraftig vækst i de forløbne fire år.

Aiayu SS20.

The North Face lader dig ånde

Læder af ananasskræller, bakterieindfarvning og selvrensende tekstiler. Der er masser af innovation på materialefronten i modeverdenen for tiden. Nyeste tilføjelse står verdens førende outdoor-mærke The North Face for. De har gennem en årrække arbejdet på at udvikle materialet FUTURELIGHT, der ved hjælp af en såkaldt nanospinning-process, der laver nano-små huller i den vandtætte membran, som er i brandets tekstiler, øger materialernes åndbarhed og fleksibilitet, så det kan tilpasses de enkelte behov, som specielt deres mange atleter – og almindelige forbrugere –måtte have. I forbindelse med lanceringen af flere produkter i det nye FUTURELIGHT-materiale, heriblandt jakker, bukser og selebukser, har The North Face skabt en kampagne med nogle af sine mest fremtrædende atlet-samarbejdspartnere, heriblandt ski-bjergbestiger Hilaree Nelson og snowboarder Leanne Pelosi.

FUTURELIGHT-produkterne er i handlen fra den 1. oktober.

The North Face.