Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
COPENHAGEN FASHION WEEK SS24, Modeuge

A. Roege Hove har strikken i sin hule hånd

Ved sæsonens første show viste A. Roege Hove, at der stadig kan skubbes til grænserne for, hvad strik er og kan – selv indenfor brandets snævre rammer.
Ved sæsonens første show viste A. Roege Hove, at der stadig kan skubbes til grænserne for, hvad strik er og kan – selv indenfor brandets snævre rammer.

A. Roege Hove, mandag den 7. august 2023 klokken 16.00 på Designmuseum Danmark

I Danmark kan man altid tale om vejret, hvis man ikke ved, hvad man ellers skal sige. Så lad os få det ryddet af vejen med det samme. For med vejrudsigten for denne uge er det nok ikke sidste gang, vi får lyst til at nævne det. Og ja, det lægger da en dæmper på et show, når alt er vådt og gråt, men vi har jo faktisk andet end det dårlige vejr at tale om nu. Som A. Roege Hoves show, der havde æren af at åbne denne sæsons modeuge.

Og allerede med det første look blev det lidt mindre trist at sidde der på de våde bænke i den silende regn. For her var der tale om et look med en helt gennemsigtig, fintstrikket top med påsyede perler placeret sirligt i kvadrater. Perlerne er nye hos A. Roege Hove, og det er dét, der altid er spændende ved hendes shows: hvad er det nye, hun gør med sin strik denne gang?

For Amalie Røge Hoves designs er meget karakteristiske og letgenkendelige for brandet. Men selvom du altid får hendes klassiske ribstrik, strikket på maskine med én bomuldstråd og én nylontråd i varierende bredder og grader af tæthed – og ofte i sort og hvid – så får du også altid noget nyt. En ny teknik, en ny silhuet, en ny farve, et nyt look.

Det var ikke kun de påsyede perler, som vi så på flere looks, der var nye. En markant ny teknik med lange flotteringer, som de tværgående tråde hedder, hen over toppe og nederdele mindede lidt om fjer eller hår og gav en anden form for volumen og overflade, end vi er vant til fra brandet. Særligt på en hvid kortærmet bolero og et hvidt mini-skirt fungerede det virkelig godt. Det er i øvrigt en teknik, Amalie Røge Hove udviklede under arbejdet med den kollektion, hun skulle lave til International Woolmark Prize, som hun vandt Karl Lagerfeld Award for Innovation ved i foråret.

Og så var der de nye farver. En sart rosa gav et blødt og romantisk touch til de mange sorte styles, mens en skarp mandarin-farve var min personlige favorit. Jeg har en ting for orange kjoler for tiden, hvor den ankellange, højhalsede, langærmede kjole med åben ryg ramte rent ind.

Samtidig er der også sket noget andet med A. Roege Hoves designs. Det er ikke længere udelukkende de kropsnære og gennemsigtige styles, som dominerer kollektionen – selvom disse stadig i den grad fungerer, som den ovennævnte orange sag. Der er kommet stadigt flere løsere skørter og kjoler, hvor strikken virker mere fast og til forveksling ligner vævet stof, som kan formgives med plisseringer og lægge i stedet. Og på den måde bliver kollektionen mere helstøbt sæson for sæson, så det ikke ‘bare’ er rib med rib på. Bevares, det kan fungere fint, men det bliver måske lidt ensformigt, og derfor er det forfriskende at se A. Roege Hove i nye faconer.

Amalie Røge Hove har valgt et håndværk og et look, og det holder hun sig til. Indenfor de stramme rammer skubber og nedbryder hun grænserne for, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der før er set. Hun er innovativ og dedikeret, og det kan man kun respektere. Det hele starter ved strikkemaskinen, og her bliver hun og gør strikken helt til sin egen.

Nedenfor kan du se et udvalg af billeder fra showet. Se hele kollektionen her.