Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder

Fra vintage sarier til skalerbar bomuld: Sissel Edelbo udvider og vokser

Sissel Edelbo har i snart 20 år specialiseret sig i upcyclede, indiske metervarer – men med en optimeret organisation, nye kreative idéer og potentialet til at skalere både ude og hjemme er virksomheden nu klar til “next level.”  
Sissel Edelbo har i snart 20 år specialiseret sig i upcyclede, indiske metervarer – men med en optimeret organisation, nye kreative idéer og potentialet til at skalere både ude og hjemme er virksomheden nu klar til “next level.”  

Siden 2004, længe før ordet upcycling blev integreret i de fleste danskeres personlige ordbog, har kernen i det nordjyske brand Sissel Edelbo været vintage tekstiler. Et brand, som – modsat hvad man måske skulle tro – ikke er opkaldt efter én person, men derimod er en kombination af grundlæggernes navne, barndomsveninderne Jeanne Sissel Thomsen og Christina Edelbo.

I dag driver førstnævnte og hendes mand, Chris Elmengaard, brandet, der især er kendt for sine feminine og boheme-inspirerede tøj- og interiørkollektioner syet hovedsagligt af håndbroderede tæpper og sarier fra Indien. Og det er der fortsat en voksende kundegruppe, som køber sig ind i. Det viser det seneste årsregnskab for 2022, hvor bruttofortjenesten voksede fra 16,8 millioner kroner til 19,6 millioner. Årets resultat steg ligeledes og landede på 6,5 millioner kroner mod 5,6 millioner i 2021.

Og den vækst skyldes ikke blot en stigende interesse fra forbrugerne, men også flere interne optimeringer i virksomheden – der i perioden desuden gik fra 15 til 18 medarbejdere. Det fortæller medstifter og Managing Director Chris Elmengaard:

“For to år siden lavede vi en større organisationsændring og samlede hele Sissel Edelbo under ét tag, således at vores designafdeling blev flyttet fra København til vores HQ i Aalborg, hvilket har haft rigtig mange positive effekter på både kollektioner og ekspresstyles, som vi ser resultatet af i de sidste par regnskaber. Samtidigt har vi haft og har stadig et stort fokus på vores interne processor og optimering heraf. Vi har blandt andet skabt et udviklingsteam i organisationen, der skal bidrage til, at vi internt fokuserer på nye udviklingsmål i alle afdelinger,” siger han til Fashion Forum og fortæller, at Sissel Edelbo i dag står stærkt i udlandet. Det gælder især Holland og Belgien, som er virksomhedens største eksterne markeder, såvel også Frankrig, hvor de lige nu vokser støt. Men efter 20 år på markedet er tiden også kommet til igen at rette blikket mod hjemmemarkedet.

“Danmark er fortsat et interessant marked, og vi har meget kærlighed til vores danske kunder og hele modekulturen herhjemme. Vores kollektioner passer rigtig godt til stilen i Danmark, så vi ville gerne booste hjemmemarkedet i takt med, at vi udvider vores kollektioner,” supplerer Jeanne Sissel Thomsen, der udover medstifter også er virksomhedens Brand & Sales Director.

At træde udenfor sit upcycling-dogme

Det øgede fokus på Danmark har ført til flere tiltag indenfor de seneste år. Både en genoptagelse af brandets messedeltagelse under modeugen herhjemme, men også oprustning på PR-fronten med ansættelsen af dansk bureau.

“Tiden var ligesom rigtig til at hive eksterne kræfter ind i vores PR-team samtidig med, at vi genoptog vores deltagelse på Copenhagen Fashion Week – og det har haft en rigtig positiv effekt,” siger Jeanne Sissel Thomsen videre, der, som førnævnt, også har udvidet sine kollektioner. Det betyder, at Sissel Edelbo har løsnet lidt op for sit upcycling-dogme med flere nye – og lidt mere skalerbare – produktgrupper, herunder styles syet i økologisk bomuld.

“Kernen i vores brand er stadig upcycling af vintage materialer fra Indien, men helt personligt har jeg haft lyst til at udvikle mig kreativt og tage Sissel Edelbo til next level. De økologiske bomuldskollektioner, vi har udvidet med, har hentet inspiration til broderiet i vores sari-kollektioner og fra min mormors gamle duge, så der er stadig samme historie og vintage vibe i de nye, ikke-unika produkter. Ligeledes har vi de sidste par år udvidet vores leverandørnetværk med nogle leverandører, der er superdygtige i bomuld og broderi, så vi er også blevet inspireret den vej igennem på vores besøg i Indien,” siger Jeanne Sissel Thomsen og fortæller, at beslutningen også bunder i et ønske om netop at geare virksomheden til skalering:

“I et marked, der hele tiden bliver mere og mere digitalt, har vi set mulighed for at imødekomme markedet ved at udvide med andet end unika-produkter, da unika-produkterne er særligt velegnede til fysiske butikker. Men de oplever – ligesom vi selv gør – at hver gang vi promoverer en unika-style, så kunne de sælge mange flere end den éne, der findes. Så udvidelsen er derfor også sket på baggrund af vækstpotentialet.”

Et hul i markedet

De udvidede kollektioner – der også indebærer flere håndlavede styles og accessories produceret lokalt i Indien af gamle gardiner og tørklæder – har allerede haft stor effekt for Sissel Edelbo:

“Vi har prioriteret at lave styles med høj detaljegrad i nogle eksklusive kvaliteter, da vi har lyst til at fortsætte med at producere styles, der holder i mange år, og hvor vores kunder kan mærke, at der er lagt kærlighed i – i hele værdikæden. Vores vækst er sket organisk, for samtidig med, vi har fokuseret på at udvikle vores produkter, har vi skåret halvdelen af vores agenter fra, da vi ser en tendens til, at kunderne kontakter os på baggrund af vores produkter, som de rigtig gerne vil sælge, da de synes, de ikke kan få noget lignende på markedet. Vi har altså fokuseret på at designe nogle produkter, der larmer og tiltrækker sig opmærksomhed og derved har skulle ’sælge sig selv’,” fortæller Jeanne Sissel Thomsen. Både hun og Chris Elmengaard har fortsat mange tiltag i ærmet – og tilsvarende høje forventninger til fremtiden. Både når det kommer til brandets voksende sortiment og rækkevidde:

“Vores kommende mål er at fortsætte med at bygge videre på skattende i det indiske skattekammer, og vi har et super spændende projekt i ærmet med recycled strik, der kan gøre os relevante i de koldere måneder. Det er for os en helt ny måde at arbejde med genanvendte materialer på, og vi ser et stort potentiale her. Og ligeledes arbejder vi på at udvide vores living-kollektion og kommer med den største julekollektion til dato i år, som vi præsenterer på Formland i august. I 2023 har vi deltaget på Who’s Next i Paris for første gang i januar og skal deltage igen i august, hvilket har åbnet døren til en helt masse stærke kunder uden for EU, som vi vil have fokus på at etablere et langvarigt samarbejde med. Så vi fortsætter den rejse, vi er på, og har fokus på at genanvende på nye måder i tæt samarbejde med de lokale leverandører, vi har bygget en god relation til i Indien,” siger Jeanne Sissel Thomsen. Hun suppleres af Chris Elmengaard, der afslutter:

“Vores ambition for 2023 er fortsat vækst. Det betyder derfor, at vi fortsætter vores fokus på at tilføje nye kompetencer til organisationen, optimere interne processor og ikke mindst sikre trivsel. Vi vil være et ansvarligt brand på produktniveau, men også som arbejdsplads og samarbejdspartner – det er essentielt for os, at de værdier, vi har som brand og som mennesker, afspejles hele vejen rundt.”