Fik du læst? Her er aprils 10 mest populære artikler
April har – ikke overraskende – stået i Coronaens tegn. Læs eller genlæs artikler om udsalgsdebatten, en stor dansk modevirksomhed i betalingsstandsning og fremtidens forandrede forbrugsadfærd.1. Flere tøjbutikker åbner dørene igen: “Vi er nødt til stille og roligt at skubbe hjulene i gang”
Er der tale om præmatur optimisme, da flere modebutikker i april begyndte at genåbne? Eller var det et nødvendigt skub for detailhandlen og åbningen af samfundet? Vi talte med blandt andre DK Company, Samsøe Samsøe, Ganni, Rains, Group 88 og Moss Copenhagen.
2. Les Deux: “Iværksætteri handler om at se muligheder og løse problemer. Nu har vi et stort problem, der skal løses”
Vi har talt med CEO Andreas von der Heide, der mener, at det vigtigste som modebrand lige nu er at være agil og have styr på sine faste omkostninger – og dernæst at sætte et smil på og gøre sit bedste.
3. Modebranchen har et akut lager- og likviditetsproblem, men er udsalg den eneste løsning?
Coronakrisen har fået mange brands, butikker og webshops til at sænke priserne på deres varer. Men måske er tiden inde til at tænke i nye baner – både som løsning på de nuværende problemer og den anden krise, vi står overfor: klimakrisen.
4. Fremtidsforsker: “Trangen til at reducere fysisk kontakt vil ændre forbrugernes adfærd”
Flere og flere fysiske butikker har slået dørene op igen, men er folk klar til at bruge penge? Og hvordan bliver vores forbrugsmønstre fremover set i lyset af krisen? Vi har spurgt fremtidsforsker ved Instituttet for Fremtidsforskning Nicklas Larsen.
5. Så slemt står det til: Hver fjerde danske modebrand føler sig lukningstruet
Dansk Mode & Textil offentliggjorde i april en ny medlemsundersøgelse, som understreger, hvor alvorlig situationen er i branchen – og hvad der skal til, for at flere virksomheder kan klare sig igennem.
6. PWT Group i betalingsstandsning
Den danske modekoncern, som blandt andet står bag kæderne Wagner og Tøjeksperten, har i april indgivet begæring om rekonstruktion.
7. Tidligere Boozt-profil slutter sig til nyt dansk skobrand
Det bæredygtige skobrand Arteana har udvidet deres advisory board med forhenværende Brand & Strategy Director hos Boozt Kasper Staalsø.
8. Aarhusiansk sneakerbrand vækstede 40 procent i 2019: “Men så ramte Covid-19”
Da det miljøbevidste mærke Woden for nyligt fremlagde årsregnskab for 2019 var det med rekordomsætning og ditto store forventninger til 2020. I dag er vækstestimatet drastisk nedjusteret – men de grønne ambitioner det modsatte.
9. Nyt opråb fra modebranchen: Hvor mange skal gå konkurs før politikerne vågner op?
Samfundet begynder langsomt at åbne, men situationen er langtfra forbedret for modebranchen. Derfor præsenterede Wear i sidste måned en ny kompensationsmodel – og håbede på lydhørhed fra landets politikere.
10. Copenhagen Fashion Week: “Lige nu afventer vi myndighedernes nærmere bestemmelser”
CIFF, Copenhagen Fashion Week, DM&T, Revolver og Wear meldte i april ud, at de er indstillede på en ændring i planerne for modeugen.