I sidste uge varmede vi op til Hedi Slimanes show for Celine, der skulle finde sted fredag aften i Paris. Og nu, her en uge efter, lader det til, at modeverdenen endelig er ved at komme sig ovenpå chokket. Men også kun lige. For det viste sig at blive en debut, der for alvor delte vandene. Den sidste uge er bølgerne gået højt mellem de såkaldte Philophiles og Slimaniacs, som flere medier efterfølgende har døbt de to parter, der enten elsker Celines nye look eller drømmer tilbage til dengang Phoebe Philo regerede modehuset og e’et stadig havde accent.

Det er dog ikke kun Hedi Slimane, der er løbet med alt opmærksomheden i modeugen i Paris. Også Karl Lagerfeld skabte overskrifter, da han satte nye højder for sin opfindsomhed og transformerede Grand Palais til en sandstrand med vand, bølger og sågar livreddere under fremvisningen af Chanels nye kollektion. Også Balenciaga har været i søgelyset, da Demna Gvasalia skabte et futuristisk show setup med hjælp fra kunstneren Jon Rafman, hvor modeller og publikum samledes i et gigantisk rektangulært rør lavet af 2000 kvadratmeter buede LED-skærme.

Herhjemme har ugen været knap så dramatisk med flere nye jobskifte samt nye strategiudspil fra brands som By Malene Birger og Les Deux. Derudover er optakten til dette års Magasin du Nord Fashion Prize for alvor sat ind. Den 25. oktober afgøres det nemlig, om det bliver Blanche, Emilie Helmstedt eller Christine Hyun Mi Nielsen, der løber med den prestigefyldte pris.

Derudover er det ved at være tid til pressedage, der allerede starter i næste uge. Få det fulde overblik her.

Bliv opdateret på ugens øvrige korte modenyheder herunder.

Nyt ansigt hos By Malene Birger

I denne uge kom nyheden, at det danske brand By Malene Birger har ansat svenske Ellen Dixdotter som ny Global Marketing & Visual Director. Ellen Dixdotter kommer fra en stilling som Brand Director hos svenske Hope, hvor hun har været ansat siden 2017. Derudover har hun erfaring fra sin tid som marketingchef i Filippa K og PR-konsulent hos Patriksson Communication.

By Malene Birger har netop ansat Ellen Dixdotter som ny Global Marketing & Visual Director.

Første kvinde ved roret hos Lacoste

Nu vi er ved de nye ansættelser, har Lacoste i denne uge også annonceret, at de har fået en ny kreativ direktør. Britiske Louise Trotter skal fremover tage det visuelle styring hos det franske brand og bliver dermed den første kvindelige af sin slags hos nu 85-år gamle Lacoste.

“Vi er meget glade for at kunne byde velkommen til Louise. Hendes visionære tilgang til silhuetter og materialer såvel som hendes evne til at designe yderst tekniske styles bliver en stor styrke i vores kollektioner,” udtaler Lacoste Groups præsident Thierry Guibert om deres nye kreative direktør.

Louise Trotter vil vise sin første kollektion for Lacoste under næste modeuge i Paris.  

Louise Trotter er Lacostes nye kreative direktør.

Skønhed kommer indefra – eller fra Zalando

Det er ikke kun forbeholdt kvinder at gå op i skønhed. Det understreger den tyske modegigant Zalando nu med etableringen af en separat skønhedsafdeling til herrerne på deres platform. Lanceringen kommer som endnu et led i den igangværende udvidelse af deres sortiment, der medførte en lignende afdeling til kvinder i marts 2018. Fremover vil Zalando forhandle mere end 25 mærker og 1500 produkter til mænds hår-, hud-, krops- og skægpleje. Målet med den nye udvidelse er at etablere sig som både mænd og kvinders foretrukne destination for alle former for livsstilsprodukter i Europa.

Zalando har i denne måned lanceret skønhed til herrer.

Digitalt modevent i New York

Når man taler om nye innovative måder at markedsføre et brand eller et produkt på, er Amazon ikke til at komme udenom. Det slår de nu fast, når de i denne weekend er gået sammen med Calvin Klein om et stort – og interaktivt – modeevent i New York. Her kan besøgende få oplevelsen af at være på et fysisk marked kombineret med en række digitale oplevelser – alt imens de kan shoppe eksklusive limited edition styles fra Calvin Klein, selvfølgelig.

Eventet er åbent og finder sted fra den 5. til den 7. oktober på New Yorks Flatiron Plaza på 23rd Street mellem Broadway og Fifth Avenue.