Det er nu, at alle kneb gælder i forhold til at at få mode og miljø til at gå op i en højere enhed – sådan sagt lidt poppet. Men ikke desto mindre er det nu, at vi skal gentænke den måde, vi både som branche og forbruger tænker garderobe.

Som led i dette har Vigga Svensson og hendes mand, Peter Svensson, etableret udlejningsplatformen Continued, der hjælper brands til at udleje en del af det tøj, der ellers blot hænger på lageret.

By Malene Birger er et af brands, der har set idéen i det nye koncept og lancerer det nu som en integreret del af deres webshop. Udvalget, der i første omgang består af 20 styles, fokuserer på tøj til særlige lejligheder og gallakjoler og inkluderer også showpieces fra deres shows under Copenhagen Fashion Week. Priserne svinger fra 300-1000 kroner for de dyreste kjoler i arkivet.

“På vores rejse for at blive mere bæredygtige giver det mening at samarbejde med innovative virksomheder som Continued,” siger kreativ direktør Mathilde Torp Mader om samarbejdet og fortsætter:

“Måden folk shopper ændrer sig – de er mere opmærksomme på miljømæssige bekymringer end nogensinde før – og vi vil gerne sikre os, at vi tager disse nye overvejelser i betragtning. Vi har allerede et arkiv fuld af kjoler, der er perfekte til forskellige begivenheder: hvorfor ikke dele dem på en måde, der er både genanvendelig og sjov?”, slutter hun.

Continued, der blandt andet har Gannis Nicolaj Reffstrup i investorkredsen, står for udlejning, fragt, rensning og kvalitetstjek af tøjet, men det er brandet – i dette tilfælde By Malene Birger – der ejer tøjet. Idéen bygger på en undersøgelse af vores forbrugsmønstre, der, ifølge undersøgelsen, har ændret sig fra at bygge på glæden ved at eje til glæden ved tilgængelighed, hvilket taler godt ind i cirkulær tankegang.

By Malene Birger lancerer udlejningskonceptet medio maj.