Dekonstrueret strik i bløde nuancer af gul, brun, orange og grøn og i silhuetter, der efterlader god plads til bar hud – Louise Lyngh Bjerregaard-brandet har en tydelig identitet med markante karaktertræk. Siden hendes afgang fra det københavnske Scandinavian Academy of Fashion Design i 2017 er hun flyttet til Paris, og i 2019 stiftede hun sit eget brand. Hun er støttet af Statens Kunstfonds pulje ‘Den unge kunstneriske elite’ for sit arbejde med at undersøge, hvad tøj kan, og hvordan strik kan se ud. Seneste sæson var hun nomineret til en Zalando Sustainability Award for sit arbejde med bæredygtighed. Et arbejde, der blandt andet betyder håndlavede produkter af restmaterialer, et minimumsniveau af transport og et spild tæt på nul procent. Hun vil ikke arbejde med sæsoner, men insisterer i stedet på, at det, hun producerer i dag, også skal være relevant mange år frem. Hendes kollektioner forhandles i butikker som Wood Wood og Ssense, og selvom tøjet lander i kvindeafdelingen, nægter hun at lade sit arbejde definere af køn. Hun har netop været aktuel med sit debutshow vist i forbindelse med Haute Couture Fashion Week i Paris, og i øjeblikket er hun travl med at forberede sit næste show, som vil blive vist som en digital film under Copenhagen Fashion Week. Mød et af modebranchens nye talenter: Louise Lyngh Bjerregaard.

Portræt af Louise Lyngh Bjerregaard. Foto: Flemming Leitorp

Hvem laver du tøj til?

“Jeg laver ikke tøj til nogen. Jeg laver ikke engang tøj til mig selv. Jeg laver tøj, fordi det er nødvendigt for mig mentalt for at kunne være. Til gengæld har min kundegruppe en stor demografisk bredde. Fællesnævneren er, at den værdsætter kvalitet og anskuer tøj som værker. Mit design har en værdi, som ikke taler ind i sociale normer, men som taler ind i en kunstnerisk og kommunikativ værdi. Vi laver blandt andet tøj, der er transparent, og forventede, at aftagerne ville være unge, men vi oplever en stor aftagergruppe på over 50+ år. Derfor passer det heller ikke til brandet med en fast defineret målgruppe – vores kunder overrasker hele tiden positivt.”

Hvordan arbejder du?

“Jeg arbejder meget intuitivt, procesorienteret og samtidig metodisk. Jeg har det tekstile som udgangspunkt og kroppen som omdrejningspunkt. Jeg begynder ofte med at engagere mit atalier-team i samtaler omkring materiale og form. Hvad kan jeg med det her materiale? Hvordan kan jeg disrupte det? Jeg skitserer sjældent i starten, for så føler jeg, at mine tanker er låst i 2D, hvor hvis jeg i stedet arbejder direkte på en krop, så er jeg med det samme i 3D. En stor del af arbejdet i atalieret består i at udvikle prøver på tværs af farver, materialer og teknikker. Jeg værdsætter en høj grad af teknisk færdighed, men jeg har også lavet tøj, jeg har klipset sammen med en klipsemaskine. Først sent i processen bliver jeg mere metodisk og går ind i en skitsefase, hvor jeg prøver at nedfælde tanker om udtryk og kombinationer. At arbejde direkte på krop stiller også automatisk krav til mig som designer og til mit team, for vi har ikke råd til at lade materialer gå til spilde.”

Lookbook AW21/22. Foto: Louise Lyngh Bjerregaard

Hvad er det mest interessante ved modebranchen lige nu?

“Modebranchen er inde i en dyb transformativ periode på mange områder. Vækstlag og talenter på tværs af landegrænser kræver mere plads og en større kunstnerisk frihed. Jeg oplever et opgør med den kommercialitet, der har figureret i modebilledet i lang tid. Der opstår flere eksperimenter rundt omkring, der reflekterer samfundet. Jeg tror, det bliver en interessant scene at følge det næste stykke tid og fra et kunstnerisk perspektiv at iagttage, hvordan det, der sker i vores verden lige nu, bliver kommunikeret gennem moden.”

Hvordan vil du bidrage til dansk mode?

“Hvis mit arbejde kan tilføre en kunstnerisk og kommunikativ værdi til dansk mode og inspirere andre, så må det være mit bidrag. Jeg synes, det er en værdi, at min kunst ikke er begrænset til en stereotyp person. Jeg arbejder på tværs af mennesker, og hvordan de identificerer sig. Mit tøj indbyder til individualisme. Jeg er nok the odd one out – eller også er jeg the good one out, nu hvor jeg bor i Paris.”

Louise Lyngh Bjerregaard viser sit næste show torsdag den 12. august under Copenhagen Fashion Week.

Frederik Berner Kühl: “Jeg vil gerne minde folk om, hvad mode skal kunne”