I en sidegade i 10. arrondissement i Paris står en gruppe mennesker i aftensolen og tripper for at komme ind og se Louise Lyngh Bjerregaards debutshow. Det samme gør Louise Lyngh Bjerregaard – tripper – på den anden side af muren, mens vi venter på at måtte komme ind. Hun oplever en ubehagelig følelse af, at hendes ben går i slowmotion, og at alle lyde er forstærkede, skriver hun på Instagram forud for showet. Det siger noget om, hvor meget dagen betyder for hende.

Hun blev i seneste sæson tildelt Copenhagen Fashion Weeks første talentspot nogensinde, men måtte bakke ud på grund af Covid-19-restriktioner. Nu er tiden så inde til, at hun endelig kan afholde sit første show, og presset kan blive lettet, og forventningerne indfriet.

At der er meget på spil for det unge designtalent, der har valgt at lægge sin showdebut off-schedule i forbindelse med Paris Haute Couture Fashion Week, kan mærkes i showet. Det fremstår meget personligt med en tydelig nerve – hun har noget på hjerte. På spektakulær vis giver Louise Lyngh Bjerregard os noget nyt og gammelt på samme tid. Traditionelt håndværk som hendes kendetegnende strik kombinerer hun med punk- og rave-elementer, og det giver en følelse af, at det er Chanel-gone-goth, vi kigger på. Med sin stringente æstetik og fokus på dekonstruerede silhuetter læner hun sig dog mere op ad den levende haute couture-legende John Galliano. Hans talent for at vise bar hud på den mest sofistikerede måde har Louise Lyngh Bjerregaard også.

Lilla-hvid strik og lilla, ternet rullekrave, skørt og strømpebukser. Foto: Michelle Simone

Kollektionen er åbenlyst inspireret af 60’erne og 70’erne, og det er da også lilla, grønne og brune nuancer, der dominerer catwalken. Modellerne, som alle har vidt forskellige udtryk, præsenterer en god balance af showpieces og tøj, mange kvinder vil kunne se sig selv i. Kun få showpieces er svære at se klæde nogen – som en brun kjolefrakke, der er kasseformet over brystet og med tykke ringformede kanter på krave, ærmer og skørt.

Til gengæld er der masser af interessante, udfordrende og smukke stykker tøj som hendes velkendte strikbikini og -sokkeholdere og elegante, gulvlange bukser med vidde forneden i flere farver og mønstre. Et par olivengrønne bukser skiller sig ud med saddlebag-lommer hele vejen ned langs siderne og vækker mindelser om et 90’er-rave.

Hvidt dekonstrueret korset med grønne saddlebag-bukser. Foto: Michelle Simone

Lykke May viser os blandt andet et par bukser med saddlebag-lommer i et hvidt og lyserødt mønster og en smuk armygrøn skindjakke med sorte pelskanter i et assymmetrisk snit. Før det et outfit med en multifarvet patchwork-kjole med struttende skørt og bare skuldre. Den er lavet af mange små stykker læder – formentlig rester – et klart signal om, at Louise Lyngh Bjerregaard kan mere end bare strik. Lykke May er stylet med en 60’er-makeup og -frisure, der ifølge modellen selv har krævet flere dåser hårspray. Hendes look understreger kollektionens tidløshed, og at designeren bevæger sig over trends.

Lykke May i farverig læderkjole og brune bukser med cirkelmønster. Foto: Michelle Simone

Generelt er stylingen af modellerne overdrevet og imponerende, og de mystiske skulpturelle former, håret er sat i, er svære at tage øjnene fra. Stylingen er unik for hver enkelt model, og det er tydeligt, at Louise Lyngh Bjerregaard dyrker forskellighed. Modellerne er personlige i deres udtryk, og showet er koreograferet i et langsomt tempo. Det giver publikum tid til at nærstudere brandets håndlavede og detaljerige skrædderkunst på højt niveau og se det blive vækket til live gennem modellernes sensuelle gang og store, dansende armbevægelser til filmisk discomusik af Rune Rask fra Suspekt.

Hvidt sæt i uld og silke. Foto: Michelle Simone

Højdepunktet er et skulpturelt outfit, der består af en jakke og et par shorts, begge i hvid uld med påsyede hvide silkestykker med et cirkelmønster, der går igen igennem hele kollektionen. Med sine vide ærmer, blafrende silke og sorte sci-fi-frisure flyver modellen ned ad catwalken som et barok-agtigt spøgelse fra fremtiden. Det står særligt frem som øjeblikket, hvor mode møder kunsten – krydsfeltet, hvor Louise Lyngh Bjerregaard trives bedst. Hendes kollektion vil da også meget mere end ‘bare’ at være mode. Hun udfordrer vores forestillinger om, hvad tøj kan, og indbyder til individualisme og forskellighed. Alt i alt en vild showdebut, der demonstrerer det unge designtalents kærlighed til fortidens haute couture sammen med hendes bud på, hvor scenen skal bevæge sig hen i fremtiden.

Louise Lyngh Bjerregaard viser sit næste show torsdag den 12. august 2021 under Copenhagen Fashion Week.