Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
PODCAST

Tæt på Amalie Røge Hove: “Jeg synes, at der er en kæmpe værdi i at være tekstildesigner i modebranchen”

Fashion Forum på lyd udnytter sommerens roligere tempo til at komme tæt på nogle af modebranchens markante personligheder. Vi slutter af med Amalie Røge Hove.
Fashion Forum på lyd udnytter sommerens roligere tempo til at komme tæt på nogle af modebranchens markante personligheder. Vi slutter af med Amalie Røge Hove.

“Da vi var helt små, lavede vi tegninger til vores mor, og så skulle hun sy det. Der handlede det jo meget om, hvad Spice Girls havde haft på, og så skulle vi lave det,” fortæller Amalie Røge Hove om sin spæde start som designer i det seneste afsnit af Fashion Forum på lyd.

Amalie Røge Hove er vokset op i Billund i et hus, hvor arbejdsværelset var det største rum og der, hvor alle altid opholdt sig. Med en mor, der var uddannet tekstilformidler og underviser, var der altid plads til at skabe og kreere. Og skabertrangen og interessen for tekstiler og tøj har hængt ved lige siden.

“Da jeg selv begyndte at lave tøj, kan jeg huske, at jeg gik på opdagelse i min mors skab med stof. Så var det helt sikkert, at jeg fandt det materiale, som var allermest spændende, og så var formen mere forsimplet. Når jeg tænker tilbage, kan jeg godt se, at der altid har været en forbindelse til materialet. Jeg tror bare, at fordi det altid har resulteret i tøj, så forstod jeg det som, at jeg nok gerne ville lave tøj, da jeg var yngre. Det vil jeg jo også gerne, men det er bare ikke der, det starter,” forklarer hun.

“Grunden til, at det blev maskinstrik, det er jo meget en temperamentsting. Det er måske også derfor, at jeg tidligere i mit liv har syet tøj, og når min mor har siddet og broderet eller hæklet, har jeg følt, at der var nogle processer, der var for langsomlige for mig. Derfor har jeg måske misforstået tekstildesign i den forstand, da jeg var yngre, for jeg troede ikke, at det passede til den måde, jeg gerne vil udtrykke mig på. Men da jeg startede på Teko og strikkede på strikmaskinerne, der var jeg sådan ’okay’. Jeg kunne mærke den forbindelse, som jeg også oplevede ved symaskinen, da jeg var yngre. Det der med: “Jeg har en idé, lad os se resultatet.” Det var en lidt hurtigere proces mellem hånd og hjerne,” fortæller hun om mødet med strikmaskinerne, da hun startede på tekstillinjen på Teko i Herning.

Ved strikmaskinerne var der noget, der sagde ’klik’ hos Amalie Røge Hove, og lige siden har hun gjort alt hvad hun kunne for at dygtiggøre sig, men også udforske og udfordre håndværket.

“Selvom jeg ikke er så tålmodig, så kan jeg mærke, at når man først bliver dygtig inden for noget, og når man kan se frugten af, at man har brugt tid på noget, så kan jeg finde al tålmodighed i verden til virkelig at rykke hver en enkelt nål for at få lige præcis det resultat, jeg vil have.”

Med strikmaskinerne har hun udviklet sit eget udtryk, som i dag er synonymt med brandet A. Roege Hove. Og det er et udtryk, som ligger langt fra det, man typisk forbinder med strik – og derfor er det også det, der var med til, at hun i maj vandt Karl Lagerfeld Award for Innovation under International Woolmark Prize. Men den innovative tilgang til strik slutter ikke her.

“De drømme og ambitioner, jeg har for virksomheden, det bunder også i den værdi, der er i at starte ved råmaterialet. Det er der, vi kan gøre en forandring, og den forandring forgrener sig i hele processen. Jeg drømmer om, at vi kan lave vores eget garn, og at vi på en eller anden måde kan være med allerede i stadiet, hvor vi indfarver og vælger, hvordan vi indfarver,” forklarer hun om dedikationen til håndværket.

Hør hele Amalie Røge Hoves historie i Fashion Forum på lyd på Spotify og Apple Podcast.