Facebook Abonnér
16:56
|
18.01.2018
Blanche

”Vi vil sætte barren endnu højere”

De to modeprofiler, Mette Fredin Christensen og Melissa Bech, er gået sammen om at skabe et brand, de ikke kunne finde på markedet. Nu er de klar til lancering og løfter her sløret for ambitionerne. 

| CSR Strategi | af Karoline Kaae Svendsen

For blot tre måneder siden kastede Mette Fredin Christensen sig over et nyt projekt og fik hurtigt Melissa Bech med ombord. Kun den allernærmeste familie har vidst, hvad de to kvinder har bedrevet siden foråret. Nu løfter de sløret for deres hemmelighed: De har startet et nyt jeansbrand. Navnet er Blanche.

”Vi har visket tavlen ren, og starter helt fra bunden. Blanche betyder ’hvid’ på fransk, og netop renhed og symbolet på et frisk lærred tiltalte os. Og så er det pænt både grafisk og i tale,” siger Mette Fredin Christensen, der har erfaring med at starte brands op – senest 2NDDAY, som hun skabte fra bunden og var chefdesigner for i næsten 8 år.

Melissa Bech er også et kendt navn i modebranchen for hendes job som salgsansvarlig for Wood Wood og Norse Projects Women, samt fra hendes tid som moderedaktør på Cover. Rollefordelingen mellem de to i det nye foretagende er klar: Mette Fredin Christensen er Creative Director, og Melissa Bech er Commerciel Director.

Den første tid med opstarten har været intens, fortæller de to:

”Vi satser alt på det her, så det er vigtigt for os at komme stærkt fra start. Vi kommer jo begge fra brands, hvor barren er sat højt, og vi vil selvfølgelig gøre det endnu bedre med Blanche,” siger de i kor, hvortil Mette Fredin Christensen tilføjer:

”Hver eneste beslutning – om stort og småt – har en konsekvens nu og senere, og derfor skal alt vendes og drejes,” siger hun og uddyber, at man nemt glemmer, hvor mange detaljer, der er at tage stilling til i opbygningen af et nyt brand.

Med samvittigheden i orden
Ideen kom sig af, at de to grundlæggere ikke kunne finde et bæredygtigt high-end jeansmærke. Mette Fredin Christensen tog derfor fat i sine gode venner – som hun kalder sine leverandører – dem, hun kender og stoler på, og som nu også producerer for Blanche.

”Vi vil skabe et brand, som folk kan stole på – når forbrugeren står med et Blanche-produkt i hånden, har vi truffet alle de bæredygtige beslutninger på forhånd, hvad angår materialevalg, leverandører, certificeringer og transport. Vi er dog godt klar over, at vi ikke kan indfri alle vores målsætninger fra første kollektion, så brandet vil løbende blive mere og mere bæredygtigt,” forklarer Mette Fredin Christensen og tilføjer, at hovedfokus på første kollektion har været på jeans og jersey. For som hun siger – hvis ens basis garderobe er bæredygtig, har man et godt udgangspunkt at bygge videre på.

Produktionen foregår primært i Europa, så transporten er kort; de anvender rene tekstiler, så de kan genanvendes; størstedelen af materialerne er enten økologiske, GOTS-certificerede eller restmetervarer. Blanche vil bestå af fire ready-to-wear-kollektioner årligt, samt to halvårlige jeanskollektioner.

”I mine øjne ligger det stærke fundament i detaljerne. Den tankegang arbejder vi ud fra, og derfor er hele processen og alt omkring det gennemtænkt. Vores bøjler er genanvendelige, vores kaffe på kontoret Fairtrade, og vores møbler genbrug. Gennem vores brand vil vi uddanne slutforbrugerne, for de har enormt meget magt, og vil vi hjælpe dem til at træffe det rigtige valg – at vælge det tøj, som holder længe og er i god kvalitet,” siger Mette Fredin Christensen.

Synlige fra start
Blanche vil være at finde på Revolver i næste uge, hvor den officielle lancering finder sted – cirka 80 styles er klar til den tid. Indsalget er allerede skudt i gang, og Melissa Bech har tilbagelagt adskillelige timer hos potentielle kunder for at se, hvad der vil fungere i butikker rundt om i landet, lige som udlandet er med i salgsstrategien fra begyndelsen af.

”Vi tænker stort fra start; Blanche skal være stærk i Danmark og derefter ud over landets grænser. Jeg kan derfor trække på både mit danske og internationale netværk, når jeg skal sælge brandet og kollektionerne. Det personlige møde og snakken med kunderne om behov er enormt vigtig og afgørende i salgsprocessen – især for et nyt brand, hvor vi kan få værdifuld feedback til justeringer og forbedringer,” siger Melissa Bech.

Brandet har allerede allieret sig med det norske high-end agentur, Freundin Kicks, fra Oslo og har også kig på en svensk, samt en tysk agent. Efter messen skal sælgerstaben udvides:

”Når vi senere skal have flere kollegaer med på holdet, vil vi bestræbe os på, at der er god kommunikation mellem dem, der har ansvar for forskellige arbejdsområder. Det mener vi, er vejen til det bedste resultat,” siger Melissa Bech med et enigt nik fra Mette Fredin Christensen.

Få et smugkig på Blanche SS18-kollektionen på brandets Instagram-profil @blanchecph.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev