Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Her er de nominerede til Magasin du Nord Fashion Prize 2021

I dag blev det afsløret, hvem de nominerede til den niende udgave af Magasin du Nord Fashion Prize er. De fire talentfulde brands skal nu konkurrere om hovedpræmien på 300.000 kroner.
I dag blev det afsløret, hvem de nominerede til den niende udgave af Magasin du Nord Fashion Prize er. De fire talentfulde brands skal nu konkurrere om hovedpræmien på 300.000 kroner.

For niende gang har juryen bag Magasin du Nord Fashion Prize nu løftet sløret for, hvem der bliver dette års nominerede til at konkurrere om den prestigefyldte pris, der er givet af Wessel & Vett Fonden. Det gjorde de her til formiddag på Apollo Bar i Kunsthal Charlottenborg, hvor grundlægger af prisen og bestyrelsesmedlem Nina Wedell-Wedellsborg annoncerede, at dette års nominerede er A. Roege Hove, Berner Kühl, Louise Lyngh Bjerregaard og (di)vision. De nominerede blev efterfølgende kort interviewet af Kristoffer Dahy Ernst, chefredaktør på Euroman, som spurgte ind til deres designprocesser, opstart og håb for det videre forløb som nominerede til prisen.

De fire nominerede brands skal nu i samarbejde med hver sin mentor udarbejde en minikollektion og en præsentation af denne, som de den 28. oktober skal præsentere for juryen, der skal votere og udpege en vinder. Vinderen vil derefter kunne gå derfra med hovedpræmien på 300.000 kroner, og som noget nyt vil de øvrige finalister i år modtage 10.000 kroner hver til at dække omkostninger ved deltagelsen. Desuden vil der i år også være en publikumspris, hvor alle kan stemme på sin favorit blandt de nominerede, og vinderen af denne vil modtage 50.000 kroner.

Juryen består af elleve medlemmer, som alle har deres faste gang i modebranchen, herunder Silas Adler, Rebekka Bay, Peter Jensen og Nicolaj Reffstrup, som hver især vil blive mentorerne for henholdsvis A. Roege Hove, Berner Kühl, Louise Lyngh Bjerregard og (di)vision.

“Hvad jeg elsker ved dette års finalister er, hvor slående forskellige de er som designere – alle fire viser stærke og helt unikke signaturer. Jeg ser virkelig frem til at være i juryrummet og diskutere deres arbejde [og] debattere vores valg. Hvad vi ser efter hos vinderen, går ud over designtalent og ambition. Hvis du vil opnå succes som designer i dag, bliver du nødt til at kunne balancere kreativitet med en forretningsstrategi, bæredygtighed og budgettering,” siger Rebekka Bay, jurymedlem og kreativ direktør for det finske brand Marimekko, om de fire finalister i en pressemeddelelse.

Selvom de fire brands allerede har markeret sig på den danske modescene ved blandt andet alle at være på den officielle modeugekalender ved den seneste modeuge, kan de alle få gavn af at vinde prisen. Magasin du Nord Fashion Prize handler nemlig i høj grad om at hjælpe nye danske brands med at markere sig internationalt.

“Danmark er et dynamisk land, og denne pris har et globalt perspektiv. Vores intention har altid været at promovere originaliteten og niveauet af nyt, dansk design globalt, samt at udstyre vores nystartede brands med kompetencer og støtte til at kunne bygge et bæredygtigt brand med en fremtid. Vi er ekstremt stolte af at se tidligere vindere skabe sig et navn på den internationale scene, og jeg ønsker den samme succes for vinderen i 2021,” siger Nina Wedell-Wedellsborg i en pressemeddelelse.

De tidligere vindere af Magasin du Nord Fashion Prize tæller Peter Jensen, Anne Sofie Madsen, Tonsure, Mark Kenly Domino Tan, Cecilie Bahnsen, Lærke Andersen, Emilie Helmstedt og Cecilie Bahnsen, som vandt prisen for anden gang sidste år, hvor juryen havde valgt kun at nominere tidligere års nominerede.

De nominerede til Magasin du Nord Fashion Prize 2021:

A. Roege Hove

A. Roege Hove er grundlagt af Amalie Røge Hove, som tidligere har arbejdet hos blandt andre Mark Kenly Domino Tan og Cecilie Bahnsen, og ved denne modeuge præsenterede hun sin sjette kollektion i eget navn. Amalie Røge Hove arbejder udelukkende med styles lavet på strikkemaskine i en kombination af nylon- og bomuldstråde og skaber på den måde sit eget unikke look.

Anmelder Amalie Thejls Uebel skrev dette om showet:

“På trods af talentpladsen er det jo ikke første gang, vi ser Amalie Røge Hoves kreationer ved den københavnske modeuge, hvor mange måske vil huske hendes delikate rullekrave-t-shirts under Cecilie Bahnsens kjoler, og med den stigende opmærksomhed på hendes innovative tilgang til strik, tror jeg bestemt heller ikke, at vi har set det sidste til den passionerede håndarbejdsnørd.”

Berner Kühl

Frederik Berner Kühl står bag brandet Berner Kühl, som blev grundlagt i 2019. Frederik Berner Kühl er uddannet fra den italienske designskole Polimoda, som har givet ham en sans for god kvalitet og klassisk tidløst design. Og det kombineret med hans opvækst i Vestjylland giver tøj, der ligger i krydsfeltet mellem det sportslige og det klassiske.

Anmelder Mikkel Lind Sorgenfrey skrev dette om showet:

“Det er tydeligt, at Frederik Berner Kühl er vokset ud af en klassisk tradition for herretøj, og at det er her, han tager sit udgangspunkt. Men selv om han præsenterer en næsten sort/hvid SS22-kollektion, der i sit grundsnit er klassiske items, så keder øjet sig aldrig. Den er smart, smukt og stringent designet.”

(di)vision

(di)vision blev stiftet i 2018 af søskendeparret Nanna og Simon Wick, som ved denne modeuge viste deres første show, efter at de ved AW20-modeugen debuterede med en præsentation af deres første kollektion. Brandet fokuserer på up-cycling og redesign og bruger udelukkende gamle, ubrugte lagervarer og deadstock-materialer, som de skaber nye designs udfra.

Anmelder Martin Mitchell skrev dette om showet:

“Hvis man var i tvivl før showet, kan man ikke være det mere: (di)vision sigter efter stjernene. Og hvis de fortsætter på samme overbevisende facon, er der ingen tvivl om, at de når dem. For hold op en magtdemonstration, det showdebuterende søskendepar Simon og Nanna Wick præsterede på taget af en grå parkeringskælder med udsigt til Marmorkirkens grandiositet.”

 

Louise Lyngh Bjerregaard

Louise Lyngh Bjerregaard har sin daglige gang i Paris, hvor hun i 2019 stiftede brandet i eget navn. Hun arbejder på tværs af sæsoner, og stiler efter at skabe tøj, som vil blive beholdt og brugt i lang tid – uafhængigt af tidens trends og tendenser. Ved denne modeuge havde Louise Lyngh Bjerregaard en digital visning af en video, som var optaget ved hendes kollektionsvisning under den parisiske haute couture-modeuge i juli.

Anmelder Malou Wedel Bruun skrev dette om showet:

“Og sådan er det med Louise Lyngh Bjerregaards showdebutkollektion: Her har dansk mode fået en createur og en håndværker med attitude, som er beslægtet med Ivan Grundahl, Henrik Vibskov og Anne-Sofie Madsen, men som er helt sin egen. En, som kan konstruere, hvad det skal være, og som lytter til såvel sig selv som til tekstilet. Resultatet er hendes og stoffets fælles, ærlige udtryk i items, som i den grad er til stede i rummet. Hvor er det en glæde, at moden har fået dette nye navn!”