Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Gestuz: “Vi trænger til at gøre noget vildt nu”

Det danske brand har 10-års fødselsdag – og det fejres med åbningen af deres allerførste butik. Det er et naturligt næste skridt, men giver også sommerfugle i maven, fortæller kreativ direktør Sanne Sehested.
Det danske brand har 10-års fødselsdag – og det fejres med åbningen af deres allerførste butik. Det er et naturligt næste skridt, men giver også sommerfugle i maven, fortæller kreativ direktør Sanne Sehested.

“Jeg får hjertebanken ved tanken, det er så stort for os. Det er noget, vi altid har drømt om. Der er mange, der har spurgt mig, hvornår vi åbner den første butik, og jeg har længe svaret ’lige om lidt’. Nu er vi endelig klar.”

Sådan fortæller Sanne Sehested, kreativ direktør og partner i Gestuz, der i år kan fejre sin 10-års fødselsdag. I den forbindelse er det danske modebrand klar til at åbne sin allerførste butik – en butik, der får placering i det attraktive kvarter på Store Regnegade i Indre By i København, og som overtager Holly Golightlys flotte lokaler. For Sanne Sehested handler det ikke kun om at markere et jubilæum, men også om at påbegynde et nyt kapitel i Gestuz’ forretningsmæssige udvikling.

“Det er et naturligt næste skridt i vores forretningsstrategi at åbne en butik. Med den kan vi tydeliggøre vores design-DNA, skabe større synlighed og præsentere Gestuz som et fuldendt koncept. Og så giver en butik os mulighed for at skabe en tættere relation til vores kunder. Der er ikke noget vigtigere i hele verden end at møde sine kunder i øjenhøjde,” siger hun videre.

Jysk forretningssans og sund fornuft

Men hvorfor først nu, efter ti år på markedet? For Sanne Sehested handler det om at kende sine muligheder – og ikke mindst begrænsninger.

“Vi er uden tvivl jyske i vores mentalitet – vi vil gerne have styr på forretningen først, inden vi handler. Vi er fornuftige i vores tilgang til at drive forretning, og en butik er et stort projekt, der kræver noget ballast og at man som brand er i konstant udvikling,” siger hun og fortæller, at butiksdrømmene indtil nu er blevet skubbet bagud til fordel for at kunne udvikle andre dele af forretningen først, både når det kommer til online tilstedeværelse og design.

“En butik kræver, at man har et gennemtænkt koncept, og det er et stort arbejde. Vi har arbejdet dedikeret mod at skabe et visuelt univers til butikken. Det er noget, vi helt styr på i forhold til vores kollektioner, men hvordan får man det til at afspejle sig i en butik?”

Af denne grund har Gestuz allieret sig med Jensen Retail Group. De har blandt andet assisteret på udviklingen af butiksdesign, som ifølge Sanne Sehested skal være lige i skabet, når man satser på noget så udfordrende, som detailmarkedet i dag.

”Vi er så klar – men jeg har også sommerfugle i maven. Det er ikke bare et spørgsmål om at åbne dørene til en butik, det er et spørgsmål om at drive en forretning, der skal løbe rundt. Det er utroligt vigtigt for mig, at vi lykkes med det her projekt, og det er på ingen måde et venstrehåndsarbejde at drive butik i dag,” siger hun og nævner også det økonomiske aspekt, som er en af de helt store overvejelser.

“Det er dyrt og en stor investering. Lige nu, som det trods alt lille brand, vi stadig er, bliver vi nødt at være ret præcise og meget gennemtænkte i vores fremadrettede strategi. Men vi trænger også til at gøre noget vildt nu. Man kan ikke kun drive forretning på at være fornuftig, man skal også turde satse – og nu er vi mere end nogensinde før klar til at springe,” siger hun videre.

I hjemlige rammer med internationalt udsyn

At den nye Gestuz-butik bliver placeret, hvor den gør, er ligesom alt andet ikke tilfældigt. Sanne Sehested ved godt, at hun er meget eftertænksom, men hun vil hellere væbne sig med tålmodighed og vente til den helt rigtige løsning er der, end at gøre noget, hun ikke kan stå inde for.

“Jeg er sikker på, at placeringen i Holly Golightlys nuværende lokaler på Store Regnegade er det helt rette for os. Gestuz passer godt ind i området. Det er lige i hjertet af København, men stadig i nogle små, skæve gader, hvor der er jævn trafik af mennesker,” siger hun.

Målet med den nye butik er foruden at vise brandet frem i sin helhed og at kunne se kunderne i øjnene, er også at vækste Gestuz via øget brand awareness – og det er både i ind- og udland.

“Jeg håber, at butikken kommer til at slå fast én gang for alle, hvad Gestuz står for. Og så har det været vigtigt for os, at den første butik er i København. Vi er et dansk brand, og Danmark er vores kernemarked. Men der er ikke nogen tvivl om, at beslutningen også har et internationalt perspektiv. Vi har en ambition om, at butikken skal være med til at øge vores vækst i udlandet fremover,” siger hun og slutter:

“Det er vores første butik – men forhåbentlig ikke den sidste. Jeg håber og regner med, at vi kommer til at åbne flere, men der skal arbejdes hårdt for det. Jeg er ekstremt spændt på fremtiden.”

Den nye Gestuz-butik åbner i august 2018.