Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Stine Goya
Alle nyheder, Bæredygtighed, Indland

Stine Goya fremsætter konkrete mål for bæredygtighed: “Vi synes om, at det forpligter”

Stine Goya har netop lanceret sin bæredygtige capsule kollektion hos Net-a-Porter og har i den forbindelse offentliggjort sin supply chain og code of conduct.
Stine Goya har netop lanceret sin bæredygtige capsule kollektion hos Net-a-Porter og har i den forbindelse offentliggjort sin supply chain og code of conduct.

“Vi har et ansvar for at skabe en forandring og forbedring. Det er jo ikke nok med ordene. Det kræver handling. Derfor har vi sat os nogle konkrete mål, som vi deler med omverdenen for at fortælle, hvad vi gør og arbejder på at opnå,” fortæller Stine Goya og Thomas Hertz, der står bag virksomheden Stine Goya.

Sammen har de initieret en rejse mod en mere bæredygtig modevirksomhed. En rejse, der startede med lanceringen af den bæredygtige Truman Capote-inspirerede capsule kollektion, der blev vist under Copenhagen Fashion Week i februar, og som i juni kom til salg på Net-Porters nye NetSustain-linje, hvor Stine Goya optræder som det eneste danske brand.

Brandets Sustainable & Corporate Social Responsibility, som de netop har offentliggjort, er inddelt i de tre områder, Product, Plane og People, hvor de i første omgang tager hånd om selve produktet, tøjet. Dette sker for fremadrettet at kunne fokusere på et mere permanent program, der vil berøre alle kollektioner og ikke kun de capsule kollektioner, som fremover skal være en fast del af Stine Goyas årlige sortiment. Tilbage i februar udtalte Thomas Hertz til Fashion Forum om arbejdet med den ansvarligt producerede linje:

“Processen har hjulpet os med at sætte ambitioner for, hvordan vi hos Stine Goya godt kunne tænke os at arbejde videre med bæredygtighed. Det har skabt energi og inspireret til andre måder at tænke på. I alle grene af virksomheden. Og samtidigt har det personligt føltes meget meningsfuldt og tilfredsstillende at få taget hul på dette kapitel.”

Og det er det kapitel, de nu skriver næste side i. For i en tid, hvor beskyldninger om greenwashing falder nemt, ligger der et statement i at kommunikere åbent omkring sine bæredygtige initiativer og mål:

“Vi synes om, at det forpligter. Vi har et ansvar for at skabe en forandring og forbedring. Med til dette (offentliggørelsen, red.) hører naturligvis også at fortælle, om vi når vores mål. Vi kan komme i en situation, hvor vi har sat vores mål for lavt og uambitiøst eller det modsatte, at vi ikke har formået at nå målene. Begge dele skal vi være åbne omkring og være klare til at blive udfordret på. Denne måde at arbejde på skaber en god dynamik for at nå målene og samtidigt sætter maksimalt fokus på handling,” fortæller Stine Goya.

I forbindelse med initieringen af den nye policy report understreger Stine Goya, at de som virksomhed ikke hævder at stå forrest på den bæredygtige front, men at de tværtimod gerne vil vise deres fejl og dermed også anskueliggøre, hvad de kommer til at gøre bedre fremover. Med offentliggørelsen af deres CSR-rapport, Code of Conduct og supply chains åbner de også op for at kunne blive vurderet kritisk og dermed sætte skub i virksomhedens strukturelle ændringer og nye initiativer.

Herunder ligger initiativer i begge ender af spektret – fra ikke længere at bruge engangsservice til shows og events til indførelsen af nye produktionsprocesser og suppliers, ligesom der er taget initiativer omkring indpakning af tøjet, og at de bæredygtige capsule kollektioner fremover vil være et fast element hos Stine Goya. Altsammen noget, der vil blive fulgt op med en årlig rapport, hvori det også er hensigten at klargøre nye initiativer og mål.