Det er nu et år siden, at Stella Novas administrerende direktør Lili Denta fremlagde virksomhedens årsregnskab for 2017. Et årsregnskab, der vidnede om, at det danske brand var godt på vej efter et par hårde år med underskud og gæld. Både omsætning og egenkapital var i bedring. Men alligevel var der et stykke vej endnu til vækst, fortalte Lili Denta dengang til Fashion Forum.

Men nu, et år senere, er det tydeligt, at Stella Nova har taget flere store skridt på den vej i 2018. Det viser virksomhedens netop fremlagte årsregnskab. Heri ses det, at bruttofortjenesten er steget fra 3,5 millioner kroner i 2017 til 4,5 millioner i 2018. Årets resultat endte på 555.369 kroner, hvilket er lidt mindre end de 725.000 kroner året før, hvor resultatet, ifølge virksomheden selv, blev begunstiget af regulering af udskudt skat. Også egenkapitalen melder om bedre tider, da den nu igen er i plus. I 2017 var den negativ med 2.967.000 kroner, hvorimod den nu har sneget sig over nulpunktet og er positiv med 168.327 kroner.

“Vores ejere har vist selskabet meget stor tillid ved at konvertere noget af gælden til egenkapital. Det er fortsat vores ambition at genskabe en solid egenkapital ved finansiering fra egen drift. De senere år har Stella Nova været igennem en omfattende turnaround, hvor både aktionærer og medarbejdere har bakket fantastisk op og troet på selskabet, så ingen nu er i tvivl om, at vi er på den rigtige vej, og at anstrengelserne har været det hele værd,” siger Lili Denta i en pressemeddelelse om udviklingen i løbet af 2018.

Første selvstændige butik præger regnskab

I august 2018 kunne Stella Nova åbne dørene til sin første selvstændige butik på Gammel Mønt 2 i hjertet af København.

“Ambitionen med at drive egen butik er ikke mindst at skabe større synlighed omkring tøjet, når det ikke skal konkurrere med opmærksomheden fra mange andre brands. I vores egen butik kan vi opbygge vores eget univers omkring tøjet og skabe en oplevelse for kunderne, som de ikke får i en webshop,” sagde kreativ direktør Trine Skoller dengang om beslutningen om at åbne en butik. En butik, der ifølge Lili Denta, allerede har bevist sit værd og derfor præget årsregnskabet positivt.

“Med butikkens centrale placering har kunderne selv opdaget den og taget rigtigt godt imod den. For Stella Nova har det stor betydning for vores branding, at vi nu kan vise vores univers udadtil,” siger hun og fortæller, at hun foruden retail også har fokus på udland i arbejdet med at styrke Stella Nova. Især er der store forventninger til Tyskland, som har vist betydelig salgsfremgang.

Om udviklingen i 2019 skriver Stella Nova i regnskabets ledelsesberetning:

“Der vil i lighed med regnskabsåret 2018 blive foretaget en række tiltag i 2019 på PR- og salgssiden, der danner grundlag for en forventning om en yderligere langsigtet forøgelse af selskabets nettoomsætning. Selskabets ledelse forventer inden for en kort årrække at retablere egenkapitalen via egen drift.”