Berner Kühl, Fabrikken for Kunst & Design, torsdag den 12. august klokken 12.00
Frederik Berner Kühl er en af de debutanter på showkalenderen, der har været høje forventninger til, hvilket fremmødet også viste. Hans brand, Berner Kühl, der blev stiftet i 2019, har først for alvor taget fart, efter han i foråret helligede sig brandet på fuldtid efter blandt andet at have været designer på Mads Nørgaards herrelinje og Product Developer hos Norse Project og NN07, efter han i 2019 uddannede sig i Creative Direction hos Polimoda. Og at Berner Kühl også selv har lagt sig i selen for at indfri de høje forventninger – som han efter pålydende også har til sig selv – skulle snart vise sig i det enorme fabrikslokale, hvor han holdt showet.

To enorme stykker tynd, hvid bomuld opdelte rummet og formede en entrance til modellerne og understregede den konsekvente leg med det semi- og fuldtransparente, der løb som en tråd igennem hele kollektionen. Ligesom man kunne ane huden igennem mange af kollektionens dele, blev modellerne til skyggeudgaver af sig selv, når man kunne ane dem gennem stoffet. Samtidig havde det den insta-venlige effekt, at modellerne hele tiden havde en hvid baggrund og øjet ikke blev “forstyrret” af gæsterne på den anden side af catwalken. Ikke dumt tænkt.

Det gennemsigtige element går igen i sorte, sofistikerede skjorter, der kan ses på en langt bredere kundegruppe, end man umiddelbart skulle tænke og som detalje på smalle, hvide workwear-inspirerede bukser.
Det er tydeligt, at Frederik Berner Kühl er vokset ud af en klassisk tradition for herretøj, og at det er her, han tager sit udgangspunkt. Men selv om han præsenterer en næsten sort/hvid SS22-kollektion, der i sit grundsnit er klassiske items, så keder øjet sig aldrig. Den er smart, smukt og stringent designet. Det spændende ligger især i spændet mellem Berner Kühls kærlighed til klassiske silhuetter og hans innoverende brug af sportslige, syntetiske materialer: fleeceveste med plastikspænder og nylonjakker i klassiske snit kombineret med stumpebukser og papirstynde, hvide skjorter. Det er eleveret sportstøj, praktisk, men til sofistikeret brug. Det er moderne og klædeligt og vil kunne løfte de fleste mænds garderobe – også dem, der gerne vil, men normalt ikke helt “tør” kaste sig ud i de nye tendenser. Stumpebukserne forekommer dog en smule mere bagudskuende end klassiske.
Frederik Berner Kühl er et ungt designtalent, der efter kun to år med sit brand i eget navn, allerede nu har udviklet et stringent, genkendeligt og kommercielt gangbart udtryk, der samtidig giver os og den danske modescene noget nyt. Med sin fine fornemmelse for det taktile formår han trods sin store brug af feminine elementer at holde fast i maskuliniteten – selv meget af tøjet er lige klædeligt til en damekrop, som til en herrekrop. Han claimer maskuliniteten tilbage, og aldrig har en transparent skjorte været så nem at se for sig til et bredere mandepublikum. Berner Kühl debuterer selvsikkert og er klart et brand, man bør holde øje med i fremtiden.
Se hele showet her.