Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE

Blanche: “Det er vigtigt for os at være en del af fælleskabet”

Mette Fredin Christensen og Melissa Bech er klar med deres andet show under Copenhagen Fashion Week –denne gang som en del af modeugens officielle showkalender. Siden sidst har de lært vigtigheden af grundig forberedelse og har skåret helt ind til benet.
Mette Fredin Christensen og Melissa Bech er klar med deres andet show under Copenhagen Fashion Week –denne gang som en del af modeugens officielle showkalender. Siden sidst har de lært vigtigheden af grundig forberedelse og har skåret helt ind til benet.

På trods af at Blanche ikke har eksisteret mere end ét år, er det danske brand allerede et veletableret navn i den danske modebranche. Mette Fredin Christensen og Melissa Bech er denne sæson klar med deres andet show under modeugen, efter de i januar havde deres debut – og denne gang åbner de ballet som modeugens første show.

Blanche-duoen har allerede lært meget siden januar. Hvor de sidste sæson var ’off-schedule’, er de nu en del af Copenhagen Fashion Weeks officielle showkalender – og det er et samarbejde, de håber kan være med til at gøre rammerne om deres show mere skarpe. For Mette Fredin Christensen og Melissa Bech er et show nemlig den perfekte platform til at præsentere en ny kollektion og at styrke forholdet til kunderne – også selvom de mener, at catwalkformatet på sin vis er en smule gammeldags.

Hvad er det vigtigste, I har lært siden jeres debut, og hvad har I gjort anderledes denne sæson?
“AW18-sæsonen var rigtig vellykket for os, så nu ved vi, at vi godt kan selv. Men det er også vigtigt for os at være en del af fælleskabet, og derfor har vi teamet op med Copenhagen Fashion Week denne sæson. Vi ved, at vi altid kan forbedre og udvikle os – og det gælder også vores show. Derfor er vi denne gang bedre forberedt og har sørget for at have tid til at lave rehersals, afprøve musikken og udvælge det absolut bedste team til at hjælpe os.

Hvorimod vi sidste gang gerne ville vise alt hvad Blanche kan, har vi nu skåret helt ind til benet og vil kun at vise looks, vi tror 110 procent på. Det betyder, at showet bliver både lidt kortere og endnu mere strømlinet end sidst. På den måde kan vi vise Blanche fra sin bedste side uden overflødigt fyld.

Publikum kan forvente sig endnu mere ready-to-wear og contemporary denim. Skarpt og spot on. Og med en bred diversitet i modeller. Vi vil vise at Blanche er for alle dem, som har lyst til at være en del af Blanche.

Og så er vi super stolte af at være det officielle åbningsshow denne modeuge!”

Blanche SS19.

Det er en stor affære at holde et show, hvorfor har I valgt at prioritere det igen denne sæson?
“Efter vores positive oplevelse med sidste show, som åbnede mange nye døre for os – blandt andet en flot artikel på Vogue.com – var det et helt natuligt valg at gentage succesen. Vi er jo stadig helt nye og har stadig så meget, vi gerne vil vise til verden.”

Hvad giver det jeres brand at holde show?
“Selvom showformatet i sig selv måske er lidt gammeldags, synes vi stadig, at det er en af de flotteste og mest effektive måder at vise vores brand og helheden i vores kollektion frem på. I de cirka ti minutter, som vi har til at vise og give beskuerene en helhedsoplevelse, kan alt ske – vi håber, at vi kan give publikum en Aha-oplevelse og en følelse af at være en del af vores univers. Formår vi det, er vi meget stolte og glade.”

Hvornår har I haft allermest sved på panden?
“Det var sidste sæson lige inden showstart – men det var på den gode måde, hvor adrenalinen pumper rundt i blodet af begejstring, og man har sommerfugle i maven. Vi får stadig sved på panden af at tænke på, hvor hurtigt det er gået, og hvor meget der allerede er sket for Blanche, men aldrig som lige inden showstart – det er en helt særlig følelse.”

Blanche SS19.

Hvorfor bliver modeugen ved med at være relevant?
“Vi lever i en tid, hvor det meste mode og de fleste brands er digitaliseret, og hvor vi bliver bombaderet med indtryk fra de sociale medier. Derfor tror vi på, at det er vigtigt at vise, hvem vi er med nærvær og noget fysisk. Og det mener vi er essensen af modeugens shows og modemesser – den tætte og personlige dialog med kunderne og muligheden for at se tøjet tæt på aldrig bliver forældet.

Modeugen er derimod udfordret ved, at kollektionernes levetider bliver forkortede, og slutforbrugerne desværre er blevet forvent med, at de kan få alting med det samme. Det betyder, at det kan være svært som brand at navigere i messestruktur og modeugens tidsrammer. Vi er allerede sidst i sæsonen, når modeugen i København går i gang. Derudover oplever vi, at det at holde show kan være udfordrende i forhold til timing – at få det hele til at gå op for vores internationale indkøbere og presse. Men nu har vi lært, at vi ikke kan gøre alle glade, og derfor er det vigtigste for os at gøre tingene på vores måde og stå ved det, vi gør.”