Dansk modeagentur satser på butik: “Den direkte respons vil gøre os endnu skarpere”
De har aldrig været bange for at kaste sig ud i nye projekter, Kasper Schübeler og Mads Hancock, duoen bag Rich & Hanc, som netop har åbnet dørene til deres første fysiske butik, hvor syv års agenturekspertice skal stå sin prøve.“Udover at tanken om vores egen lille butik altid har tiltalt os, ser vi det først og fremmest som endnu en god forretningsmulighed. Den direkte respons på produkterne kommer til at gøre os endnu skarpere i vores agenturvirksomhed, hvor det jo handler om at overbevise andre butikker om at købe nogle varer. Salget til slutforbrugeren er unikt, og det glæder vi os til at få koblet på hos Rich & Hanc.”
Sådan svarer Kasper Schübeler og Mads Hancock, aka duoen bag det danske modeagentur Rich & Hanc, til spørgsmålet om, hvorfor de har valgt at træde ud af showroomets trygge vægge og direkte ud på det mere usikre land af fysisk retail. Rich & Hanc har nemlig netop åbnet dørene til deres første butik i Indre By i København. En butik, der vil præsentere de samme herrebrands, som Kasper Schübeler og Mads Hancock til dagligt arbejder med i deres agentur.
Her er det skarpe udvalg prioriteret over det store. Kvalitet over kvantitet. I butikken vil man kunne se hele kollektioner fra brands som The North Face Black Series, Sunflower, DOXA Run og selvfølgelig FLATLIST eyewear, som er Rich & Hancs eget brand. Disse mixes med et lille, men stærkt sortiment af sko fra Suicoke og Filling Pieces’ såvel som en lille håndfuld eksterne brands, som Kasper og Mads selv finder interessante. Et brandmiks, der – som duoen selv formulerer det – ikke vil kannibalisere hinanden, og som vil få deres butik til at skille sig ud fra andre butikker på den danske modescene.
En usikker vej anno 2019?
At Kasper Schübeler og Mads Hancocks nye butik vil differentiere sig fra andre i bybilledet, er ikke overraskende. De to har siden grundlæggelsen i 2012 skabt et agentur af international karakter, hvor stilen er veldefineret og fremadskuende, og hvor brandudvalget er skarpt kurateret. Hvad der måske er mere overraskende, er selve beslutningen om at gå retailvejen i sig selv.
For det er ikke nemt at drive fysisk butik i dag. Det viser utallige tomme lokaler i både store og små danske byer, jævnlige nyheder om lukninger, samt den stigende interesse fra modevirksomheder i at investere mere i e-handel. Men ikke desto mindre er der altid undtagelser til reglen. Heldigvis. For i takt med at webshopping vinder mere og mere indpas, er der også en lang række butikker, der står stærkere end nogensinde. Og nye butikker, der dukker op som et modsvar til den virtuelle verdens upersonlige shoppeoplevelse med gennemtænkte koncepter og principper, der sætter fysisk retail tilbage på dagsordenen.
“Det er ingen hemmelighed, at fysiske butikker er presset og har været det gennem længere tid, men der er altså også nogen, der formår at drive en god forretning. De fleste af disse tilbyder en menu bestående af nogle dedikerede personer på gulvet, et godt brandmiks, du ikke finder alle steder, samt en visuel oplevelse af en eller anden slags. Et inspirerende miljø, der får folk til at ville købe ind i det. Og det tilbyder vi i høj grad i vores butik,” siger Kasper Schübeler og Mads Hancock og referer til deres serviceniveau og det produktkendskab, de gennem årene har fået opbygget.
Noget, der vil komme dem til gode, når de fremover skal stå ansigt til ansigt med en ny slags kunde: slutforbrugeren. For modsat deres vante platform, showroomet, ser de den nye butik som en oplagt mulighed for at kunne invitere offentligheden med ’indenfor’. Hvor et showroom er forbeholdt indkøbere, presse og stylister, er en butik for alle.
Timing er ikke alt
Det går da også godt for Rich & Hanc. Selv peger de på, at de netop har skrevet under på en kontrakt med The North Face i Asien – et marked, der længe har været en drøm for dem. Derudover har de igangsat en global ekspansion af det lovende danske brand Sunflower, der allerede har vakt stor interesse både herhjemme og i udlandet efter debuten under modeugen i vinter. Og sidst men ikke mindst er deres eget brand, FLATLIST eyewear, kommet godt fra start med en forhandlerliste, der allerede nu tæller navne som Opening Ceremony, Mr Porter, LuisaViaRoma, HypeBeast og KITH.
Og så vil nogen måske spørge: hvorfor kaste sig over fysisk retail netop nu? For Rich & Hanc handler det snarere om en drøm og et heldigt tilfælde end om strategisk timing.
“Muligheden bød sig pludseligt for et lokale, som er placeret 100 meter fra vores showroom, og som vi har kigget drømmende efter de sidste fem-seks år. Der skulle tages en hurtig beslutning, og som i så mange andre situationer siden vi startede, kiggede vi bare på hinanden og nikkede i takt – vi gør det,” siger de og understreger, at selvom butiksåbningen er et stort skridt, ændrer det ikke på deres oprindelige fokus. Agenturet er stadig førsteprioritet.
“2018 er vores hidtil største år målt på omsætning, overskud, oplevelser og rejsedage, men allerede nu kan vi se, at 2019 bliver endnu stærkere. Vi ser ikke dette som det næste skridt, agenturdelen er der stadig 100 procent fokus og styring på, og her har vi kæmpe ambitioner om at blive endnu dygtigere og større. Retaildelen er en ‘add on’, ligesom vores FLATLIST eyewear er det. For os betyder det, at vi har måtte investere i nogle flere dygtige kollegaer, som kan tage fat og bidrage til nye slags opgaver hos Rich & Hanc,” siger Kasper Schübeler og Mads Hancock og afslutter:
“Vi har aldrig været bange for at kaste os ud i nye projekter og samarbejder. Føles det rigtigt, så kører vi på, og så tager vi den derfra.”
Den nye butik har adresse på i Larsbjørnsstræde 26 i indre København.