Den store modeugeturnus er for alvor i gang igen. Efter mændenes blev afsluttet i løbet af sommeren startede kvindernes internationale runde i denne uge, da New York Fashion Week løb af stablen. Men det er en modeuge, der langt fra har samme gennemslagskraft som tidligere. Både Business of Fashion og New York Times understreger dog, at modeugen i New York har en opadgående formkurve.

Og én af dem, der stod ud, og som er med til at forme New York Fashion Weeks fremtid, er Rihanna. Hun beviste med sit Savage x Fenty-show, at den diversitet og åbenhed over for andre skønhedsidealer end den hvide og tynde, som blandt andet Victoria’s Secret har manglet og med rette er blevet kritiseret for gennem mange år, selvfølgelig har en plads i modens verden. Og det var et festfyrværkeri af et show som Rihanna fik stablet på benene. Store stjerner som Halsey og Dj Khaled og ASAP Ferg stod for det musikalske bagtæppe, og castet repræsenterede præcis den krops- og kønspositivisme, der bør herske i 2019. Et modelhøjdepunkt var den transkønnede Laverne Cox, der er kendt for eksempelvis TV-serien Orange is the New Black. Hele showet bliver i øvrigt vist på Amazons streamingtjeneste Amazon Prime fra næste uge. Det er også værd at nævne Marc Jacobs’ show, som kiggede tilbage på hans show fra den 10. september 2001, dagen før New York blev ændret for altid.

I den sammenhæng er det også værd at nævne den enorme succes, som Kim Kardashians nye shapewear-mærke Skims oplevede på sin lanceringsdag i denne uge. Hele 2 millioner dollars solgte mærket for på den allerførste dag, hvilket – som Rihannas show – sætter en stor, fed streg under behovet for at gentænke standard-tesen for kropstyper. Det er jo mildt sagt langt fra alle forbrugere, der er en størrelse 34/36, og derfor er brands som Rihannas og Kim Kardashians, med deres omfavnende farvepaletter og inkluderende castings, med til at sætte en ny skønhedsidealistisk dagsorden, som man simpelthen er nødt til at være bevidst om som modebrand i dag.

Med New York Fashion Week overstået, er turen kommet til London, der startede i går. Og det er en modeuge i kampstemning. Ifølge Vogue UK vil et Brexit den 31. oktober nemlig koste den britiske modeindustri omkring 900 millioner pund. Det bliver spændende at se om, og hvordan den britiske modeuge påvirkes af Brexits truende skygge.

Læs ugens andre, korte modenyheder her:

Vogue-opmærksomhed til ungt mærke

At der er masser af designtalent på den danske modescene er ikke til at komme udenom. Bare tænkt tilbage på Copenhagen Fashion Weeks kalender. Men udenfor den etablerede modescene bobler talenterne også frem – især dem med bæredygtige ambitioner. Vi præsenterede selv et af dem i foråret, nemlig Proem Parades, der ud over bæredygtige materialekilder også skiller sig ud med at arrangere såkaldte parader, hvor kunder kan komme og forudbestille mærkets tøj og dermed spare både mærket og miljøet for overproduktion. Men det er ikke kun os, der har fået øjnene op for det spændende koncept. I den kommende oktoberudgave af Vogue UK har det unge danske mærke fået spalteplads sammen med en række andre upcoming designere, der også er på det ikoniske magasins radar. Godt gået af så ungt et koncept.

Saks Potts pop-up i Harvey Nichols

Store popstjerner som Cardi B, Selena Gomez og Gigi Hadid er faste kunder, deres shows er blandt de mest imødesete og anmelderroste under Copenhagen Fashion Week og regnskaberne peger kun én vej: opad. Det momentum vil de Saks Potts gerne udnytte, og derfor åbnede de en pop-up-butik i det britiske stormagasin Harvey Nichols i mandags, der vil løbe i den næste måneds tid.

Fra stylist til butiksindehaver

Den anerkendte danske stylist og forfatter Dorothea Gundtoft har arbejdet og skrevet for udenlandske medier som Dazed & Confused, Vogue Italia og V Magazine og blandt andet udgivet bogen Fashion Scandinavia. De seneste par år har hun drevet webshoppen lamercada.com med håndplukkede ting fra blandt andet Spanien, Italien og Frankrig, møbler og interiør, men også kimonoer og solbriller fra Le Specs og Karen Walker og modeartefakter- og bøger. Men nu slår hun dørene op til en fysisk butik i Vedbæk under samme navn, hvor hun for alvor kan folde butikkens univers ud og møde sine kunder ansigt til ansigt.

La Mercada, Vedbæk Stationsvej 14. 

Dorothea Gundtoft i sin butik La Mercada

Diesel i endnu et hype-samarbejde

Designsamarbejder er ingen nyhed i modeland. For mange mærker kan det være et fælles boost af opmærksomhed og adgang til helt nye målgrupper. Et af de bedste eksempler er H&M, der gennem årene har samarbejdet med flere af de allerstørste mærker som Versace, Balmain og Lanvin. Det var derfor ikke overraskende, at Diesel i 2018 lancerede konceptet Red Tag som en platform, hvor spirende designere kan få mulighed for at gøre brug af denimgigantens historie og ekspertise på området. Tidligere har spændende og hypede navne som Hood by Airs Shayne Oliver, Y/Projects Glenn Martens og Gosha Rubchinskiy lanceret kollektioner i Red Tag-regi, og nu er endnu en designer fra hypens top blevet tilføjet til den liste: Samuel Ross fra A-Cold-Wall. Kollektionen fusionerer Samuel Ross’ konceptuelle tilgang og fokus på nyfortolkninger af workwear og militære referencer med Diesels denimkvaliteter- og arv. Samarbejdet blev præsenteret under den netop overståede New York Fashion Week med en installation, hvor man også kunne forudbestille tøjet, der kommer i butikkerne til december.

Diesel Red Tag X A Cold Wall

DIY-smykker fra Shamballa Jewels

Co-creation og kundeinvolvering har været et buzzword i en rum tid efterhånden i både mode- og smykkebranchen. Ja, for eksempel har Pandora på mange måder bygget sin internationale succes på at give kunderne medbestemmelse over deres smykkers udseende med deres Moments-kollektioner, der blev lanceret i år 2000. Og nu vil et andet dansk mærke også involvere sine kunder i designprocessen. Shamballa Jewels lancerer en helt ny digital platform, hvor deres online-kunder kan skabe sine helt egne armbånd ud fra et bredt udsnit af valgmuligheder, fra snorfarve til lås- og perletype. Smykkerne bliver bragt til live ved at dele designet med en Shambala-forhandler eller -butik, som vil sørge for at en af mærkets dygtige københavnske håndværkere får skabt kundernes drømmesmykker.

Becksöndergaard rydder op

I forbindelse med den årlige World Clean Up Day den 21. september 2019, som samler 158 nationer på verdensplan hvert år, er Becksöndergaard gået sammen med Magasin om at rydde op i Københavns gader den 20. og 21. september. Med udgangspunkt ved Magasin ved Kongens Nytorv inviterer de alle, der har lyst til at støtte op, til at gøre gaderne lidt renere og dermed planeten lidt sundere. Becksöndergaard-temaet står klar med affaldsposer til de interesserede, der som tak for indsatsen og en fyldt affaldspose ved afslutningen får en Becksöndergaard tote bag.

Becksöndergaard joiner World Clean Up Day. Sidste år blev der samlet 88,500 tons affald af 17,8 millioner mennesker verden over.

Britisk vinder af Redress Design Award

I sidste uge løb den internationale bæredygtige designkonkurrence Redress Design Award, faciliteret af miljø-NGO’en Redress, for niende gang af stablen. Her dystede de 10 finaledesignere om æren og muligheden for at skabe en up-cycling kollektion i samarbejde med det store kinesiske modebrand JNBY Groups undermærke Reverb, der ledes af den anerkendte designer Tillmann Lauterbach. Et panel bestående af blandt andre Orsola De Castro fra Fashion Revolution og den indflydelsesrige bæredygtighedsredaktør på Vogue Australia Clare Press pegede på den britiske designstuderende Maddie Williams som vinder. Hun vandt på baggrund af en kollektion med fokus på at genanvende tekstiler, garn og sehond hand tøj, som blev vævet sammen til zero waste-artikler – og et farverigt udtryk, som man også kan se på billedet under.

Maddie Williams, vinder af Redress Design Award.