Hypede smykker, 3D-printede sneakers og et stortalent, der siger stop
Har du fulgt med i maj? Vi har samlet månedens ti mest læste artikler.1. “Overgået vores vildeste forventninger”: nyt smykkebrand fremlægger første regnskab
Influencer-tvillingerne Amalie og Cecilie Moosgaard, som sammen står bag Lié Studio, har på under to år skabt en rentabel – og voksende – forretning.
2. NN.07 slog omsætningsrekord i 2022 – og tør godt satse på mere vækst i 2023
2022 var et “historisk godt år for NN.07,” der trods de nuværende markedsvilkår ikke skruer ned for ambitionerne for 2023.
3. Tobias Birk Nielsen lukker ISO.POETISM: “Mit private ansvar er simpelthen for stort”
Designeren, der velfortjent har høstet både anerkendelse, hæder og priser, meldte i maj ud, at han har truffet den svære, men gennemtænkte beslutning at lukke firmaet.
4. Lærke Bagger, Opéra Sport og Proem Parades blandt årets nominerede til Sallings modepris
Otte danske brands og en række designstuderende dystede i maj om i alt 150.000 kroner til Salling Future Friendly Fashion Awards. Læs om vinderen her.
5. Fransk luksusgigant tager dansk brand under vingerne
Som det eneste skandinaviske brand er Isnurh udvalgt til et nyt projekt om materialeinnovation i samarbejde med Kering og Pitti Uomo. Vi har talt med stifter Kasper Juhl Todbjerg om, hvad det betyder for virksomheden, der siden 2017 har skabt herretøj med netop materialer og håndværk i fokus.
6. Birger Christensen Collective løfter bundlinjen med 73 procent
2022 blev et rigtig godt år for “modekollektivet,” hvis omsætning nu er oversteget 200 millioner kroner.
7. “Et drømmescenarie for et designteam”: Rains lancerer 3D-printede sneakers
Skoen, der lanceres i samarbejde mellem Rains og Zellerfeld, er et nyt udtryk for modens omfavnelse af teknologiens muligheder.
8. Kreativt bureau vil “være på forkant med udviklingen” og lancerer ny AI-afdeling
Fern vil som nogle af de første i Danmark anvende kunstig intelligens til at skabe visuelle kampagner for kunder i mode- og livsstilsbranchen.
9. Fra vintage sarier til skalerbar bomuld: Sissel Edelbo udvider og vokser
Sissel Edelbo har i snart 20 år specialiseret sig i upcyclede, indiske metervarer – men med en optimeret organisation, nye kreative idéer og potentialet til at skalere både ude og hjemme er virksomheden nu klar til “next level.”
10. ARKK Copenhagen: “Det er klart, at vi mærker en opbremsning i forbruget”
For andet år i træk leverer det snart ti år gamle sneakerbrand stort millionoverskud, men den forandrede forbrugsadfærd og massive interne investeringer forventes at bremse farten i væksten i år.