Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Amalie Røge Hove designeren bag A. Roege Hove

A. Roege Hove begæret konkurs: “Det har været sindssygt svært at komme til den her beslutning”

Amalie Røge Hove har måtte begære sit brand A. Roege Hove konkurs. Vi har talt med designeren om at lukke et kapitel.
Amalie Røge Hove har måtte begære sit brand A. Roege Hove konkurs. Vi har talt med designeren om at lukke et kapitel.

“Det har været sindssygt svært at komme til den her beslutning. Jeg har aldrig haft lyst til at give op. Og så føles det også meget underligt og kontrastfyldt i forhold til alle de gode ting, der også er sket i år, og den interesse, jeg føler, der har været for brandet. Jeg føler ikke helt, at det stemmer overens med det, vi samtidig har kæmpet med.”

Sådan fortæller Amalie Røge Hove, der netop har begæret sit brand, A. Roege Hove, konkurs. Et brand, hun stiftede i foråret 2019 og siden har entreret på den danske – og internationale – modescene med rekordfart. På bare fire år har hendes karakteristiske strikunivers vundet både priser herhjemme – Wessel & Vett Fashon Prize (dengang Magasin du Nord Fashion Prize) i 2021, Årets nye navn til Elle Awards i 2022, og så sent som i maj i år vandt brandet Karl Lagerfeld Award for Innovation. Hun har samarbejdet med ikoner som Georg Jensen og været en fast del af Copenhagen Fashion Week siden sin debut under SS22-sæsonen. Show efter show har hun fejet benene væk under anmelderne med sine kollektioner af små strikkede kunstværker og unikke materialenørdede talent. Men som så mange andre før hende har måtte erkende, bærer rå talent ikke en virksomhed alene.

“Det er svært, når man ikke kommer fra penge og starter et brand uden et stærkt økonomisk fundament. Vi har gjort alt, hvad vi kunne, men det har altid været tight for os økonomisk, og vi har fra start været afhængige af et cash flow, der gjorde næste step muligt. Vi har haft nogle rigtige gode partnere, som langt hen ad vejen har fået det til at gå op i en højere enhed. Men 2023 har desværre været et rigtig hårdt år, hvor vi er begyndt at opleve, at det ikke kun er os som et lille brand, der kæmper, men også butikker og forhandlere og mange af vores egne partnere kæmper og mærker efterslæbet af corona med prisstigninger på materialer og fragt. Og når flere led i kæden begynder at knække, så skal der være noget stærkere at falde tilbage på,” siger Amalie Røge Hove videre. Men det har været en længere proces, fortæller hun:

“Vi har i løbet af hele året prøvet at justere vores in house-struktur og gøre tingene anderledes. Men sådan som modebranchen er, ser man først effekten af sådan nogle tiltag flere sæsoner senere. Og det har ikke været økonomisk muligt for os at vente for at se frugten af de ting, vi har sat i gang,” siger hun og tilføjer:

“Og så er jeg også nået til et punkt, hvor jeg er nødt til at passe på mig selv. Jeg er vant til at arbejde virkelig hårdt og konstant finde nye løsninger. Men selvom brandet ikke har kørt så længe, har vi allerede været igennem både en pandemi og en krig, og jeg må bare erkende, at lige meget hvor omstillingsparat jeg er, så er det simpelthen for svært.”

Drømmer om at finde en ny vej

Selvom Amalie Røge Hove har måtte trække stikket for nu og selv kalder A. Roege Hove for “et kapitel for sig,” bliver det ikke det sidste, vi ser fra hende.  

“Jeg drømmer om at finde en vej i det. En ny vej. Jeg er meget taknemmelig for at have haft det bedste team, de bedste mennesker omkring mig og så meget opbakning, men jeg har også fået et wake up call og vil bruge den her tid på at reflektere og finde ud af, hvordan jeg kan gøre det anderledes. Retænke, hvordan et modebrand skal se ud. Om man kan lave et andet format eller setup, der er mindre sårbart og skrøbeligt,” siger hun og fortæller, at det blandt andet handler om at etablere en bedre økonomisk rygrad fra start.

“Vi havde gang i en masse virkelig gode ting, som jeg vil gøre alt for at arbejde videre på. Men jeg vil også rigtig gerne have sat en virksomhed op, hvor der rent faktisk er tid til de ting. Hvor man kan få lov til at bruge sine kompetencer bedst muligt i stedet for hele tiden at slukke brande og have hænderne nede i driften,” siger Amalie Røge Hove, der tænketid til trods ikke regner med, at der falder støv på strikmaskinerne lige foreløbigt.

“Jeg har meget svært med at stoppe med at skabe og lave ting. Lige nu er det her et kapitel for sig, men målet er, at når vi træder ind i 2024, så har jeg en anden plan og strategi for, hvad vi skal gøre. For det er det her, jeg vil.”

Hør vores store podcast-portræt af Amalie Røge Hove her.