Et vigtigt skridt på vejen, når der tales om at højne bæredygtighed i modebranchen, er øget transparens fra virksomhederne selv. Og det har fået flere danske modebrands til at forfatte årlige CSR-rapporter, der folder alt fra ambitioner og milepæle til udfordringer og fejlskud ud.

Det er blandt andet tilfældet med brands som Ganni, Bestseller og senest Soulland, der i december offentliggjorde sin første såkaldte ’2020 Responsibility paper’.

Nu er turen kommet til Stine Goya, der netop har lagt sidste hånd på deres nye bæredygtighedsrapport for 2019/20. Heri deler brandet netop sine hidtidige præstationer på området med henvisning til den omstillingsrejse, de har været på siden 2019, hvor de første gang fortalte om deres ønske om at bidrage til en mere divers, etisk og bæredygtig industri, som virksomheden selv formulerer det.

CEO Thomas Hertz og kreativ direktør Stine Goya.

Og i rapporten fremgår det, at Stine Goya på flere områder faktisk har overgået sine egne opsatte mål for perioden. 33 procent af deres nuværende brug af polyester og viskose er udskiftet med mere bæredygtige alternativer eller genbrugsmaterialer. Alle mærkninger og emballage er udskiftet med mere miljøvenlige materialetyper. Derudover har de i det forgangne år åbnet en butik udelukkende med tidligere kollektioner under navnet Goya Gallery, ligesom at samtlige af virksomhedens leverandører nu har underskrevet deres Code of Conduct, som kan læses her.

Øger ambitionerne i 2021

Men Stine Goya er også klar til at smøre ærmerne yderligere op. Derfor præsenterer de sammen med rapporten også en ny bæredygtighedspolitik for 2021. En politik, der vil være fokuseret omkring især fem hovedområder – og tilhørende mål: 1. bæredygtige materialer, 2. plastik, 3. cirkularitet, 4. transparens i værdikæden og 5. diversitet.

Under materialer er det eksempelvis målet, at 55 procent af alle brugte tekstiler allerede næste år, i 2022, enten er lavet af mere miljøvenlige eller genavendte fibre såsom genanvendt bomuld og Lenzing EcoVero – brandet benytter et såkaldt ’fibre matrix’-system til at rangere tekstiler efter blandt andet miljøpåvirkning. Tre år senere, i 2025, skal 90 procent af brandets kollektioner udgøres af de to øverst rangerende tekstilkategorier. Adolf Modin, der er Head of Studio hos Stine Goya med fokus på netop bæredygtighed og CSR-strategi, fortæller:

“Vi er glade for at se, at videnskaben og nye teknologier bevæger sig hurtigt i vores branche, da det skaber nye muligheder i forhold til, hvordan vi kan gå til vores kollektioner. Dog eksisterer der stadig udfordringer, når det kommer til at finde bæredygtige alternativer til visse fibre, og vi vil derfor fokusere endnu mere opmærksomhed på vores materielle strategi og forskning.”

Udover materialer er der også flere andre mål i den nye politik, som er værd at nævne. Indenfor plastik forpligter Stine Goya sig for eksempel til, at 100 procent af alt indpakning er enten FSC-certificeret eller genanvendt inden årets udgang. Også i indeværende år er det målet at investere i og indgå samarbejde med Mentoring Matters – en ny mentorordning, der sigter mod at skabe blandt andet ligestilling, lige muligheder og øget diversitet på tværs af hele modeindustrien. På cirkularitetsområdet er der også nyt på vej, da det i år er planen at lancere et online udlejningskoncept. Et initiativ, der har vundet øget indpas blandt danske mærker de seneste år med lignende lanceringer fra brands som Ganni og By Malene Birger. Administrerende direktør Thomas Hertz afslutter:

“Bæredygtighed er fortsat en kerneværdi for Stine Goya, og vi er mere ambitiøse end nogensinde før. Som brand er det vores ansvar ikke kun at indarbejde bæredygtige praksisser i alt, hvad vi gør, men også at være transparente omkring de ting, vi vil gøre bedre i fremtiden. Vi kan ikke ændre alt på én dag, men vi kan fortsætte vores bidrag til strukturelle ændringer og nye initiativer.”