Efter et år med tilføjelse af kvindetøj og en bosættelse i San Fransisco samt offentliggørelsen af nye eksterne investorer, er aarhusianske Organic Basics tilbage med deres nyeste innovation: Silvertech 2.0. De har igen gjort brug af crowdfunding til finansiering af projektet, men denne gang har de grebet kampagnen mere holistisk an – og det har givet økonomisk pote. Som et led i deres femte crowdfunding-kampagne på Kickstarter.com har brandet nemlig forsøgt at vise og fortælle hele billedet af virksomheden, som medstifter Christoffer Immanuel forklarer, og det har folk købt ind i – denne gang med så godt som en million kroner i indtjening som bevis for interessen.

“Vi har prøvet at vise, hvor og hvordan det er, vi er bæredygtige. Vi har derfor vist hele produktets rejse fra den genbrugte nylon, vi får fra Italien, til opsyningen i Portugal, til sølvbehandlingen i Sverige,” siger han med henvisning til den genbrugte sølvsalt, som bliver påført deres nyudviklede Silvertech 2.0-produkter, og beretter samtidig om en målrettet kommunikation ved hjælp af god grafik med en blanding af produktbilleder og mere tekniske oplysninger om produktionen, som rammer direkte i deres mandlige målgruppe.

“Vi taler til den moderne mand, der bor i en stor by og har en travl hverdag. Han cykler måske på arbejde eller løber for at nå bussen. Så vi har prøvet at kommunikere, hvordan man kan få tøj, der rent faktisk passer til en aktiv hverdag. Vi boede selv i San Fransicso i hele 2017 og oplevede dér, hvor stor athleisure-bølgen er, og hvor meget byens indbyggere har omfavnet det komfortable i at have tøj på, der faktisk er lidt mere teknisk. I en hektisk hverdag er bomulds-T-shirten måske ikke det smarteste valg, da den absorberer sved dårligt. Men modebranchen gør mange ting på samme måde bare fordi, det er det, de er vant til,” siger han.

Lad være med at vaske dine underbukser

Generelt gør vi mange ting af ren vane, forklarer Christoffer Immanuel. For eksempel at vaske vores undertøj hver gang, vi har haft det på. Men behøver man virkelig det? Det spørgsmål stillede Organic Basics selv i et ironisk indlæg i The Guardian i forbindelse med deres crowdfunding-kampagne.

“Vi spurgte direkte: Er det ulækkert at gå med sit undertøj i mere end én dag? Det gjorde vi, fordi vi efterhånden har vænnet os til at vores fødevarer godt kan holde længere på grund af hvordan de bliver behandlet, når de faktisk ikke kunne det før i tiden. På samme måde vil vi udfordre tøjindustrien og give folk muligheden for også at gå i deres undertøj i længere tid. Det er nemlig ikke nødvendigt at vaske sit tøj så ofte – heller ikke undertøjet. Vores kickstarter-video handlede derfor om, hvordan det ikke har nogen reel værdi at vaske tøj, vi opfatter det bare som en nødvendighed lige nu,” forklarer han.

Og selvom det måske kan lyde mindre tiltalende at lade være med at vaske sit tøj, så er det vejen frem for at nå en mere bæredygtig hverdag, ifølge Christoffer Immanuel og Organic Basics.

”Hvis man kigger videnskabeligt på det at vaske, som andre sektorer gør det, viser det helt klart, at det er vejen frem. Det handler om at lægge sine dårlige vaner, som at vaske sit tøj meget, bag sig. Det har vi prøvet at kommunikere, og det synes jeg faktisk, vi er lykkes med,” siger han med reference til den succesfulde crowdfunding-kampagne, der sluttede den 6. juni.

Silvertech 2.0 rykker grænserne

Organic Basics har med Silvertech 2.0 arbejdet med at forfine deres samlede bæredygtige udtryk. Christoffer Immanuel forklarer om en tredelt tilgang til produktionen, der udover den genbrugte nylon, også tæller et samarbejde med en portugisisk tekstilfabrik med speciale i 3D-teknologi og svenske Polygiene, der har udviklet en sølvsalt, der forhindrer svedlugt og bakteriedannelse.

“Normalt gør Organic Basics brug af cut and sew-metoden, når vi producerer tøj, men det giver en masse spild. I stedet fandt vi fabrikken i Portugal, der strikker rør af stof uden at gøre brug af deciderede søm. Det giver tekstilet holdbarhed, og gør det samtidig ekstra behageligt at have på. Til slut påfører vi den genbrugte sølvsalt, der faktisk er en rest fra fotoindustrien. Det er den behandling, der gør, at materialet bliver antibakterielt og at man ikke behøver at vaske det så ofte,” forklarer han og fortæller samtidig om et målrettet arbejde med deres portugisiske fabrik i tilblivningsprocessen.

“Med Silvertech 2.0 har vi arbejdet tæt med vores fabrik, som faktisk gav os mulighed for at gå ind og 3D-manipulere vores produkter. Det har gjort, at vi har udviklet nogle såkaldte sweat zones på vores produkter, hvor der er mere åndbarhed end normalt,” siger Christoffer Immanuel og slutter:

“Her hjælper en crowdfunding-kampagne meget med at få kommunikeret produktet ud. Det er nemlig et godt sted at gå i dybden præsentationen af sine produkter, da man kan få direkte feedback af sine kunder.”