Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bestseller
Alle nyheder, Bæredygtighed

Bestseller: “Vi er nødt til at investere i bæredygtighed for at komme på den anden side af krisen"

Modegiganten lancerer i dag sin bæredygtighedsrapport for 2019, der viser flere nye initiativer og positive resultater, men også hvor enormt et skib, det er at vende totalt.
Modegiganten lancerer i dag sin bæredygtighedsrapport for 2019, der viser flere nye initiativer og positive resultater, men også hvor enormt et skib, det er at vende totalt.

“Momentum er nu.” Sådan skriver Bestseller i deres bæredygtighedsrapport for 2019. En rapport, der, selvom den omhandler det foregående år, uundgåeligt også tager pandemiens omkostninger og modebranchens nye præmisser heraf med i sin betragtning, som brandet også selv formulerer det.

“I lyset af Covid-19 har modebranchen været i frit fald. I Bestseller har vi gennemlevet store tab, og vi har måttet sige farvel til mange kære kollegaer. Men ikke desto mindre er vi mere end nogensinde blevet gjort opmærksomme på, at bæredygtighed absolut er fundamentalt for at skabe en modstandsdygtig verden,” siger CEO og ejer Anders Holch Povlsen i rapporten om brandets Fashion FWD-strategi, der blev lanceret i slutningen af 2018.

Bestseller har under Covid-19-perioden været en del i mediernes søgelys. Dels på grund af fyringen af 750 medarbejdere, deres benyttelse af statens hjælpepakke, hjemsendelsen af yderligere 2400 medarbejdere, Holch Povlsens oprindeligt anonyme donation på 36 millioner kroner til Covid-19-test, og endeligt nu, hvor han – efter kortvarigt at være røget af – er tilbage som nummer 374 på Forbes liste over verdens rigeste personer. Men væsentligst i denne sammenhæng er bevidstheden om at positivt udnytte krisen som afsæt for yderligere accelerering af virksomhedens bæredygtige arbejde.

“I de kommende år skal vi gøre alt, vi kan, for at genvinde det tabte. Med en langsigtet tilgang kan vi i samarbejde med vores partnere bygge en mere robust virksomhed, hvor vi bidrager til den positive udvikling af vores industri. Både vi og vores ansvarsbevidste partnere er nødt til fortsat at investere i bæredygtighed for at komme på den anden side af krisen. Nogle initiativer vil måske tage længere tid end forventet, mens andre vil accelerere, men vi har ikke råd til at tabe momentum. Under alle omstændigheder vil rejsen mod bæredygtighed altid være igangværende,” siger Anders Holch Povlsen videre i rapporten og fortsætter:

“2019 var et travlt år for os, hvor et af årets højdepunkter har været at blive medunderskrivere på ’G7 Fashion Pact’. Det er et tværgående industrisamarbejde med fokus på klima, biodiversitet og verdenshavene for at sikre, at modeindustrien er i overensstemmelse med FNs verdensmål for bæredygtighed.”

Yderligere fokus på bomuldsdyrkning

Ud af flere tiltag, som Bestseller selv fremhæver i rapporten, er blandt andet deres nye partnerskab med The Organic Cotton Acelerator, der arbejder for at styrke den globale bomuldsindustri. Det er for Bestseller et led i deres målsætning om, at 100 procent af deres bomuld i 2022 skal komme fra en mere bæredygtig produktion, hvoraf 30 procent i 2025 skal være økologisk. Herudover har herrebrandet Jack & Jones i 2018/2019 solgt mere end 100.000 jeans lavet af brugte bomuldsjeans, der er tilbageleveret fra forbrugerne. Og endeligt har Vero Moda lanceret sit første digitale showroom i Hamborg. Noget der – indtil videre – har reduceret deres salgsprøver med 35 procent.

“Vi er indforståede med, at selv med en solid og ambitiøs strategi på plads er det vigtigt med bred opbakning i denne transformation. Der ligger en stor opgave foran os, og det er kun gennem samarbejde i branchen og med fælles initiativer, at vi kan takle store udfordringer såsom klimaforandringer, tab af biodiversitet, problemstillinger på menneskerettighedsområdet og cirkularitet. Som en international virksomhed med omfattende rækkevidde er vi fuldt bevidste om, at ansvaret følger med, og derfor inkorporerer vi til stadighed bæredygtighed i vores kultur og alt, vi gør,” fortæller Anders Holch Povlsen, der i øvrigt via Bestseller er nomineret til Elle Style Awards i kategorien ‘Årets Grønne Aftryk.’

Også menneskerettighedsområdet er et af dem, der indimellem bringer Bestseller i medierne – firmaets størrelse taget i betragtning. Senest i forbindelse med fabriksarbejdernes ansættelsesforhold under coronapandemien. Ud af flere igangsatte initiativer omkring sikring af lønninger og arbejdsforhold er det strategiske partnerskab med BSRs HERproject i Bangladesh, der hjælper Bestseller-leverandører med overgangen fra kontant udbetaling af løn til digitaliseret aflønning, noget der blandt andet skal skabe en større finansiel sikkerhed for kvinder, som udgør størstedelen af tekstilarbejdere. Målet er at hjælpe 100.000 kvinder på tekstilfabrikker.

Hele Bestsellers Fashion FWD-rapport for 2019 er tilgængelig fra i dag på about.bestseller.com.