At lave en skandinavisk enklave af brands midt i Fortezza de Basso, der to gange årligt danner rammer for den italienske herrretøjsmesse Pitti Uomo, har vist sig at være en god idé. En idé, som ikke kun Revolver med Christian Maibom i spidsen, men også Pitti Uomo kan se en fordel i. For her, to uger efter herremodeugernes åbningsmesse, hvor indkøbere og presse for længst er draget til først Milano og siden Paris, har messen meldt ud, at de ønsker at forlænge samarbejdet omkring Scandinavian Manifesto.

Projektet Scandinavian Manifesto var ellers i en afsluttende fase, da det oprindeligt blot skulle være løbet over tre sæsoner. Men nu er samarbejdet omkring det skandinaviske modefremstød altså forlænget. Noget som kreativ direktør Christian Maibom finder stor tilfredshed i.

“Det er ekstremt hårdt at operere uden for sit eget hood. Nu har vi gjort det tre gange og lært, hvordan systemet fungerer. På den måde er vi langt bedre rustet nu til at forfine konceptet og gøre det endnu skarpere. Vi har også draget erfaringen til at kunne målrette meget præcist, hvad der virker for hvilke brands. Det har Pitti indbudt os til at kunne gøre fremover, og det er vi så stolte over.”

Han havde i år kurateret Forét, mfpen, Rue de Tokyo, Klättermusen, Norse Projects, Rains, H20, Garment Project, Leftover, Martin Asbjørn, Organic Basics, Schnayderman’s, SNEUM, Soulland, Tonsure og Unridden, hvoraf flere var gengangere fra de sidste sæsoner, men blandt andet Rains og Klaus Samsøes Leftover var nytilkomne.

“Overordnet set synes jeg, at Pitti Uomo og Scandinavian Manifesto gik rigtig, rigtig fint,” fortæller Christian Maibom med en efterfølgende tilføjelse: “Pitti Uomo oplever det, som alle messedestinationer oplever lige nu: Et lille fald i antallet af besøgende, der skyldes den omstillingsfase, som branchen befinder sig i. Mængden af beklædning og mode, der bliver solgt, er stadigt vækstende, men den er fordelt på langt færre indkøbere, der så ligeledes har langt mere travlt. Det er de mindre, uafhængige multibrand-butikker, der mangler eller falder fra på Pitti og alle andre steder i verden. Men med det sagt, så havde vi besøg af alt fra Beams, Lane Crawford og Tomorrowland til Bergdorf Goodman og Opening Ceremony, Corso Como 10, Liberty, End Clothing, Tom Greyhound, Browns, Selfridges og Harvey Nichols…. alle dem, vi gerne ville have forbi, kom forbi.”

Ikke en ordremesse

Pitti Uomo havde i løbet af de fire dage, messen forløb, totalt 30.000 besøgende med 18.500 indkøbere fra 100 lande, heraf 94 danskere. Men det er altså ikke her, at man skal forvente at banke ordre afsted.

“Vi har aldrig solgt Pitti og Scandinavian Manifesto ind til nogen som en ordre-platform. Alle andre steder, inklusiv i København og på Revolver, skal der ordre i bogen så mærkerne får return of investment for deres deltagelse. På Pitti Uomo kan indkøberne få et preview af nye kollektioner og spotte nye brands, og vores deltagende mærker kan sætte aftaler op i deres respektive showrooms i Paris eller på Revolver i København. Pitti Uomo er den eneste branding- og netværksplatform, der kan dette,” fortæller Christian Maibom om messen, hvilket bakkes op af blandt andet Asger Juul Larsens Unridden og Forét, som Fashion Forum talte med på messen. Asger Juul Larsen lancerede sit surf-inspirerede brand under messen i januar og denne gang kunne de på standen mærke, hvordan folk vendte tilbage for at følge op på brandets udvikling. Pitti Uomo er et dansegulv, en first date, som de to grundlæggere af Forét, Jesper Finderup og Jeppe Alexander Meier, beskrev det, da vi mødte dem på messen:

“Det er få messer, der har et dansegulv. Paris har bestemt ikke, der skal der handles. For unge brands som os betyder det meget at blive set her. Vi har haft rigtig gode indkøbere forbi fra de helt rigtige butikker de sidste to sæsoner. Nu har de været forbi igen og set vores udvikling og bliver på den måde mindet om os. Og vi kan mærke, at de rykker tættere på en ordre. For selv om de vil være helt sikre i deres satsning, så vil de også gerne være de første, der har os,” fortalte Jesper Finderup og Jeppe Alexander Meier og understregede, hvor vigtigt det er for dem at stå på messe selv.

“Vi kan simpelthen se, at det virker 1000 gange bedre, når vi selv fortæller historien bag brandet.”

Internationalisering af skandinaviske brands

For Christian Maibom er historiefortællingen omkring de skandinaviske brands også et omdrejningspunkt. Det at give et stærkt indtryk af, hvad de skandinaviske brands har at tilbyde og på den måde være med til at internationalisere den skandinaviske modescene.

“Uanset hvor meget vi roser vores egen by og modeuge, er der ingen tvivl om, at de brands, vi har med potentiale, også har potentialet til at blive endnu større på den internationale bane. Og det kan vi ikke udelukkende hjælpe dem med at blive fra København af, uanset hvor meget vi end ville ønske, at vi kunne. Scandinavian Manifesto på Pitti er et af flere tiltag, hvor vi som messe kan støtte og hjælpe til en relevant internationalisering. Vi laver Scandinavian Manifesto for at skabe brand recognition og generere trafik til både mærkernes egne showrooms i Paris samt selvfølgelig til Copenhagen Fashion Week. Jo mere relevante brandsene er, jo mere relevante bliver vi som dansk messe og modeuge. Så jo, på den måde hænger det hele sammen,” fortæller han og fortsætter:

“For mig handler det om at råbe op omkring København og vores mærker med det, der er vigtigt. Som markedet er nu, skal der være return of investment på alt, hvad du foretager dig, og det får du altså ikke på en kunstinstallation. Som messe skal vi være relevante for de bedste indkøbere i verden og koncentrere forretningen, så det er let, logisk og elegant for indkøberne, der har deres mest travle tid på året. Der er virkelig langt fra en installation eller en talk til et reelt salg, og derfor har det har aldrig været vigtigere at få skabt en ordre end nu. Det er den virkelighed, vi befinder os i lige nu og det næste lange stykke tid frem. Der er ingen, der kan trylle os tilbage til 2007, og det handler om forretning, hvor kedeligt det end lyder.”

Yderligere skandinavisering

Men selvom det handler om forretning, skal rammerne også være på plads. Igennem de sidste tre sæsoner har Scandinavian Manifesto hørt til i den samme bygning, Arena Strozzi, der deles med en anden afdeling af messen. Men spørger man Christian Maibom er drømmen at få mere plads til at finpudse det, der fungerer rigtig godt.

“Hvis vi taler visioner, så vil jeg vil ideelt set gerne skifte location og indtage et andet fysisk rum på Fortezza da Basso. Ét, der er helt vores eget, som vi ville kunne ’skandinavisere’ endnu mere. Noget af det, der virker rigtig godt på Scandinavian Manifesto, ud over at have brandsene samlede, er at have Frederik Bille Brahe med som kok. Han udgør qua sin personlighed og kogekunst et socialt samlingspunkt, og folk synes, det er hyggeligt og bliver på den måde hængende lidt længere på området. Jeg forestiller mig, at vi godt kunne invitere lidt flere spillere med, så det skandinaviske input bliver endnu stærkere og endnu mere tight. Men det er selvfølgelig en forhandling og samtale, vi skal have med Pitti Uomo,” siger han og slutter:

“Revolver har ikke ændret strategi i de sidst mange år. Vi har arbejdet ekstremt konsistent, og det synes jeg faktisk, at vores super loyale gruppe af brands, der alle har vist os en stor tillid, alle drager fordel af i disse år. Et faktum, jeg i al ydmyghed er himmelstolt over.”

Scandinavian Manifesto - Pitti Uomo

Scandinavian Manifesto – Pitti Uomo

Fashion Forum var inviteret af Revolver.