Det danske skobrand Arteana, hvis kollektioner håndlaves i Italien af materialer som økologisk bomuld og certificeret læder, blev lanceret i sommeren 2019 under Copenhagen Fashion Week-eventet Meet The Nordics. Siden har brandet skrevet kontrakt med forhandlere i ni forskellige hovedstæder i Europa, Mellemøsten og Asien, inklusiv flere anerkendte københavnske modebutikker som Lot#29 og Birger Christensen.

Men der er rift om kunderne, når man som ungt mærke i dag forsøger at slå igennem på et konkurrencepræget marked. Af denne grund har det fra starten været planen for de to stiftere, Veselina Chebanova og Mikkel Bjødstrup, at gøre brug af rådgivning og erfaring fra seniorer i branchen til etableringen af deres virksomhed. De har derfor tilknyttet et advisory board, hvis medlemmer tæller profiler med erfaring fra både Mærsk, Google – og nu også Boozt. Arteana har nemlig netop annonceret, at de har tilknyttet webgigantens tidligere Brand & Strategy Director Kasper Staalsø.

“Mode er, selv uden en uforudset, buldrende økonomisk krise, en unik og svær branche at finde fodfæste i som nyt brand. På trods af Linas mange års uddannelse og brancheerfaring fra både Aquazzura og Zara – og mine egne dyrt betalte lærepenge fra andre iværksættereventyr – har det været essentielt for os at få sparring og rådgivning fra kompetente folk med den nødvendige brancheerfaring. Jeg er overbevist om, at vi både havde bevæget os langsommere og havde begået langt flere fejl, hvis det ikke havde været for ham (Kasper Staalsø red.) og de andre dygtige branchefolk, som vi har haft tæt inde på vores virksomhed fra start,” fortæller Mikkel Bjødstrup, der selv har en fortid hos blandt andre Google, i en pressemeddelelse.

Vigtigt for branchen at finde nye veje – og muligvis lukke nogle veje

“Jeg mødte Lina og Mikkel hos Meet the Nordics i august 2019, da jeg netop var i gang med at beslutte hvordan fremtiden skulle se ud, efter jeg forinden havde valgt at afslutte otte fantastiske år hos Boozt. Netop i denne tid mener jeg, at det er vigtigt for vores branche at finde andre veje at lægge til de ruter, vi kender så godt, og muligvis lukke nogle veje. Jeg mener bedst at kunne gøre det ved at dele mine erfaringer med flere, så derfor takker jeg ja til projektopgaver og bestyrelsesposter, hvor det er muligt at bidrage med min erfaring og bygge nye og bedre veje i samarbejde med ambitiøse og innovative brands som Arteana,” siger Kasper Staalsø selv om sin nye rolle. Som en del af Arteanas advisory board kan han blandt andet være med til at assistere med introduktioner i branchen, feedback på salgsstrategier og input til kommende kollektioner.

“Vi er dybt taknemmelige for at have haft dygtige folk med os på sidelinjen som strateger, vismænd og heppekor til at holde os fokuseret og motiveret på vores startup-rejse. Jeg vil varmt anbefale andre unge brands – hvis de ikke har gjort det allerede – at søge sparring og rådgivning fra seniorfolk i branchen, der både kan udvikle deres forretninger eksponentielt via blandt andet netværk og erfaring. Og derudover vil hjælpe dig med motivationen og selvtilliden til at stå imod, når du bliver ramt af uforudsete udfordringer i din virksomhed,” afslutter Mikkel Bjødstrup, der er virksomhedens administrerende direktør. Han er uddannet fra CBS i København og har siden drevet egne virksomheder i Danmark, Malaysia og Singapore og arbejdet med digital marketing og forretningsudvikling for skandinaviske e-commerce virksomheder fra Googles europæiske hovedkontor. Kreativ direktør Veselina Chebanova har designuddannelser fra Moskva, Firenze og New York og en fortid som skodesigner hos blandt andre Aquazzura og Zara.