Da ARKK Copenhagen samme tid sidste år fremlagde resultaterne for 2021, var det med stor tilfredshed. Selskabet bag det nu ni gamle sneakermærke, State of North ApS, kunne nemlig efter et par hårde kriseår præsentere et regnskab, de selv kaldte “et af brandets absolut bedste nogensinde.” Og det seneste år har den vækst kun taget fart. Det viser virksomhedens seneste årsregnskab for 2022, som netop er blevet fremlagt.

Her ses det, at bruttofortjenesten er steget med 35 procent fra 12,2 millioner kroner i 2021 til 16,5 millioner i 2022. Årets resultat efter skat er også løftet og lyder på 5,3 millioner kroner mod 4,3 året før. Og begge resultater er – ifølge brandet selv – deres bedste siden stiftelsen i 2014.

“Der er ikke en omkostningspost, der ikke er kigget på, ikke et produkt, vi ikke har drøftet berettigelsen af, ikke en proces, vi ikke har genovervejet de sidste to-tre år. Samtidig har vi lavet en meget konkret distributionsstrategi for ARKK, efter vi tilbagekøbte brandet fra samtlige agenter og distributører under corona. Den distributionsstrategi er vi gang med at rulle ud nu og med stor succes,” lyder det i en pressemeddelelse fra medstifter og CEO Thomas Refdahl. Han tilføjer:

“Der er blevet taget rigtig mange tunge beslutninger siden 2020, så det er fantastisk at se, hvordan de nu bærer frugt, og hvordan hele holdet leverer et resultat for 2022, som samtlige medarbejdere skal være super stolte af. Det har bestemt ikke være let, men vi har troet på det selv gennem de sværeste tider, og tallene taler for sig selv, hårdt arbejde betaler sig.”

Kriser skal ses som benzin til forandringsmotoren

Selvom ARKK Copenhagen har formået at bruge pandemien på at optimere driften – og ser effekten af det i dag – mærker brandet også uroen i markedet, som lige nu påvirker de fleste modevirksomheder.

“Det er klart, at vi mærker en opbremsning i forbruget i vores kategori, ligesom vores peers i branchen gør. Det, kombineret med massive investeringer i 2023 og 2024, gør også, at bundlinjen for indeværende år ikke vil blive samme historie, som 2022 er blevet,” siger Thomas Refdahl videre.

“Vi ser mange store onlineplatforme have det rigtig hårdt lige nu, og vi har for få måneder siden fået besked om, at en af vores store kunder i DACH og Benelux lukker alle deres 90 butikker ned. Det er super ærgerligt og mange penge, man som brand ser forsvinde her. Men ganske som med corona mener vi, at kriser skal benyttes som benzin til forandringsmotoren. Hvis man tør og vil, er mulighederne i krisetider klart større, end når markedet går opad. Det kan koste på indtjeningen i en periode, men vil udmønte i succes og vækst på den lange bane. Derfor ser vi som altid meget positivt på fremtiden for ARKK og tror på, at vi skal fortsætte med at eksekvere den strategi, vi er i fuld gang med, samtidig med at vi aldrig må stoppe med at turde, at tænke ud af boksen. Vi har dags dato dobbelt så mange kunder, som vi havde samme periode sidste år, så det er snuden i sporet og en tro på de ting, vi gør, så skal det hele nok gå rigtig godt,” afslutter han.