Trods nedslående statistik: 3 brands, der har succes med retail
Det siges, at de fysiske tøjbutikkers storhedstid er forbi. Alligevel går flere og flere modebrands retailvejen. Så hvordan hænger det sammen? Vi har talt med Gestuz, Stella Nova og Trine Tuxen.Tallene taler for sig selv. For nyligt løftede Danmarks Statistik sløret for en dyster udvikling indenfor detailhandlen med tøj og sko, som viser, at hele 90 butikker i den kategori er gået konkurs i 2019 – indtil videre. Til sammenligning lå antallet på 74 i hele 2018.
Det er ganske vist ingen hemmelighed, at detailhandlen er presset. Men at 2019 er det mest konkursramte år siden 2010, er alligevel overraskende. For sideløbende med nyheden om Danmarks Statistiks nye opgørelse tegner sig også et andet og meget mere opløftende billede. Et billede af fortsat lyst til og mod på at kaste sig over retail. Se bare på Les Deux, der efter flere års vækst har valgt at investere i retail og i august åbnede deres første selvstændige butik på Frederiksberg. Eller Anne-Dorthe Larsen, der i samme uge åbnede sin tredje Nué-butik på Østerbro. Agenturet Rich & Hanc, der slog dørene op til deres første butik i foråret. Trine Tuxen, der åbnede sin første i november 2018. Gestuz og Stella Nova, der gjorde det samme henholdsvis i oktober og under modeugen i august 2018. Maria Black, Arkk Copenhagen, Mark Tan, ja listen fortsætter.
Men hvor stiller det os så, når vi står med en detailbranche, der sender så blandede signaler? For én ting er, at modebrands kaster sig over retail, fordi de stadig ser potentialet i den fysiske shoppeoplevelse, en anden ting er, om de så rent faktisk oplever, at kunderne løfter blikket fra skærmen og finder vej til – og handler – i deres butikker.
Retail er stadigt attraktivt og rentabelt – selv i 2019
En af dem, der er med til at tegne et billede af en detailbranche, der stadig er attraktiv for modevirksomheder, er Gestuz, der åbnede deres første butik i sommeren 2018. En butik, der har vist sig at trække helt nye kunder til – både slutforbrugere og indkøbere.
“Det har været et spændende år med en masse gode oplevelser og positiv respons. Vi har fået gode kunder og mange, der kontinuerligt kommer igen, hvilket er dejligt at se,” fortæller kreativ direktør Sanne Sehested og svarer på spørgsmålet om, hvorvidt satsningen har reflekteret sig i efterspørgsel og salgstal:
“Det at have en butik har uden tvivl været med til at øge interessen fra anerkendte indkøbere. Vi har flere gange oplevet, at de har været forbi vores butik og oplevet vores univers, hvilket har været med til at sikre nye kunder. Derudover kan vi se, at vores omsætning roligt stiger i takt med, at flere bliver opmærksomme på, vi har en butik i København,” fortsætter hun og understreger, at de dog fortsat er meget bevidste om, at retail er en krævende disciplin i dag. Derfor arbejder de hele tiden på at optimere den oplevelse, kunderne får, når de træder ind i butikken – for på den måde at styrke deres position på et konkurrencefyldt marked.
Også hos Stella Nova, der ligeledes har kunne fejre deres første år som butiksejere, har det vist sig at være rentabelt med egen butik. Siden de slog dørene op til deres eget univers på Gammel Mønt 2 i hjertet af København i sommeren 2018, er de blevet bekræftet i, at retail – trods konkurrence fra stigende e-handel, genbrugsbølgen og så videre – stadig er et gunstigt salgsværktøj anno 2019. Det fortæller CEO Lili Denta, da vi kontakter hende for at få status på projekt ’fysisk butik’:
“Det går godt, vi følger vores budget og går endda lidt over. Men da det er vores første år, har vi heller ikke sat budgettet urealistisk højt,” siger Lili Denta, der siden sin indtrædelse i virksomheden i 2014 har fået vendt en negativ udvikling og fremlagt flere positive regnskaber med fremgang. Om butikken hænger lige så meget sammen økonomisk, som ønsket, er for tidligt at sige. Men det er allerede nu tydeligt, at den har generet mersalg, især i form af samspillet med sociale medier:
“Vi har set en markant større interesse for de varer, der har været vist på Instagram, og har solgt en del, specielt kjoler, i butikken på grund af dette,” siger hun videre.
Ikke alle mærker den såkaldte ’butiksdød’
Butikkernes succes måles dog ikke kun i salgstal. At drive butik handler også om at kunne opbygge sit varemærke på en måde, der har en længerevarende effekt. Det fortalte både Stella Nova og Gestuz til Fashion Forum i forbindelse med deres åbning. De satsede også på butikker for at kunne udfolde deres designuniverser, møde deres kunder i øjenhøjde og skabe større synlighed omkring deres brand. Og begge ser da også allerede nu begyndende effekter af den investering.
“Det var fantastisk at kunne manifestere Gestuz-universet i hjertet af København. Det var en stor drøm for mig siden starten. Butikken har givet os muligheden for at komme i kontakt med vores kunder på en meget unik måde. Vi oplever, at de, der besøger butikken, altid er positive,” siger Sanne Sehested og fortæller, at den fysiske tilstedeværelse også har haft en positiv effekt på tværs af salgsarbejdet under modeugen – også internationalt.
“Vi oplevede under Revolver i august, at flere internationale indkøbere kom forbi vores stand, fordi de havde været inde i vores butik. Det var en god følelse at stå med beviset for, at vores butik gør en forskel og kunne tiltrække folk ud til Revolver, hvor vi mødte flere store profiler,” siger hun.
Hos Trine Tuxen, der åbnede dørene til sin første butik i november sidste år – netop med ønsket om at komme tættere på kunderne og få en god dialog – er den såkaldte ’butiksdød’ også blevet gjort til skamme. Her meldes nemlig om lovende resultater. Ikke bare i forhold til kundekontakten, men også på bundlinjen:
“Det går rigtig godt. Og det har på mange planer vist sig at være en rigtig god ide. Vi oplever at vores salg via egne kanaler er øget. Hvilket er fantastisk,” siger smykkedesigneren og fortæller, at det – som ønsket – også har vist sig at være positivt i forhold til udviklingen af produkterne:
“Det er skønt at lære fra sine kunder, hvad er der spørgsmål og ønsker på. Vi bliver klogere på, hvordan vi skal hjælpe og guide vores kunder. Informere om product care og styling og så videre,” siger hun og istemmes af Stella Novas Lili Denta, der også var velforberedt på udfordringerne med retail, men i dag oplever, at butikken ikke blot udfolder, men også udvikler Stella Nova som brand.
“Da vi ikke rigtigt vidste, hvad vi kunne forvente, har vi da kun været meget positivt overraskede over den respons, vi har fået. Det er helt klart en showcase for os at have butik, hvor vi kan vise, hvem vi er, og hvad vi står for. Vi føler på mange måder, at vi har fået et klarere udtryk gennem butikken,” siger Lili Denta og svarer uden tøven til spørgsmålet om, om de har fået det ud af butikssatsningen, som de ønskede – uagtet at både statistikker og analyser peger på, at de fysiske butikkers storhedstid skulle være forbi:
“Ja helt sikkert. Vi føler, at alle, der ser butikken, også meget bedre forstår vores univers. Vi får faktisk meget ros for den, også fra andre brand owners. Satsningen var den helt rigtige lige nu i forhold til branding.”